Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۶ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 16 آذر مصادف با 7 دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 16 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 16 آذر

روز دانشجو

روز دانشجو در ایران

16 آذر در ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. این روز به یاد سه دانشجو که در سال 1323 در دانشگاه تهران کشته شدند و برای گدامیداشت نام و یاد آنان به عنوان روز دانشجو نامگذاری شد.

پس از نامگذاری 16 آذر هر ساله در این روز اعتصاب های دانشجویی به راه می‌ انداختند و نفرت خود را از حکومت استبدادی را اعلام می کردند.

زیباترین عکس نوشته های تبریک روز دانشجو به مناسبت 16 آذر 1398

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 16 آذر

مهدی هاشمی

تولد مهدی هاشمی، بازیگر ایرانی 1325

مهدی هاشمی، بازیگر، کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس تلویزیون، سینما و تئاتر ایران در 16 اذر سال 1325 در لنگرود متولد شد.

هاشمی در آثار کارگردان های بزرگ سینمای ایران مانند بهرام بیضایی و رخشان بنی‌ اعتماد و کیانوش عیاری نقش آفرینی کرده‌ است. او در سال ۱۳۵۲ در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و با تشکیل گروه تئاتر «پیاده»، فعالیت در تئاتر را به همراه داریوش فرهنگ آغاز کرد.

اولین فیلم سینمایی او فیلم «زنده باد …» ساخته خسرو سینایی بود. بازی در مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان باعث شد تا نامش بر سر زبان‌ ها بیفتد و به شهرت برسد.

محراب قاسمخانی

تولد محراب قاسمخانی، بازیگر و نویسنده ایرانی 1350

محراب قاسمخانی، نویسنده و بازیگر ایرانی و برادر پیمان قاسمخانی و همسر شقایق دهقان است که در 16 آذر سال 1350 متولد شده است.

فعالیت جدی او در صدا و سیما در سال 1378 با برنامه ببخشید شما؟ که برنامه‌ ای طنز به کارگردانی مهران مدیری بود آغاز شد. اوج کارهای هنری قاسمخانی به مجموعه تلویزیونی پاورچین برمی‌ گردد. نوشتن فیلمنامه سریال مرد هزار چهره به کارگردانی مهران مدیری از دیگر کارهای معروف و مشهور او بود.

یکی از موفق‌ ترین کارهای محراب قاسمخانی، سریال ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت بود که از شبکه سه سیما پخش می شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 16 آذر، از دنیا رفتند

منوچهر نوذری

درگذشت منوچهر نوذری، بازیگر و دوبلور ایرانی 1384

منوچهر نوذری، بازیگر و دوبلور ایرانی بود که فعالیت خود را در سینما به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. فعالیت هنری او پس از انقلاب بر تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌ هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌ توان به «مسابقه هفته» و «تهران ساعت بیست» و مجموعه‌ های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناغ‌ ها» اشاره کرد.

اولین تجربه بازیگری نوذری در سال ۱۳۴۱ با بازی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف پور رقم خورد.

نوذری ۱۶ آذر سال ۱۳۸۴ به علت بیماری ریوی و عفونت کلیوی در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.