Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۶ بهمن و وقایع مهم تاریخی

رویدادهای مهم 16 بهمن

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 16 بهمن مصادف با 5 فوریه رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 16بهمن به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 16 بهمن

كشف گاز CO2 توسط جوزف بلاك 1757

وقایع تاریخی مهم 16 بهمن: کشف گاز co2

در روز 16 بهمن مصادف با 5 فوریه سال 1757 بود که بعد از آزمایشات متعدد، گاز کربنیک توسط جوزف بلاك، شيمي‏دان و فيزيك‏دان انگليسي کشف شد. این گاز ترکیبی از اکسیژن و کربن است که برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اعلام جمهوري مكزيك در قاره امريكا 1917

وقایع تاریخی مهم 16 بهمن: اعلام جمهوري مكزيك در قاره امريكا

مكزيك، کشوری که حدود 300 سال تحت سلطه اسپانیا بود، در تاریخ 16 بهمن، یا 5 فوریه سال 1917 به استقلال رسید. این آزادی با نهضت های استقلال خواهی در این کشور و با وجود سرکوب مردم توسط نیروهای اسپانیایی نتیجه بخش بود.

انتخاب ياسر عرفات به عنوان دبيركل سازمان آزادي فلسطين 1969

وقایع تاریخی مهم 16 بهمن: یاسر عرفات دبيركل سازمان آزادي فلسطين شد

یاسر عرفات، رهبر فلسطینی و رئیس حکومت خودگردان فلسطین بود که در 5 فوریه یا 16 بهمن سال 1969 به عنوان دبيركل سازمان آزادي فلسطين انتخاب شد. او با مذاکراتی که برای عقد پیمان اسلو بین فلسطین و اسرائیل انجام داد، جایزه صلح نوبل دریافت کرد.

پیروزی مارگارت تاچر در انتخابات 1353

افراد معروف متولد 16 بهمن: مارگارت تاچر

16 بهمن مصادف با 5 فوریه سال 1335 همزمان با پیروزی مارگارت هیلدا تاچر Margaret Hilda Thatcher، رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا و معروف به بانوی آهنین بود که با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌ کاران، نامزد شد و به نخست‌ وزیری بریتانیای کبیر رسید. خیلی ها او را هم تراز با وینستون چرچیل می دانند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 16 بهمن

تولد کریستیانو رونالدو، فوتبالیست پرتغالی 1985

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 16 بهمن: رونالدو

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو، متولد 16 بهمن یا 5 فوریه سال 1985 در پرتغال و یکی از بهترین بازیکنان جهان است که تاکنون 5 توپ طلا و 4 جایزه کفش طلای اروپا را دریافت نموده است. او دارای بیشترین گل زده و بیشترین پاس گل در لیگ قهرمانان اروپا می باشد و تاکنون بیش از 800 گل برای باشگاه و تیم ملی خود به ثمر رسانده است.

زادروز نیمار، فوتبالیست اسپانیایی 1992

افراد معروف متولد 16 بهمن: نیمار

نِیمار دا سیلوا سانتوس جونیور Neymar da Silva Santos Júnior، فوتبالیست برزیلی و یکی بهترین بازیکن‌های جهان می باشد که متولد 16 بهمن یا 5 فوریه سال 1992 است. او دو مرتبه جایزه بازیکن سال آمریکای جنوبی را دریافت نموده و در سال 2017 به عنوان گران‌ ترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته شده است.

تولد آیدین نیکخواه بهرامی، بسکتبالیست ایرانی 1360

افراد معروف متولد 16 بهمن: آبدین نیکخواه بهرامی

آیدین نیکخواه بهرامی، بسکتبالیست سابق ایرانی و متولد 16 بهمن 1360 بود که در لیگ برتر بسکتبال ایران بازی می کرد و نفش موثری در قهرمانی تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت‌ های قهرمانی آسیا و بدست آوردن سهمیه المپیک پکن 2008 داشت.

افراد مشهوری که در تاریخ 16 بهمن، از دنیا رفتند

درگذشت توماس کارلایل، متفکر و تاریخ دان اسکاتلندی 1881

افرادی که در 16 بهمن درگذشتند: توماس کارلایل

توماس کارلایل، زبان شناس، مترجم، فیسلوف، مورخ و نویسنده اسکاتلندی بود که انقلابی بزرگ در تاریخ نگاری ایجاد کرد و نگارش ژورنالیستی را به جریان انداخت. (انتشار تالیفات بدون پانوشت). 5 فوریه یا 16 بهمن مصادف با سالروز درگذشت این نویسنده بزرگ می باشد.

درگذشت جوزف لئو منکیه‌ ویچ، کارگردان آمریکایی 1993

افراد مشهوری که در تاریخ 16 بهمن، از دنیا رفتند: جوزف لئو منکیه‌ ویچ

امروز 16 بهمن مصادف با 5 فوریه سالروز درگذشت جوزف لئو منکیه ویچ، فیلم نامه نویس، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی می باشد.اولین فیلمی که کارگردانی کرد، قلعه اژدها و آخرین فیلم او بازرس نام داشت. او تاکنون چندین جایزه اسکار دریافت کرده است.

درگذشت واسیلی لئونتیف، اقتصاددان آمریکایی 1999

افراد مشهوری که در تاریخ 16 بهمن، از دنیا رفتند: واسیلی لئونتیف

واسیلی لئونتیف، اقتصاددان آمریکایی روس تبار بود که در سال 1973 با توسعه جدول داده ستانده، برنده جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. 16 بهمن یا 5 فوریه مصادف با سالروز درگذشت او می باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.