Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۵ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 25 آبان مصادف با 16 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 25 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 25 آبان

تاسیس یونسکو

تاسیس یونسکو 1324

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، که به اختصار یونسکو (UNESCO) نامیده می‌ شود، از سازمان‌ های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در 25 آبان ( 16 نوامبر) سال 1324 تشکیل شد.

هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از طریق همکاری بین‌ المللی در زمینه‌ های مختلف آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌ مداری و حقوق بشر، بر اساس منشور سازمان ملل متحد می باشد.

مقر این سازمان در پاریس است و در کشور های مختلف دفتر دارد. ۱۹۵ کشور عضو یونسکو هستند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 25 آبان

وقایع 25 آبان: تولد مهستی

تولد مهستی، خواننده ایرانی سبک پاپ و ستنی 1325

مهستی با نام اصلی افتخار دده‌ بالا (خدیجه) خواننده ایرانی سبک سنتی و پاپ بود که در 25 آبان سال 1325 به دنیا آمد. او خواهر هایده، خوانندهٔ معروف ایرانی بود و از او با نام‌ هایی مانند بانوی آواز گل‌ ها و دل‌ ها یاد می‌ شود.

آغاز فعالیت هنری او در سن ۱۹ سالگی در برنامه گلها با خواندن ترانه‌ای به نام آن که دلم را برده خدایا در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی بود.

آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه برای ۴۰ سال فعالیت در زمینه موسیقی سنتی ومردمی و پاپ ایرانی از مهستی تقدیر کرد  و به او نشان شیر طلایی داد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی سیمین غانم، اسم آهنگ ها و آلبوم های او

وقایع 25 آبان: تولد بیژن مرتضوی

تولد بیژن مرتضوی، ویولنیست، خواننده و ترانه‌ سرای ایرانی 1336

25 آبان مصادف است با تولد بیژن مرتضوی، موسیقیدان، آهنگساز، تنظیم‌ کننده، نوازندهٔ ویولن و خوانندهٔ ایرانی که در سال 1336 در بابل به دنیا آمد.

او نواختن ویلن را از سن سه سالگی آغاز کرد و در تهران زیر نظر معتبرترین استادان ویولن مانند پرویز یاحقی، جهانگیر کامیان و عادل کریمی نیا این ساز را فرا گرفت. سبک موسیقی او، ترکیبی از موسیقی سنتی ایرانی و پاپ است. قطعات بی‌ کلام او بارها از سازمان صدا و سیمای ایران پخش شده است.

بیژن مرتضوی به عنوان اولین هنرمند ایرانی که تحت حمایت شرکت‌ های “Nederlander Productions” “Jeep Eagle” “New Dodge” “Chrysler” می‌ب اشد شناخته شده و مورد احترام است.

وقایع 25 آیان : مگی جیلنهال

تولد مگی جیلنهال بازیگر آمریکایی 1977

مگی جیلنهال (Maggie Gyllenhaal) بازیگر آمریکایی و فرزند استیون جیلنهال کارگردان و خواهر جیک جیلنهال بازیگر معروف سینما است که در 25 آبان ( 16 نوامبر) سال 1977 متولد شده است.

مگی جیلنهال در سال ۲۰۰۲ برای بازی در فیلم منشی نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال شد و در سال 2009 نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم (دل دیوانه) شد. او همچنین برای بازی در مجموعه تلویزیونی زن محترم در سال ۲۰۱۴ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش زن برای فیلم تلویزیونی را دریافت نمود.

افراد مشهوری که در تاریخ 25 آبان، از دنیا رفتند

وقایع 25 آبان: درگذشت کلارک گیبل

درگذشت کلارک گیبل بازیگر مشهور آمریکایی، برندۀ جایزه اسکار 1960

ویلیام کلارک گیبل (William Clark Gable) بازیگر مشهور آمریکایی بود که با بازی در نقش رت باتلر در فیلم بر باد رفته به شهرت جهانی رسید.

او یکی از پولسازترین بازیگران تاریخ سینما است که به او لقب سلطان هالیوود را داده اند و یک بار جایزه اسکار را دریافت کرده است. نقش آفرینی به‌ یاد ماندنی او در فیلم در یک شب اتفاق افتاد، علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، تأثیر چشمگیری بر نحوه لباس پوشیدن، رفتارهای اجتماعی و سبک زندگی مردان در آن سال‌ها و حتی دهه‌ های بعد گذاشت.

درادامه بخوانید: بیوگرافی و عکس های جیسون موموا بازیگر جذاب آمریکایی

وقایع 25 آبان: درگذشت محمد تقی جعفری

درگذشت علامه محمد تقی جعفری، عالم، فیلسوف و ادیب مشهور معاصر 1377

محمد تقی جعفری، عالم، فیلسوف و ادیب مشهوری بود که از جملهٔ مفسران نهج البلاغه به شمار می آید. او ابتدا مقدمات علوم دینی را فرا گرفت و در سال‌ های پایانی جنگ جهانی دوم به مدرسهٔ طالبیه تبریز رفت و تحصیلات علوم دینی را نزد استادان آنجا فرا گرفت.

او برای ادامه تحصیلات به نجف رفت و در سن بیست و سه سالگی به درجهٔ اجتهاد رسید و پس از یازده سال اقامت در نجف به ایران بازگشت. محمدتقی جعفری با ریاضیدان و متفکر انگلیسی (برتراند راسل) نیز مکاتباتی داشت.

او در 25 آبان سال ۱۳۷۷ به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت و پیکرش به مشهد فرستاده شد و در دارالزهد حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.