Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۶ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 26 آبان مصادف با 17 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 26 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 26 آبان

وقایع 26 آبان: ساخت مسجد گوهر شاد

آغاز ساخت مسجد گوهرشاد، پر بازدیدترین مسجد ایران 525

26 آبان مصادف با روزی است که در سال 525 مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ در شهر مشهد و در جنوب حرم امام رضا ع ساخته شد.

این مسجد به خاطر ظرافتی که در کاشی‌ کاری و خط و اسلوب معماری آن به کار رفته است از شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری به شمار می رود و به دلیل مجاورت با آرامگاه امام رضا ع به عهنوان پُربازدیدترین مسجد در ایران شناخته می شود.

مسجد گوهرشاد مسجدی کلاسیک است که به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده‌ و صحن ان به شکل مربع می باشد.

تعبیر خواب امام رضا ع زیارت آن حضرت

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 26 آبان

وقایع 26 آبان: تولد حامد بهداد

تولد حامد بهداد بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون 1352

حامد بهداد، بازیگر ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است که در 26 آبان سال 1352 در مشهد متولد شده است. او دوران کودکی خود را مشهد و نیشابور گذرانده و دارای تحصیلات کارشناسی بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است.

حامد بهداد نخستین بار با فیلم آخر بازی به سینمای ایران معرفی و کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. بازی درخشان او در فیلم «کسی از گربه‌ های ایرانی خبر نداره» از بهمن قبادی، باعث حضور او در جشنواره بین‌المللی فیلم کن شد.

وقایع 26 آبان: تولد همایون کاتوزیان

تولد محمد علی همایون کاتوزیان، نویسنده و مورخ ایرانی و استاد دانشگاه اکسفورد 1321

محمد علی همایون کاتوزیان، اقتصاد دان، تاریخ‌ نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است که در 26 ابان سال 1321 در تهران متولد شده است.

تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان اقتصاد و جامعه‌ شناسی است و به تحقیق در مسائل مربوط به ایران علاقه مند است. او مطالعات خود را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده‌ و نتایج مطالعات خود را طی آثاری منتشر ساخته است. او بیش از هفت کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

کاتوزیان در حال حاضر به عنوان پژوهشگر پسا دکترا/دستیار آموزشی در کالج سنت آنتونی مشغول به فعالیت است و همچنین عضو هیئت علمی مؤسسه شرق‌ شناسی دانشگاه آکسفورد می باشد.

جملات زیبا درباره کتاب به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی

افراد مشهوری که در تاریخ 26 آبان، از دنیا رفتند

وقایع 26 آبان: درگذشت نیکو خردمند

درگذشت نیکو خردمند، گوینده و بازیگر ایرانی 1388

نیکو خردمند، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون و دوبلر بود که در سال 1337 با گویندگی در رادیو پا به عرصه هنر نهاد. او همزمان با دوبله، به مدت 5 سال گوینده نمایش‌ های رادیویی برنامه دوم رادیو و در سال 1351 مجری برنامه «معرفی تئاتر در تلویزیون» بود. خردمند در دوبله فیلم‌ های کلاسیک تاریخ سینما نیز حضور داشت و گوینده مجموعه مستند «پنجره‌ها» بود.

نیکو خردمند که به دلیل بیماری قلبی عروقی و ضعف جسمانی تحت مراقبت بود در روز 26 آبان سال ۱۳۸۸، در سن ۷۷ سالگی در تهران از دنیا رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.