Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۱ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 21شهریور مصادف با 12سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 21 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 21 شهریور

کودتای ترکیه

کودتای ارتش ترکیه به رهبری کنان اورن علیه دولت این کشور 1980

در سال 1980 در چنین روزی ، یعنی 21 شهریور ارتش ترکیه به رهبری کنان اورن علیه دولت ترکیه به کودتا برخاست. تیمسار کنان اورن ( Kenan Evren) پیش از این کودتا رئیس جمهور ترکیه بود که طی به عهده گرفتن این کودتا در سال 1980 به قدرت رسید. در جریان این کودتا، حدود ۶۰۰ هزار نفر بازداشت و زندانی و همچنین ۵۰ نفر در حضور مردم اعدام شدند. پس از این کودتا فعالیت همه احزاب سیاسی ممنوع اعلام شد و چپ گرایان ترکیه تحت فشار قرار گرفتند.

از این کودتا به عنوان آخرین و خونبارترین کودتای تاریخ ترکیه یاد می‌شود. با وجود این، کنان اورن تا پایان عمرش هیچ گاه نسبت به این اقدامش ابراز تاسف و پشیمانی نکرد و معتقد بود، در آن زمان کودتا ضروری بوده و وی توانسته ترکیه را از آشوب نجات دهد.

بیوگرافی بازیگران زن ترکیه ای

ازدواج جان اف کندی

سالروز ازدواج جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا با ژاکلین کندی 1953

جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بود. گفته شده که کندی در جوانی از یک بیماری کمیاب به نام «آدیسون» رنج می‌برده‌ است که این بیماری وسایر بیماری های او در زمان حیاتش از عموم پنهان نگاه داشته می‌شد.

جان اف کندی در 12 سپتامبر 1953 برابر یا 21 شهریور با ژاکلین کندی ازدواج کرد. ژاکلین اصلیتی ایرلندی داشت که به عنوان ویرایشگر در مجله ووگ مشغول به کار بود و قبلا یکبار ازدواج کرده بود. وی اولین زنی است که در کاخ سفید در کنار همسرش به کارهای سیاسی پرداخت و در تمام سفرهای کندی به اروپا نقش مترجم وی را ایفا میکرد و کندی بارها این مسئله را عنوان کرده و او را ستوده بود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 21 شهریور

انوشه انصاری

تولد انوشه انصاری، نخستین زن فضانورد ایرانی1966

انوشه انصاری در 21 شهریور 1345 در مشهد متولد شد و سپس در سال ۱۳۶۳ به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد . انوشه همیشه عاشق فضا و فضانوردی و در پی راه یافتن به فضا بوده‌ است. او دوره کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و علوم رایانه از دانشگاه جورج میسون و نیز،دوره کارشناسی ارشد خود را در زمینهٔ مهندسی الکترونیک، از دانشگاه جورج واشینگتن دریافت کرده‌ است.

وی اولین زن گردشگر فضایی، و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌ است. در سال 2015 از سوی جامعه ملّی فضای آمریکا جایزهٔ «پیشگام فضا» را به عنوان نخستین زن گردشگر فضایی دریافت کرد.

ناصر خسرو

تولد ناصر خسرو قبادیانی، روشنفکر برجسته 1004

ابو معین ناصر پسر خسرو پسر حارث قبادیانی، معروف به ناصر خسرو، شاعر، نویسنده، حکیم شیعه اسماعیلی بود که در 21 شهریور 1004 در بلخ (در شمال افغانستان امروزی) متولد شد. او از شاعران برجسته قرن 5 هجری شمرده می شود.

ناصر خسرو در خانوادهٔ ثروتمندی که ظاهراً به امور دولتی و دیوانی اشتغال داشتند پرورش یافت. و در جوانی به فراگیری دانش های مختلف پرداخت. ناصرخسرو نیز مانند حافظ و رودکی حافظ قرآن بود و در آثارش، از آیات قرآن برای اثبات عقایدش استفاده کرده‌ است. وی در آعاز زندگی در دربار پادشاهان غزنوی مشغول بود اما در اثر خوابی که دیده بود به قول خودش از خواب غفلت بیدار شد، شغل دیوانی را کنار گذشت و در جستجوی حقیقت و کمال به مسافرت پرداخت.او هفت سال به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد و گزارش آن را در سفرنامه‌ای به یادگار گذاشت.

پل واکر

تولد پل واکر، بازیگر آمریکایی 1973

پل واکر (Paul Walker) در روز 12 سپتامبر سال 1973 (21 شهریور سال 1352) در کالیفرنیای آمریکا متولد شد.او چهار خواهر و برادر کوچکتر دارد. اولین تجربه بازیگری پل واکر مربوط به حضور او در تبلیغات تلویزیونی «پامپرز» در سن دو سالگی می باشد. او بعد از اینکه از دانشگاه کالیفرنیا در رشته زیست شناسی دریایی فارغ التحصیل شد به دلیل داشتن چهره فتوژنیک به سراغ بازیگری رفت و توانست در سن ۲۲ سالگی در چندین شوی تلویزیونی حضور پیدا کند.

بعد از آن در چندین فیلم به عنوان نقش مکمل بازی کرد تا این که در سال 2001 با بازی در فیلم اکشن «سریع و خشن1» (The Fast and the Furious)  به شهرت دست یافت. پل در سال ۲۰۱۳ حین فیلم برداری سریع و خشن ۷ در یک تصادف رانندگی کشته شد.

بیشتر بدانید: پردرآمدترین بازیگران جهان در سال 2019

ایرن ژولیو

تولد ایرن ژولیو، برنده جایزه نوبل شیمی 1897

در 21 شهریور مصادف با 12 سپتامبر 1897 ایرن کوری، (فرزند ماری کوری و پیر کوری) در پاریس متولد شد. با فردریک ژولیو که در انستیتو رادیوم زیر نظر ماری کوری کار می‌کرد ازدواج کرد. فردریک پسر هانری ژولیو از انقلابیون کمون پاریس بود.

ژولیو کوری در طول جنگ اول جهانی، به عنوان پرستار خدمت کرد و با دستگاه پرتو X مشغول به کار بود. پس از جنگ، تحصیلات خود را تا دکترای فیزیک ادامه داد. بعد از فارغ التحصیلی به همراه مادرش در مؤسسه ی رادیم به کار مشغول شد و در آن جا با فردریک ژولیو آشنا شد و با هم ازدواج کردند و با همدیگر به عنوان یک گروه علمی همکاری می کردند. آنها به طور مشترک مقاله های خود را امضا می کردند و هر دو نام ژوليو کوری را برای خود انتخاب کردند.

در سال ۱۹۳۵ زوج ژولیو-کوری به خاطر کشف رادیوکتیویتهٔ مصنوعی جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند.

افراد مشهوری که در تاریخ 21 شهریور از دنیا رفتند

پدر انقلاب سبز

درگذشت نورمن بورلاگ، پدر انقلاب سبز 2009

 

نورمن ارنست بورلاگ (Norman Ernest Borlaug)، دانشمند زیست‌شناس و برنده جایزه صلح نوبل آمریکایی بود. او در دهه 1960 موفق به ابداع روشی شد که از طريق آن امکان افزایش محصول و بار گياهان و غلات صورت گرفت و اين گياهان را در مقابل آفات مقاوم ساخت.

استفاده از روش ابداعی او که “انقلاب سبز” نام گرفت موجب شد که محصول غلات از جمله گندم به سرعت افزايش يابد و به اين ترتيب از بروز قحطي در بسياري از کشورها جلوگيري شود. به علت اين موفقيت در سال 1970، نورمن بورلاگ موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد.

کميته جايزه نوبل این روش ابداعی نورمن را نجات دهنده جان صدها میلیون نفر از قطحی دانست. نورمن در 21 شهریور در سن 95 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. نورمن پدر انقلاب سبز در کشاورزی لقب گرفت.

برنده جایزه نوبل ادیبات

درگذشت یوجنیو مونتاله، برنده جایزه نوبل ادبیات 1981

یوجنیو مونتاله، شاعر و مترجم برجسته ایتالیایی بود. او ششمين فرزند از يك خانواده‌ي تاجر توليدات شيميايي بود. در 19سالگي به عنوان حسابدار مشغول به‌ كار شد، اما مدتی بعد آن را رها کرد و به دنبال علاقه اش ادبیات رفت. مونتاله پس از انتخاب مشاغل گوناگون در سال ۱۹۲۶ به فلورانس رفت و در یک مؤسسه انتشاراتی مشغول به کار شد.

وی به مدت 9 سال گرداننده «کابینه علمی- ادبی» بود و به دلیل عدم عضویت در حزب فاشیستها، مجبور به کناره گیری از سمت خود شد. مونتاله آثار كمي از خود به جاي گذاشت. نوشته های پراکنده اش در چند جلد منتشر شده است. او همچنین از ملویل، شکسپیر، کورنی و غیره آثاری به زبان ایتالیائی ترجمه کرده است. در سال 1975 جایزه نوبل ادیبات را دریافت کرد.
یوجنیو مونتاله در ۸۴ سالگی در ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۱ مصادف با 21 شهریور در میلان ایتالیا از دنیا رفت.

جانی کش

درگذشت جانی کش معروف به مرد سیاه پوش 2003

جان آر. جانی کش (John R. “Johnny” Cash)  از خوانندگان بزرگ سبک کانتری در آمریکا و همچنین یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان قرن بیستم بود که با لقب مرد سیاه‌پوش نیز شناخته می‌شود. در سال ۱۹۷۱ ترانه‌ای با نام «مرد سیاه پوش» ساخت تا توضیحی باشد برای این طرز لباس پوشیدنش.

جانی کش بیشتر به خاطر داشتن صدای مشخص بم و زخم‌دارش در کناررفتار فروتنانه‌اش شناخته می‌شود. اکثر آهنگ های او بازتابی از غم و اندوه بودند. سرودن ۵۰۰ ترانه و کسب ۱۳ جایزه گرمی از دستاوردهای جانی کش بود. او که خود در خانواده‌ای بسیار تنگدست زاده شده بود گفته بود که تا زمانی که ریشه فقر و جنگ در دنیا خشک نشود، همواره سیاه پوش خواهد بود .

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.