Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۱ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 21 آبان مصادف با 12 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 21 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 21 آبان

انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت

انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران توسط شاه عباس یکم صفوی 977

۲۱ آبان روزی بود که در سال ۹۷۷ شاه عباس یکم صفوی اصفهان را به‌ عنوان پایتخت انتخاب کرد. صفویان در طول سه قرن حکومت خود بر ایران سه شهر مهم تبریز، قزوین و اصفهان را به پایتختی انتخاب کرده بودند.
اصفهان به دلیل برخورداری ازآب فراوان زاینده‌رود و مرکزیت جغرافیایی در ایران و همچنین قرار گرفتن در مسیر راه‌ های بزرگ بازرگانی قدیم مانند دمشق و حلب در غرب و سمرقند و بخارا در شرق، موجب شد که این شهر دردوره های مختلف به‌ عنوان پایتخت نتخاب شود.

با وجود اینکه بخاطرحمله مغولان، اصفهان نیز مانند شهرهای دیگر ایران رو به ویرانی نهاده بود اما اقدام شاه‌ عباس ظرف چند سال، اصفهان را به اوج عظمت خود رساند و آن را به‌ صورت پایتختی بین‌المللی درآورد که فرستادگان و بازرگانان از اروپا و خاوردور به آن رو می‌ آوردند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 21 آبان

نیما یوشیج

تولد نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی 1274

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج،  شاعر معاصر ایرانی بود که در 21 آبان سال 1274 در روستای یوش، از توابع بخش بلده شهرستان نور به دنیا آمد. او بنیان‌ گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی می باشد.

مجموعه تأثیرگذار افسانه از نیما یوشیج، که نمونه ای از شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران، انقلاب به پا کرد. او تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده بود. همچنان نیما با بهره‌ گیری از عناصر طبیعی با بیانی رمزگونه به ترسیم سیمای جامعه پرداخته‌است.

بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می‌ دانند و او را هم‌ پایهٔ شاعران سمبولیست مشهور جهان می‌دانند.

گریس کلی

تولد گریس کلی بازیگر آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار 1929

گریس پاتریشیا کلی (Grace Patricia Kelly) ‏بازیگر هالیوود و برنده جایزهٔ اسکار بود که در 12 نوامبر برابر با 21 آبان سال 1929 در در فیلادلفیا پنسیلوانیا به دنیا آمد.

او در سن دوازده سالگی در یکی از نقش‌ های اصلی یک نمایشنامه‌ ظاهر شد. تحصیلات او در آموزشگاه راوینهال و مدرسه استیونس و آموزشگاه هنرهای دراماتیک نیویورک انجام شد. او مدتی به عنوان مدل مشغول به کار بود تا اینکه در نمایش‌هایی چندی به ایفای نقش پرداخت و در چند نمایش تلویزیونی بازی کرد. بازی در فیلم دختر روستایی در سال ۱۹۵۴ جایزهٔ اسکار را برای او به ارمغان داشت و در سال ۱۹۵۵ دو فیلم برای گرفتن دزد و پنجره پشتی به کارگردانی هیچکاک بازی کرد.

او از سوی انجمن فیلم آمریکا به عنوان بزرگترین بازیگران زن تمامی دوران‌ ها معرفی شده است.

حسن روحاتی

تولد حسن روحانی، هفتمین رئیس جمهور ایران 1327

حسن روحانی، روحانی و سیاست‌ مدار ایرانی، در ۲۱ آبان سال ۱۳۲۷ در سرخه، استان سمنان متولد شد. او رئیس‌ جمهوری فعلی جمهوری اسلامی ایران، استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال 1378 می باشد.

در انتخابات سال ۱۳۹۲، حسن روحانی با نام «دولت تدبیر و امید»، شعار اعتدال‌گرایی، نماد کلید و رنگ بنفش برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام نامزدی کرد و سرانجام  با اعلام وزارت کشور با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی و کسب ۵۰/۷۰ درصد آرا رسماً به عنوان هفتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 21 آبان، از دنیا رفتند

روح اله خالقی

درگذشت روح الله خالقی، آهنگساز سرود «ای ایران» ،نوازندهٔ ویولن 1965

روح‌الله خالقی، موسیقیدان، آهنگساز و نوازندهٔ ویولن ایرانی و آهنگساز سرود «ای ایران» بود. او از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌ شود.

کتاب سرگذشت موسیقی ایران دربارهٔ سرگذشت موسیقی، موسیقی‌ دانان و نوازندگان ایرانی هم‌ عصر خالقی و کتابی به نام نظری به موسیقی که شامل نظریه‌ ای برای موسیقی ایرانی و غربی می باشد نوشته روح الله خالقی می باشد.

خالقی در 21 آبان سال ۱۳۴۴ در سالزبورگ اتریش پس از چند عمل جراحی ناموفق، بر اثر سرطان معده درگذشت و در ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

دانلود موسیقی متن فیلم سینمایی محمد رسول الله

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.