Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۵ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 25شهریور مصادف با 16سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 25 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 25 شهریور

رضا شاه پهلوی

کناره گیری و خروج رضاشاه از تهران به درخواست مسکو 1941

در16سپتامبر سال 1941 (25 شهريور 1320) هنگامی که نیروهای انگلیس و شوروی به تهران نزدیک شده بودند، محمد علي فروغي (وابسته به لندن و از مخالفان رضاشاه ) به همراه علي سهيلي وزيرامور خارجه کابينه اش به ديدار سفيران انگلستان و شوروي شتافت و به آنان اطلاع داد كه رضا شاه مطابق با خاسته آنها كناره گيري كرده و به سمت اصفهان در حرکت است.

فروغي همچنین، مستقيما به بهارستان رفت و نمايندگان مجلس را از برکناری رضا شاه و جانشینی محمدرضا آگاه كرد. گفته شده چون مقامات لندن و به ويژه چرچيل نگران بودند كه پس از انقضاي حكومت هيات مديره (هيات موقت پيشنهادي حاكم بر ايران)، کمونیستها بر ایرا تسلط یابند و همجنین به این قضیه پی برده بودند که محمدرضا شاه فردی مطیع است و به خوشگذرانی بیش از یاست علاقه دارد، از اینرو اصرار داشتند تا محمدرضا به سلطنت برسد.

تاسیس جنرال موتورز

روزی که شرکت خودرو سازی جنرال موتورز تاسیس شد 1908

در ۱۶ سپتامبر ۱۹۰۸(25 شهریور)، شرکت جنرال موتورز با مدیریت ویلیام دورانت در آمریکا بنیانگذاری شد. قدمت این شرکت به سال ۱۸۹۷ می‌رسد؛ دو سال بعد با ادغام این شرکت با کارخانه‌های موتور بنزینی اولدز، کمپانی موتور اولدز تشکیل شد و اولین کارخانه مخصوص ساخت خودرو در آمریکا، شروع به کار کرد.

شرکت جنرال موتورز، از سال ۱۹۳۱ تا ۲۰۰۷ میلادی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی در جهان شناخته می‌شد؛ اما در سال ۲۰۰۸ شرکت تویوتا از آن سبقت گرفت.

اردوگاه صبرا

کشتار فلسطینی ها در اردوگاه های صبرا و شتیلا1982

در ۱۶ سپتامبر1982 در جریان جنگ داخلی لبنان که در اردوگاه پناهندگان فلسطینی اتفاق افتاد، منجر به واقعه کشتار صبرا و شتیرا شد که در آن شبه‌نظامیان فالانژ لبنانی برای گرفتن انتقام ترور بشیر جمیل، رئیس جمهور لبنان، وارد اردوگاه صبرا و شتیلا در بیروت غربی شدند که منجر به کشته شدن ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر از فلسطینیان شد.

این کشتار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم شد و این واقعه را نسل کشی نامید.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 25 شهریور

لورن باکال

تولد لورن باکال، بازیگر زیبای آمریکایی 1924

لورن باکال، بازیگر سینما؛ تلویزیون و تئاتر و از آخرین بازماندگان سینمای کلاسیک بود که 16 سپتامبر ۱۹۲۴(25 شهریور) در آمریکا متولد شد.

او از 20 سالگی پا به عرصه بازیگری گذاشت و به مدت 70 سال در این عرصه حضور فعال داشت. ازدواج او با همفری بوگارت ستاره دهه 40 و 50 سینمای آمریکا باعث شد بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد. این ازدواج همواره نماد ازدواج موفق در هالیوود بوده است. آنها در 3 فیلم با هم همبازی شدند. فیلم های خواب بزرگ و گذرگاه تاریک از فیلم هایی است که باکال و همسرش در ان همبازی بودند و هنوز هم جزء فیلم های خوب محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: گالری عکس های مارگو رابی بازیگر زیبای هالیوود

میکی رورک

تولد میکی رورک، بازیگر و فیلمنامه نویس آمریکایی 1952

16 سپتامبر 1952 ( 25 شهریور)  تولد فیلیپ آندره «میکی» رورک جونیور (Philip Andre “Mickey” Rourke, Jr) بازیگر، فیلمنامه‌نویس و بوکسور آمریکایی می باشد.

حضور او در نقش های متفاوت، چه از جنبه بازیگری و چه از لحاظ  جنبه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی،ارزش بالایی دارد و موفقیت فیلم را تضمین می کند. نقش‌های رورک سرشار از پیچیدگی‌ است که از درون متلاطم و نا آرام شخصیت واقعی او نشات می گیرد. او در دوران جوانی جزء خوش چهره ترین بازیگران هالیوود بود.

میکی رورک در اثر مسابقات بوکس به دلیل ضربات متعدد در ناحیه صورت نیاز به جراحی پلاستیک پیدا کرد. بعد از حراجی های متعدد تا حدودی صورت او ترمیم شد اما دیگر آن زیبایی اولیه را باز نیافت. او برای بازی در فیلم کشتی‌ گیر جایزه گلدن گلوب را به خود اختصاص داد و نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد.

تولد هنری پنجم، پادشاه انگلیس 1386

پادشاه انگلستان، هنری پنجم( Henry V of England) پسر و جانشین هنری چهارم در ۱۶ سپتامبر ۱۳۸۶( 25 شهریور) متولد شد. هنری پنجم، دومین پادشاه از خاندان لنکستر بود و به عنوان شاهزاده ولز منصوب شد.

هنری پنجم بعد از مرگ پدرش کنترل کشور را به دست گرفت و عازم جنگ‌های صد ساله فرانسه و انگلستان شد و با پیروزی در جنگ آژینکورت شارل ششم را وادار کرد تا با پیمان تروا موافقت کند. که بر اساس این پیمان بعد از شارل ششم پادشاهی فرانسه به هنری پنجم یا وارثان او می رسید. بعد از این جنگ، هنری پنجم، با دختر شارل ششم ازدواج کرد که حاصل این ازدواج هنری ششم بود که پادشاهی فرانسه و انگلیس به او می رسید.

افراد مشهوری که در تاریخ 25 شهریور از دنیا رفتند

رونالد راس

درگذشت رونالد راس، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی 1932

رونالْدْ راس، پزشك و محقق انگليسي بود که کودکی خود را در انگلیس گذراند. او پس از دریافت درجه دکترای پزشکی در بهداری هند مشغول به کار شد و بعد از مدتی درصدد كشف عامل بيماري مالاريا برآمد. تحقيقات راس بیشتر درباره نحوه از بين بردن پشه برای کنترل بیماری مالاریا بود. سرانجام در سال 1897م، راس عامل بيماري مالاريا را در نوعي پشه بنام آنوفل تشخیص داد.

بعد از کشف، جلوگیری از ابتلا به مالاریا و همچنین شیوع آن فراهم شد. این تحقیق علمی و اختراع راس به نجات جان افراد بسیاری کمک کرد و در راستای قدردانی از زحمات او، در سال 1902م  جايزه نوبل پزشكي و فيزيولوژي به راس اهدا شد. وی در 16 سپتامبر(25 شهریور) 1932 در 75 سالگی در گذشت.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره جایزه نوبل و تاریخچه آن

ژان پیاژه

درگذشت ژان پیاژه، روانشناس فرانسوی 1980

ژان پیاژه که از همان کودکی به مطالعات زیست شناسی علاقه مند بود در طی 39 سال 41 جلد کتاب نوشت. اولین اثرش با نام زبان و تفکر نزديک کودک در سال 1923 منتشر شد. آخرين کتاب وي نیز تعليم و تربيت در روان شناسي نام دارد.

علاقه پیاژه به زیست شناسی موجب شد تا درجه دکترای خود را در سن 22 سالگی دریافت کند و پس از آن در رشته جانورشناسي پاريس در خصوص استاندارد کردن آزمودني ها درباره تفکر منطقي کودکان به مطالعه پرداخت. ژان پیاژه از دانشمندان پرکار قرن 20 محسوب می شود که علاه بر تعداد آثار محتوای آثار ارزشمندی نیز دارد. او در 16 سپتامبر1980 (25 شهریور59) در 84 سالگی درگذشت.

درگذشت علامه سید مرتضی عسکری، عالم بزرگ شیعه 1386

سید مرتضی شریف عسکری مشهور به علامه عسکری، مورخ و عالم بزرگ شیعه که اجدادش ازفقیهان نامی عصر خود بودند. علامه عسکری در آثار خود سعی در شناخت واقعی تاریخ اسلام داشت. آثار مهم او خمسون و مائه صحابی مختلق، التوسل بالنبی (ص) و التبرک بآثاره، عبدالله بن سبأ و اساطیر اخری می باشد.

علامه عسکری با کمک عده‌ای از همفکران خود، در بغداد اصول الدین را راه‌اندازی کرد. مباحث تفسیر، حدیث‌شناسی، عقاید و کلام تطبیقی اسلامی، در این دانشکده تدریس می‌شد. که با کودتای حزب بعث و همچنین تعقیب سید مرتضی برانداز شد. ایشان در 25 شهریور ۱۳۸۶ در ۹۳ سالگی بر اثر بیماری در تهران درگذشت و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.