Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۲ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 22 آذر مصادف با 13 دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 22 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 22 آذر

22 آذر: دستگیری صدام حسین

دستگیری صدام حسین توسط نیروهای آمریکایی 2003

22 آذر برابر با 13 دسامبر مصادف با روزی است که صدام حسین، رئیس جمهور کشور عراق که جنایات بسیاری را مرتکب شده بود، توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد.

او یکی از اعضای برجستهٔ حزب بعث عراق بود و نقش کلیدی در کودتای سال ۱۹۶۸ داشت که به حکومت طولانی مدت حزب بعث منجر شد.

صدام حسین دولتی به شدت مستبد تشکیل داد و توانست در طول جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس، قدرت خود را حفظ کند.  هفته‌ نامهٔ اکونومیست او را یکی از بزرگ‌ترین دیکتاتورهای انتهای سده ۲۰ و  همچنین روزنامهٔ نیویورک تایمز او را یکی از بی‌ رحم‌ترین حاکمان خودکامه در تاریخ معاصر توصیف کرده‌ است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 22 آذر

22 آذر: تولد صدام حسین

تولد تیلور سوئیفت خواننده و شاعر آمریکایی 1989

تیلور آلیسون سوئیفت ( Taylor Alison Swift) خواننده، شاعر ، تهیه‌ کننده موسیقی و بازیگر آمریکایی است که در 22 آذر سال 1989 در امریکا متولد شد.

او در چهارده‌ سالگی برای پیشرفت در موسیقی کانتری به نشویل، تنسی نقل مکان کرد و به سرعت به جوان‌ ترین ترانه‌ نویس انتشارات موسیقی سونی/ای‌ تی‌ وی تبدیل شد و در سال ۲۰۰۶، اولین آلبومش را منتشر کرد.

او برای پنجمین آلبوم استودیویی‌ خود، برنده سه جایزه گرمی و تبدیل به تنها هنرمند زنی شد که دو بار جایزه بهترین آلبوم سال را دریافت کرده‌ است. تیلور به عنوان یک نیکوکار از پروژه‌ های آموزش هنر، سوادآموزی به کودکان، مقابله با بلایای طبیعی، مقابله با تبعیض علیه همجنسگرایان و سازمان‌ های خیریه کمک به کودکان بیمار حمایت می‌کند.

علاقه مندان تیلور سوئیفت دنبال کنند:

بیوگرافی تیلور سوئیفت 

بهترین و جدیدترین عکس های تیلور سوئیفت (Taylor Swift)

22 آذر: تولد رسول صدر عاملی

تولد رسول صدر عاملی، کارگردان ایرانی 1333

22 اذر تولد رسول صدرعاملی، کارگردان و فیلمنامه‌ نویس ایرانی است که در سال 1333 در اصفهان متولد شد. صدر عاملی کارهای مستند و تجربی مختلفی را در کارنامهٔ خود داشت، اما فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را با تهیه‌ کنندگی فیلم خونبارش،  به عنوان اولین پروژهٔ سینمایی پس از انقلاب آغاز کرد.

او در سال 1358 میلاد فیلم را که اولین شرکت ایرانی تولید و توزیع فیلم سینمایی پس از انقلاب شمرده می شود، تأسیس نمود و با تلاش خود در طول بیش از سه دهه توانست نقشی اساسی در حمایت از سینمای بخش خصوصی ایران ایفا کند.

مؤسسه بین‌المللی فیلمیران که هم‌اکنون بزرگترین توزیع کننده فیلم در سراسر کشور است را رسول صدر عاملی به همراه تعدادی از همکارانش تاسیس نموده است.

افراد مشهوری که در تاریخ 22 آذر، از دنیا رفتند

22 آذر: درگذشت ابوریحان بیرونی

درگذشت ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی 427

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند و ریاضی‌ دان، ستاره‌ شناس، تقویم‌ شناس، تاریخ‌ نگار  و طبیعی‌ دان ایرانی بود که در سده 4 و 5 هجری می زیست.

بیرونی را از بزرگ‌ ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ فارسی‌ زبان همهٔ اعصار می‌ دانند. همچنین او را پدر انسان‌ شناسی و هندشناسی می‌ دانند. او به زبان‌ های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود. بیرونی یک «نویسندهٔ بی‌ طرف» در نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای مختلف بود.

او به دلیل سفرهای مختلفی که به هند داشت، به زبان‌ های هندی و سانسکریت مسلط بود و کتاب‌های مختلفی را از هندی به عربی ترجمه کرد. 22 آذر 427 سالروز درگذشت اوست.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.