Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۸ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 18 آبان مصادف با 9 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 18 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 18 آبان

استقلال کامبوج از فرانسه: 18 آبان

استقلال کامبوج از فرانسه

کامبوج با نام رسمی پادشاهی کامبوج کشوری است در جنوب شرقي آسيا که در شبه جزيره هند و چين واقع شده است. پايتخت آن پنوم‏پن نام دارد و واحد پول آن ریال است.

دين رسمي در كامبوج بودايى است. باتامْبانْگْ و كومْپونْگْ سئوم از شهرهاي مهم اين كشور هستند. فرانسوي‏ها درنيمه دوم قرن نوزدهم، بر كامبوج مسلط شدند و سلطه آن‏ها تا جنگ جهاني دوم ادامه داشت، تا زمانی که ژاپني‏ها اين كشور را به تصرف خود درآوردند که با شكست آنها، فرانسوي‏ها به كامبوج بازگشتند و با مقاومت مردم اين كشور كه خواهان استقلال بودند، مواجه شدند.

کامبوج پس از ۱۰۰ سال استعمار فرانسویان در سال ۱۹۵۳ به استقلال رسید. ریاست کنونی دولت کامبوج به عهده هون سن می باشد که با بیش از ۳۴ سال حکومت، طولانی‌ترین حکومت را در جنوب شرق آسیا داشته‌است.

به مناسبت استقلال اين كشور، 9 نوامبر 18 آبان روز ملي کامبوج نام گرفت و نوع حكومت نيز نظام مشروطه سلطنتي اعلام شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 18 آبان

کریستف کلمب: 18 آبان

تولد کریستف کلمب، تاجر و دریانورد اسپانیایی 1451

18 آبان ( 9 نوامبر) مصادف است با تولد کریستُف کُلُمب (کریستوبال کُلُن) (به اسپانیایی: Cristóbal Colón) یک سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا که یکی از بزرگ ترین کاری های او کشف قاره آمریکا بر حسب اتفاق بود. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید.

کریستف کلمب از چهره‌های بحث‌برانگیز تاریخ است. برخی – از جمله اکثر سرخ‌پوستان آمریکا – او را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند؛ در حالیکه دیگران وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد.

محمد اقبال لاهوری: 18 آبان

تولد محمد اقبال، شاعر و فیلسوف زبان فارسی 1877

محمد اقبال لاهوری، شاعر، فیلسوف، سیاست‌ مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که در 18 آبان سال 1877 به دنیا آمد. او اشعار زیادی به زبان‌ های فارسی و اردو سروده‌ است.

اقبال نخستین کسی بود که ایدهٔ یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد و منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. او در این کشور به‌ طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌ شود.

او همچنین، یکی از فیلسوفان بزرگ اسلام است که منبع فکرشان با قرآن ارتباط دارد. اقبال معتقد است که روح قرآن با تعلیمات یونانی سازگاری ندارد و بسیاری از گرفتاری‌ ها به دلیل اعتماد به یونانی‌ ها است.

نالهٔ یتیم نخستین اثر اقبال بود که آن را در سال ۱۸۹۹ در جلسه سالیانه انجمن حمایت‌ الاسلام در لاهور خواند.

دل پیرو: 18 آبان

تولد آلساندرو دل‌پیرو، فوتبالیست ایتالیایی 1974

آلساندرو دل‌پیرو (Alessandro Del Piero) فوتبالیست بازنشسته ایتالیا است که در 9 نوامبر (18 آبان) سال 1974 به دنیا آمده است.

دل پیرو در باشگاه یوونتوس و تیم ملی ایتالیا در پست مهاجم کاذب بازی می‌ کرد و از سال ۲۰۱۵ به عنوان کارشناس فوتبال در شبکه اسکای اسپرت ایتالیا فعالیت می‌ کند. او در مکان چهارم بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی ایتالیا قرار دارد و به پسر طلایی فوتبال ایتالیا مشهور است.

دل یپرو به عنوان بهترین ضربه آزاد زن دنیا شناخته می شود و لقب شاه ضربات ایستگاهی به او داده شده‌ است.

آلنوش طریان : 18 آبان

تولد آلنوش طریان، ملقب به مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران 1920

آلنوش طریان (Alenoosh Terian) فیزیک‌ دان ایرانی ارمنی‌ تبار بود که در 9 نوامبر (18 آبان) سال 1920 در خانواده ای ارمنی در تهران متولد شد.

پدر او قسمت هایی از شاهنامه را به زبان ارمنی بازگردانی کرده بود و مادرش در رشته ادبیات و هنر سخنوری در کشور سوئیس تحصیل کرده بود و نخستین زن ایرانی ارمنی بود که شعرهای فارسی را دکلمه کرد. آلنوش طریان خود به زبان‌ های فارسی، ارمنی و فرانسوی تسلط داشت.

او بعد از فارغ‌ التحصیلی در رشته دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن پاریس، به ایران بازگشت. آلنوش طریان یکی از بزرگترین استادان فیزیک ایران و از شاگردان محمود حسابی می باشد و نخستین کسی است که درس فیزیک ستاره‌ ها را تدریس کرد.

از کارهای ماندگاراو بنیانگذاری نخستین رصدخانه و تلسکوپ خورشیدی بود که باعث شد به او لقب «مادر نجوم» داده شود.

افراد مشهوری که در تاریخ 18 آبان، از دنیا رفتند

رمزی مک دونالد: 18 آبان

درگذشت رمزی مک دونالد، نخست وزیر بریتانیا 1937

جیمز رمزی مک‌ دونالد (James Ramsay MacDonald) نخست وزیر بریتانیا از حزب کارگر بود که مدتی رهبری دولت کارگری و همچنین نخست وزیر دولت کارگری و دولت ملی را به عهده داشت.

او از سوی مورخین به عنوان پایه‌ گذارحزب کارگر بریتانیا شناخته می شود. سخنرانی‌ ها و کتابهای او باعث شد تا به تئوریسین مهمی تبدیل شود. او با حضور در مجلس در سال ۱۹۰۶ عضو هیئت رییسه حزب کارگر شد.

مخالفت های مک دونالد با جنگ جهانی اول محبوبیت او را کم کرد و باعث شکست او شد. او در سمت نخست وزیری باقی‌ ماند تا اینکه در سال ۱۹۳۵ استعفا داد و جایگاه نامزدی اش را برای انتخابات عمومی از دست داد و در نهایت بعد از استعفا از کابینه دولت، در 9 نوامبر 18 آبان سال 1937 در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

ملک عبدالعزیز: 18 آبان

درگذشت ملک عبدالعزیز، اولین پادشاه و بنیان‌گذار کشور عربستان 1953

ملک عبدالعزیز، معروف به ابن سعود، اولین پادشاه و بنیان‌ گذار کشور عربستان سعودی بود. او فرزندان زیادی داشت و تمامی پادشاهان بعدی عربستان (ملک سعود، ملک فیصل، ملک خالد، ملک فهد، ملک عبدالله و ملک سلمان) تا به امروز فرزندان او بوده‌اند.

او که پس از کودتایی خونین، حکومت ریاض را به دست آورده بود و بر کل منطقه نجد (مرکز عربستان) مسلط شده بود از ۱۹۲۵ حجاز را به قلمرو خود افزود و کشور جدیدی را با نام عربستان سعودی بنیان گذاشت. دوران سلطنت او با کشف نفت در عربستان و بهره‌ برداری از منابع نفتی این سرزمین همراه بود.

عبدالعزیز در 9 نوامبر برابر با 18 آبان سال 1953 درگذشت.

شارل دوگل: 18 آبان

درگذشت شارل دو گل، رئیس جمهور فرانسه 1970

شارل دو گل (Charles de Gaulle) معروف به ژنرال دو گل، رئیس‌ جمهور فرانسه بود. این سیاستمدار در ابتدا افسر ارتش فرانسه بود که در جنگ اول جهانی شرکت داشت و در جریان جنگ جهانی دوم به فرماندهی نیروهای فرانسوی انتخاب شد. پس از جنگ به مقام ریاست جمهوری فرانسه رسید.

در دوران ریاست جمهوری او فرانسه توانست از یک کشور جنگ زده به یکی از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل شود. جنگ الجزایر و استقلال آن کشور از فرانسه نیز در دوران ریاست جمهوری دوگل رخ داد.

او که گاه بدون انعطاف و رام نشدنی بود، هنگامی که دولت خود را نزدیک به سرنگونی‌ توسط مخالفان دانشجو و کارگر دید، با وجود اینکه توانست نظم را به کشورش بازگرداند اما کمی بعد از جنگ بر سر اصلاحات سیاسی و اقتصادی از قدرت کناره‌ گیری کرد و از ریاست جمهوری استعفا داد و مدتی بعد در 9 نوامبر 18 آبان سال 1970 در اثر حمله قلبی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.