Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۲ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 22شهریور مصادف با 13سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 22 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 22 شهریور

حمله آلملن به استالینگراد

آغاز حمله آلمانی ها به استالینگراد 1942

نبردِ استالینگراد یکی از طولانی‌ترین و مهلک‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم و کل تاریخ بشر بوده است. حمله نيروهاي نظامي آلمان به شهر استالينگراد از 13 سپتامبر سال 1942  مصادف با 22 شهریور، آغاز شد كه دفاع از آن به صورت يك حماسه درآمد. استالينگراد آخرين حد پيشروي نيروهاي آلماني در خاک شوروي بود.

در این نبرد ارتش آلمان به همراه متحدانش با هدف فتح شهر استالینگراد، در جبهه شرقی و جنوب روسیه به آن حمله کردند که پس از چندین ماه درگیری در فوریه ۱۹۴۳ دیگر آذوقه و مهمات محاصره شدگان رو به پایان بود تا این این که تمامی نیروهای باقی‌مانده در پی وخامت اوضاع خود را تسلیم دشمن کردند. این نبرد در کل پنج ماه و یک هفته و سه روز به طول انجامید.
با توجه به نبرد شدید و حمله مستقیم به غیرنظامیان همانند حملات هوایی از این نبرد به عنوان یکی از بزرگترین و خونبارترین درگیری‌های تاریخ بشر یاد می‌شود. پس از این نبرد آلمان نازی در جبهه شرقی هیچگاه نتوانست ابتکار عمل را به دست بگیرد و مجبور شد بخشی از نیروهای خود را برای جبران تلفات از جبهه غربی به جبهه شرقی منتقل نماید.

پیمان صلح اسلو

سالروز پیمان صلح اسلو 1993

در22 شهریور سال ۱۹۹۳ پیمان اسلو که نخستین موافقتنامه مستقیم حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاش برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به منازعه اسرائیل و فلسطین خاتمه دهد.

مذاکرات به شکل مخفیانه در پایتخت نروژ (اسلو) انجام شد و در نهایت به طور رسمی در ۱۳ سپتامبر ۹۳ در واشینگتن دی‌سی به امضا رسید. این پیمان تشکیل حکومت خودگردان فلسطین را به عنوان یک نهاد اداری موقت مقرر کرد. قرار بر این بود که پیمان اسلو تنها به مدت 5 سال اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی بدهد. مسائلی که در توافق دائمی باید حل و فصل می شدند شامل: وضعیت اورشلیم (بیت‌المقدس)، آوارگان فلسطینی، شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و تعیین مرزها می شد.

بر اساس پیمان اسلو، ساف دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته و کاربرد خشونت را محکوم کرد. اسرائیل نیز ساف را به عنوان نماینده قانونی مردم فلسطینی به رسمیت شناخت و یاسر عرفات اجازه یافت تا به فلسطین بازگردد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 22 شهریور

اسکار آریاس

تولد اسکار آریاس، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس جمهور کاستاریکا در 2 دوره 1940

اسکار آریاس سانچز در ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۰ مصادف با 22 شهریور متولد شد.این سیاستمدار کاستاریکایی در دو دوره ریاست‌ جمهوری این کشور را برعهده داشته است. آریاس به دلیل تلاش‌های بی وقفه جهت پایان دادن به جنگ‌های داخلی‌ که در آن زمان در چند کشور آمریکای لاتین در جریان بود جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیرهٔ صندوق سپردهٔ دیوان بین‌المللی کیفری برای قربانیان انتخاب شد.

اسکار آریاس عضو سازمانی به نام Collegium International می باشد که متشکل از رهبرانی است با تخصص‌های سیاسی، علمی و اخلاقی که هدفشان ایجاد روش هایی برای غلبه بر موانع موجود در راه رسیدن به جهانی صلح‌آمیز، دارای عدالت اجتماعی و از لحاظ اقتصادی پایدار می‌باشد.

کاناوارو

تولد فابیو کاناوارو، فوتبالیست ایتالیایی 1973

فابیو در 22 شهریور (۱۳ سپتامبر ۱۹۷۳) در شهر ناپل در جنوب ایتالیا چشم به جهان گشود. او از همان دوران کودکی بسیار لاغر و قد کوتاه بود و علاقه زیادی  به فوتبال داشت. استعداد او توسط استعدادیابان باشگاه ناپولی کشف شد و این باشگاه، اولین جایی بود که کاناوارو در آنجا به فوتبال مشغول شد.

کاناواروکارش را در استادیوم «سن پائولو» به عنوان توپ‌ جمع‌ کن آغاز کرد ولی به سرعت پیشرفت کرد و در کنار الگوهای دوران کودکی‌اش در تیم بزرگسالان ناپولی به بازی پرداخت.

بازی‌خوانی فوق‌العاده کاناوارو به همراه تمرکز بالای وی همیشه زبانزد اهالی فوتبال ایتالیا بوده است. قدرت بدنی بالا و تکل‌های دقیق کاناوارو در کنار زمین، باعث شده است تا همواره از او به عنوان یکی از بهترین مدافعان فوتبال نام برده شود. در دو نظرسنجی که در ایتالیا و آلمان برگزار شده، کاناوارو به عنوان خوش‌هیکل‌ترین بازیکن فوتبال انتخاب شده است. همچنین، در بین طرفداران فوتبال ایتالیا به عنوان متواضع‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین بازیکن شناخته شده است.

توماس مولر

تولد توماس مولر، بازیکن فوتبال آلمان 1989

توماس مولر (Thomas Mueller) در 13سپتامبر( 22 شهریور) سال ۱۹۸۹ در شهر ویلهایم آلمان متولد شد. او در سن 11 سالگی به باشگاه نوجوانان بایرن مونیخ پیوست.

مولر پس از ۸ سال بازی برای تیم های جوانان بایرن مونیخ و بازی‌های درخشان و گلزنی در ۱۶ بازی به تیم اصلی بایرن مونیخ دعوت شد. وی با درخشش بسیار هم در بایرن مونیخ و هم در تیم ملی آلمان به یک مهره کلیدی تبدیل شد. معروفیت او علاوه بر بازی حرفه ای به خاطر سرعت، تکنیک، گل‌زنی و گل‌سازی های او می باشد. مولر در جام جهانی ۲۰۱۰ به همراه تیم آلمان حضور داشت و با زدن ۵ گل و ۵ پاس گل در زمره بهترین گلزنان و پدیده‌های جام قرار گرفت.

پارسا پیروزفر

تولدپارسا پیروزفر،بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی 1351

امروز ۲۲ شهريور، تولد پارسا پیروزفر، بازیگر ایرانی و کارگردان تئاتر است.او در سال 1351 در تهران متولد شد. در سال 1370 در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی مشغول به تحصیل شد.

وی همان زمان در دانشگاه‌های مختلف به روی صحنه تئاتر رفت و در سال 1372 برای نخستین بار در نقش کوتاهی در فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی حضور پیدا کرد. یکی از دغدغه‌های او همچنین همواره صدا بوده‌ و زمانی را نیز به صداپیشگی پرداخته‌ است. پارسا پیروزفر از جمله بازیگرانی است که تا به حال با هیچ روزنامه، مجله یا رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌ است.

افراد مشهوری که در تاریخ 22 شهریور از دنیا رفتند

فیلیپ دوم

درگذشت فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا و پرتغال 1598

فیلیپ دوم (Felipe II)، پادشاه اسپانیا بود و دولت مرکزی در اسپانیا تشکیل داد. سرداران فیلیپ دوم در نبرد سن‌کانتن پیروز شدند و فرانسوی ها را وادار به امضای عهدنامهٔ کاتو کامبرزی کردند. فیلیپ، برای برقراری رابطه دوستانه با فرانسه، با دختر هانری دوم پادشاه فرانسه ازدواج کرد تا باعث ایجاد ثبات در روابط خارجی خود شود. فیلیپ، پایتخت را از تولدو به مادرید منتقل کرد. در دوران فیلیپ دوم، سازندگی در اسپانیا به اوج خود رسید.

اسپانیا در دوران سلطنت فیلیپ دوم به اوج نفوذ و قدرت خود رسید.به همین دلیل از این دوره با عنوان عصر طلایی اسپانیا یاد می شود. در توصیف وسعت امپراطوری فیلیپ دوم در مورد اسپانیا گفته شده”امپراتوریی که خورشید هرگز در آن غروب نمی‌کند” . فیلیپ در 22 شهریورسال  1598 میلادی درگذشت.

توپاک

درگذشت توپاک شکور، آهنگساز و فعال اجتماعی آمریکایی 1996

توپاک آمارو شکور( Tupac Amaru Shakur)‏، خواننده معروف و تأثیرگذارترین فرد در موسیقی رپ بود. وی از اعراب اهواز و دانش آموخته مدرسه صالحین اهواز بود. شکور علاوه بر موسیقی و فروش بالای آثارش، هنرپیشه و فعال اجتماعی نیز بود به‌طوری‌ که از وی به عنوان یک مدافع برابری اجتماعی و حقوق بشر نیز یاد می‌شود. ترانه‌های او در مورد موضوعات گوناگونی مثل زندگی در خشونت و فقر، سختی‌ها و شرایط زندگی در محله‌های فقیر، نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان، مشکلات اجتماعی و درگیری و رقابت هنری با سایر خوانندگان است.

توپاک در 22 شهریور(۱۳ سپتامبر ۱۹۹۶) در لاس وگاس، در حالی که داخل ماشین نشسته بود، ۱۲ بار متوالی هدف شلیک گلوله قرار گرفت و ۴ گلوله به او اثابت کرد. او چند عمل جراحی را پشت سر گذاشت و دکترها بخاطر خونریزی داخلی مجبور به حذف ریهٔ راستش شدند و در نهایت به دلیل نارسایی تنفسی و قلبی در دانشگاه پزشکی نوادا درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.