Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۹ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 19 آبان مصادف با 10 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 19 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 19 آبان

تاسیس پلیس صلح امنیت: 19 آبان

تاسیس پلیس صلح بین الملل 1956

پلیس بین‌الملل یا اینترپل (Interpol)، سازمانی بین‌ المللی برای مبارزه با مجرمان بین‌ المللی و برقرار کردن امنیت عمومی در کشورهای عضو می باشد که در 10 نوامبر(19 آبان)، سال 1956 تاسیس شد. این سازمان پس از سازمان ملل متحد بزرگترین نهاد بین‌المللی است.

هدف اصلی این سازمان، همکاری میان پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌ های بین‌المللی می باشد.

مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه می باشد. زبان‌ های رسمی اینترپل از ابتدا، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی بوده‌ است. و در حال حاضر زبان عربی نیز به مجموعه زبان‌ های رسمی این سازمان افزوده شده است.

مجموعه ای از عکس سگ پلیس با نژاد های مختلف

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 19 آبان

مارتین لوتر: 19 آبان

تولد مارتین لوتر، کشیش آلمانی، از پیشوایان نهضت پروتستان 1451

مارتین لوتر (Martin Luther) کشیش و مترجم انجیل به زبان آلمانی و یک اصلاح‌ طلب مذهبی بود که در 10 نوامبر 19 آبان سال 1451 متولد شد.

او یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی شمرده می شود. مارتین لوتر در ابتدا تحت تأثیر اندیشه‌ های انسان‌ گرایان، اعتراض‌ نامه ای را به سردر کلیسا آویخت و در آن عمل پاپ را در فروش بهشت و بخشش گناهان محکوم کرد.

او پایه مذهب جدید را برخواست و تقدیر الهی معرفی کرد و مریدان خود را از هر واسطه یا تلاش برای دگرگون کردن سرنوشت خویش بر حذر داشت.

میخائیل کلاشینکف: 19 آبان

تولد میخائیل کلاشنیکف مخترع روس سلاح کلاشنیکف 1877

میخائیل کلاشنیکف، مخترع روسی سلاح آ-کا-۴۷ موسوم به کلاشنیکف بود که در 10 نوامبر 19 آبان سال 1877 در شمال روسیه در یکی از روستاهای منطقه سیبری در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد.

در سنین نوجوانی وارد ارتش شوروی شد و طی یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی در شهری به نام تانکش مجروح و در بیمارستان بستری شد و در آنجا تصمیم گرفت تا با ترکیب ویژگی‌ ها و کاربردهای سلاح آمریکایی ام۱ گرند و تفنگ آلمانی اس‌ تی‌ جی ۴۴ یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند.

به این ترتیب کلاشینکف در سال ۱۹۴۷ تکمیل و مدتی بعد به‌ طور رسمی وارد ارتش شوروی شد.

معرفی 10 تا از پیشرفته ترین جنکنده ها تا سال 2019 به همراه مشخصات

نیکی کریمی: 19 آبان

تولد نیکی کریمی، بازیگر ایرانی 1350

19 آبان مصادف است با تولد نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان و تهیه‌ کننده فیلم که در سال 1350 در تهران متولد شده و اصالتی تفرشی دارد.

او یکی از بهترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سینما پس از انقلاب می باشد که با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌ های گوناگون بین‌المللی، یکی از موفق‌ ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی شمرده می شود.

نیکی کریمی جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌ سباستین را برای فیلم سارا دریافت نموده است. او در جشنواره‌ های متعدد داخلی و بین‌المللی فیلم نیز به عنوان داور حضور داشته‌ و در سال 2007 از داوران بخش فیلم کوتاه شصتمین جشنواره فیلم کن فرانسه بوده است.

لیست بازیگران مجرد زن ایرانی به همراه عکس

شبنم قلی خانی

تولد شبنم قلی خانی، بازیگر نقش حضرت مریم 1356

شبنم قلی‌ خانی، بازیگر و کارگردان ایرانی در 19 آبان سال 1356 در تهران متولد شده است. او فارغ‌ التحصیل رشته نمایش – صحنه آرایی در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز می‌باشد.

قلی خان فعالیت بازیگری را در سال ۱۳۷۶ با بازی در تئاتر آنتیگونه در تئاتر شهر تهران آغاز کرد و با موفقیت در فیلم سینمایی مریم مقدس بین مردم شناخته شد.

حضور او در سریال اولین شب آرامش او را به یک چهره محبوب تبدیل نمود. در سال ۲۰۰۵، شبنم با کارگردانی اثری مستند به نام حقیقت یک دست‌ فروش وارد عرصهٔ کارگردانی شد. از فیلم‌ های کوتاه او می‌ توان به فیلم کوتاه زندگی اشاره کرد که نویسندگی، تهیه‌ کنندگی و کارگردانی آن را به عهده داشت.

افراد مشهوری که در تاریخ 19 آبان، از دنیا رفتند

کمال پاشا (آتاتورک): 19 آبان

درگذشت مصطفی کمال‌ پاشا ( آتاتورک)، بنیانگذار جمهوری ترکیه 1937

مصطفی کمال آتاترک (Mustafa Kemal Atatürk)، رزمنده جنگ استقلال ترکیه، نویسنده و بنیان‌ گذار جمهوری ترکیه و از طرفداران سکولاریسم و ناسیونالیسم بود.

او در امور نظامی استعداد شگرفی داشت و توانست با سپاهی کوچک در برابر تهاجم سنگین نیروهای دریاییِ کشورهای بریتانیا و فرانسه ایستادگی کند و استانبول را از سقوط نجات دهد. به این ترتیب مجلس ترکیه نام خانوادگی «آتاترک» (“Atatürk”) به‌ معنای «پدر ترک‌ها» را به او اهدا کرد و داشتن این نام خانوادگی را برای افراد دیگر ممنوع دانست.

از دیگر اقدامات او می‌ توان ترویج ملی‌ گرایی ترک، جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی زبان ترکی به خط لاتین را نام برد.

کمال آتاترک در روز ۱۰ نوامبر 19 آبان سال ۱۹۳۸ میلادی در ۵۷ سالگی در اثر بیماری کبد درگذشت.

همجنین بخوانید: آخرین اخبار در مورد فیلم مست عشق و روند تولید آن

جک پالانس: 19آبان

درگذشت جک پالانس بازیگر آمریکایی 2006

جک پالانس (Jack Palance) بازیگر کلاسیک سینمای آمریکا بود که به خاطر ایفای نقش مردان خشن و سرسخت در قالب شخصیت‌ های منفی فیلم چند وسترن کلاسیک شهرت داشت.

او ابتدا در زمینه ورزش بوکس فعالیت داشت و پس از کسب افتخارات در جنگ جهانی دوم، وارد عالم سینما شد و به شهرت رسید. بازی او در فیلم «ترس ناگهانی» نخستین نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به دنبال داشت.

جک پالانس در سال‌ های آپایانی عمرش، به بازی در نقش‌ های کمدی روی آورد که معروفترین آنها وسترن کمدی «شیادان شهر» بود که جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۱۹۹۲ را برای او به ارمغان داشت.

او سرانجام در ۱۰ نوامبر ۲۰۰۶ (۱۹ آبان ۱۳۸۵) در سن ۸۷ سالگی در ایالت کالیفرنیا درگذشت.

نورمن میلر: 19 آبان

درگذشت نورمن میلر، نویسنده آمریکایی برنده جایزه ادبی پولیتزر 1923

نورمن مِیلر (Norman Mailer) نویسنده مشهور آمریکایی و برنده جایزه ادبی «پولیتزر» بود که عمده شهرت او بخاطر نثر تلخ و گزنده و مخالفت با جنبش‌ های فمینیستی می باشد.

در سن ۱۸ سالگی و با حضور در محیط علمی دانشگاه هاروارد، اولین داستانش را منتشر کرد. او در سال ۱۹۶۹، به خاطر نوشتن کتاب سپاهیان شب برای اولین بار برنده جایزه کتاب ملی سال شد. اولین کتاب او براساس تجربیات او از زندگی نظامی و جنگ نوشته شد.

توصیف میلر از راهپیمایی صلح سال 1968 به سوی ساختمان وزارت دفاع آمریکا با نام “سپاه‌ های  شب” برنده جایزه پولیتزر و جایزه ملی کتاب آمریکا شد.

او سرانجام در 10 نوامبر 19 آبان سال 2007  به علت نارسایی کلیه در سن 84 سالگی در نیویورک درگذشت.

معرفی کتاب بینوایان، شاهکار ویکتور هوگو 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.