Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۹ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 19 آذر مصادف با 10 دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 19 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 19 آذر

روز جهانی حقوق بشر

روز جهانی حقوق بشر

10 دسامبر برابر با 19 آذر در ایران از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی حقوق بشر اعلام شده و هرساله این رویداد گرامی داشته می شود.

هدف از این نامگذاری، برقراری تضمین حقوق و آزادی‌ برابر برای همه مردم می باشد. اعلامیه حقوق بشر، نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بود که برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان می‌ دارد.

این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ ای را که مردم هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص نموده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 19 آذر

19 آذر: تولد علی معلم

تولد علی معلم، نویسنده و تهیه کننده ایرانی 1341

19 آذر مصادف است با تولد علی معلم، نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌ کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی که در سال 1341 در تهران متولد شده است. او همچنین سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر بود.

دوران کودکی و نوجوانی‌ او در شهر دامغان طی شد و تحصیلات متوسطه را در تهران به پایان رساند. او فارغ‌ التحصیل دانشکده صدا و سیما در رشته کارگردانی فیلم بود و همچنین سابقهٔ تدریس سینما در مراکز آموزش فیلمسازی و دانشکده‌های سینمایی را داشت.

او به مدت سه دوره در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار عضویت داشت. علی معلم پایه گذار جشن سینمایی/تلویزیونی دنیای تصویر (جشن حافظ) بود که نخستین جشنوارهٔ سینمایی بخش خصوصی در ایران می‌ باشد..

مایکل کلارک دانکن

تولد مایکل کلارک دانکن، بازیگر آمریکایی 1957

مایکل کلارک دانکن (Michael Clarke Duncan)، بازیگر آمریکایی بود که در 10 دسامبر(19 آذر) سال 1957 در شیکاگو ایالات متحده به دنیا آمد.

او بیشتر به خاطر حضور در فیلم بی‌ باک و بازی در نقش جان کافی، در فیلم مسیر سبز شناخته می‌ شود.

دانکن با داشتن ۱۹۶ سانتیمتر قد و داشتن جثه درشت و خصوصیات ویژه فیزیکی ایفاگر نقش‌ های مختلفی در هالیوود بود.

او قبل از بازیگری، محافظ بازیگرانی چون ویل اسمیت و جیمی فاکس بود. دانکن برای بازی در نقش «جان کافی» در کنار تام هنکس در فیلم مسیر سبز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود.

افراد مشهوری که در تاریخ 19 آذر، از دنیا رفتند

19 آذر: درگذشت آلفرد نوبل

درگذشت آلفرد نوبل، شیمیدان، اسلحه ساز و بنیانگذار جایزه نوبل 1896

آلفرد برنهارد نوبل (Alfred Bernhard Nobel)، شیمی‌ دان، مبتکر و اسلحه‌ ساز سوئدی بود که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود.

او همچنین صاحب اسلحه‌ سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه‌ سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت.

آلفرد در 10 دسامبر 19 آذر سال 1896 بر اثر سکته قلبی در گذشت. او هرگز ازدواج نکرد و  بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ نوبل ختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا گردد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.