Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۵ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 25 مهر مصادف با 17اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 25 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 25 مهر

روز جهانی نابودی فقر

روز جهانی نابودی فقر

فقر، از ناهنجارترین دردهای زندگی انسان می باشد. روز 25 مهر مصادف با 17 اکتبر به عنوان روز جهانی ریشه کنی فقر  (ternational Day for the Eradication of Poverty)، برای اولین بار در سال 1992 گرامی داشته شد و از آن تاریخ با ثبت در سازمان ملل متحد در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

علاوه بر گرامی داشتن این مناسبت در 25 مهر هر سال، مهم است که همه انسان ها از زیاده روی در مصرف خودداری نمایند و از امکاناتی که متعلق به همه نسل ها می باشد استفاده درست و مطلوبی داشته باشند.

دکتر محمد مصدق

تحصن دکتر مصدق 1328

25 مهرماه (17 اكتبر) مصدف با روزی است که در سال 1328 دکتر مصدق به همراه 200 نفر از رجال سیاسی و روحانیون  و اهل قلم در اعتراض به سوء جریان انتخابات به مدت سه روز تحصن کردند که در نهایت با توقف اخذ رای از سوی کمیسیون انتخابات پایان یافت.

قبل از این تحصن دکتر مصدق موارد تخلف از قانون و تقلب در اخذ رای را به کمیسیون گزارش داده بود و برای اینکه عموم مردم را متوجه قانون شکنی موجود سازد دست به تحصن زد.

مصدق وجود دموکراسی را برای مردم ایران الزامی می دانست و معتقد بود که دموکراسی همچین به سود حکومت است چون باعث می شود مردم تکالیف خود را بهتر انجام دهند و در مقابل از حکومت نیز چنین انتظاری دارند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 25 مهر

ریتا هیروث

تولد ریتا هیروث، بازیگر آمریکایی 1918

ریتا هِیوُرث (Rita Hayworth) با نام واقعی مارگاریتا، بازیگر آمریکایی برنده جایزه گلدن گلوب بود که در 25 مهر(17 اکتبر) سال 1918 در نیویورک متولد شد.

او در سن 12 سالگی رقص را به شکل حرفه ای آغاز کرد و در سال ۱۹۳۵ در نخستین فیلمش حضور یافت و تا مدتی به عنوان رقصنده در نقش های جزیی بازی می کرد.

ریتا در اواخر عمرش تحت سرپرستی یکی از دو دخترش، یاسمینا قرار گرفت که بعدها به یکی از موثرترین فعالان حمایت از مبتلایان به آلزایمر تبدیل شد.

امینم

تولد امینم، آهنگساز و خواننده رپ آمریکایی 1972

مارشال بروس مدرز سوم (Marshall Bruce Mathers III) با نام هنری امینم (Eminem)، آهنگساز، تهیه‌کننده، هنرپیشه و خوانندهٔ رپ آمریکایی در 25 مهر برابر با 17 اکتبر متولد شد.

او پیش از آغاز خوانندگی به عنوان تک‌ خوان، در گروه رپ «دی ۱۲» فعالیت داشت. پس از پخش آلبوم بی‌نهایت، اولین آلبوم حرفه‌ایِ خود را با نام اسلیم شیدی ال‌پی منتشر ساخت.

امینم تنها هنرمندی است که برای ۳ آلبوم متوالی، جایزهٔ بهترین آلبوم رپ سال را از جوایز گرمی گرفته است. در سال 2008 عنوان بهترین رپر زنده جهان از سوی مجله وایب به امینم اهدا شد و در سال 2009 جایزهٔ (هنرمند دهه) را از مراسم جایزهٔ بیلبورد دریافت کرد.

جدیدترین عکس های والپیپر از امینم

مهتاب کرامتی

تولد مهتاب کرامتی، بازیگر ایرانی 1349

25 مهر تولد مهتاب کرامتی، بازیگر، تهیه‌ کننده، حامی حقوق کودکان، بشردوست و مدیر هنری ایرانی است که سفیر حسن نیت و صلح یونیسف نیز می باشد.

او در رشته میکروبیولوژی فارغ التحصیل شده و نزد امین تارخ دوره بازیگری را گذرانده است. بازی در فیلم مردان آنجلس اولین بازی تلویزیونی و فیلم سنمایی مردی از جنس بلور نخستین حضورش در سینما بود.

در سال ۱۳۹۳ لقب یکی از پرکارترین ستاره‌های سینمای ایران را گرفت. کرامتی علاوه بر همکاری با یونیسف، از حامیان حقوق زنان و امور اجتماعی آنان می باشد. و در طراحی مد نیز فعالیت دارد.

مشاهده بیشتر: عکس های مهتاب کرامتی و نیکول کیدمن در ایتالیا

باران کوثری

تولد باران کوثری، بازیگر ایرانی 1364

باران کوثری بازیگر، طراح صحنه، طراح لباس و منشی صحنه ایرانی است که در 25 مهر سال 1364 در تهران متولد شده است.

بهترین بابای دنیا، به کارگردانی داریوش فرهنگ، نخستین تجربه بازیگری او می باشد. او با بازی در تئاتر آن سوی آینه به کارگردانی آزیتا حاجیان توانایی‌ خود را به عنوان بازیگر صحنه به ثبت رساند.

بازی درخشان کوثری در فیلم خون بازی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به او اختصاص داد و برای بازی در فیلم روز سوم دیپلم افتخار بخش بین المللی را دریافت کرد.

کتابی تحت عنوان باران کوثری در سینمای ایران به قلم حسین عالمگیر از انتشارات شایسته منتشر شده است.

لیست بازیگران مجرد زن ایرانی

محمدرضا درویشی

تولد محمدرضا درویشی، آهنگساز و مولف موسیقی 1334

محمدرضا درویشی، آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائرةالمعارف سازهای ایران که در 25 مهر 1334 در خانواده ای که به موسیقی علاقه مند نبود متولد شد.

او علاوه بر آهنگسازی، با سفر به شهرها و روستاهای ایران به پژوهش در موسیقی نواحی مختلف پرداخت.

جلد اول مجموعه «دائرةالمعارف سازهای ایران» تألیف محمدرضا درویشی است که به عنوان وسیع‌ ترین تحقیق موسیقایی زبان فارسی تاکنون شناخته می‌شود و در سال ۲۰۰۲ از طرف جامعه بین‌الملل اتنوموزیکولوژی (S.E.M) عنوان بهترین کتاب سازشناسی را دریافت کرده است.

از شاخص ترین آثار محمود درویشی، موسیقی کلیدر می باشد که بر اساس رمان کلیدر محمود دولت‌آبادی ساخته شده‌ است.

افراد مشهوری که در تاریخ 25 مهر، از دنیا رفتند

اسکاول شین

درگذشت فلورانس اسکاول شین، هنرمند و نویسنده آمریکایی 1940

25 مهر سالروز درگذشت فلورانس اسکاول شین (Florence Scovel Shinn)‏ تصویرگر کتاب و هنرمند آمریکایی است که از اواسط عمرش به فرقه اندیشه نو پیوست و به‌عنوان نویسنده‌ای متافیزیکی در ترویج دیدگاه‌های این فرقه آبه نوشتن پرداخت.

او سال‌ها در نیویورک، به تدریس دانش الهی پرداخت و افراد زیادی در کلاس‌ های او شرکت می کردند. فلورانس از این طریق  پیام معنویت را به طیف وسیعی از مردم انتقال می داد.

کتاب‌های اسکاول شین در آمریکا، و برخی کشورهای اروپایی و ایران چاپ شده‌ است که از مشهورترین این آثار 4 اثر می باشد. چیزی که اسکاول را متمایز می ساخت شخصیت ساده و بدون آلایش او بود که مورد تحسین همگان قرار می گرفت.

بیشتر بخوانید: بخش معرفی کتاب های برتر جهان

پویی، آخرین امپراطور چین

درگذشت پویی، آخرین امپراطور چین 1967

آخرین امپراتور چین، پویی نام داشت که از خانواده سلطنتی بود و دوازدهمین امپراطور قلمرو چین به شمار می رود. از او همچنین به عنوان «امپراتور دست‌نشانده» دولت ژاپن نیز یاد می شود. فیلم آخرین امپراتور به داستان زندگی پویی پرداخته است. او در سه دوره زمانی سلطنت کرد که یکی از آنها تنها ۱۲روز دوام داشت.

پویی به جرم (خیانت به کشور) و همکاری با (اشغال‌گران ژاپنی)، به مدت ده سال به (مرکز مدیریت جنایتکاران جنگی فاش‌ئون) فرستاده شد و پس از آن به عنوان یک (شهروند عادی) به زندگی خود ادامه داد.

او سرانجام در 17 اکتبر برابر با 25 مهر در پکن درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.