Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۶ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 26 آذر مصادف با 17 دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 26 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 26 آذر

26 آذر: نخستین پرواز با هواپیما

نخستین پرواز با هواپیما 1903

26 آذر برابر با 17 دسامبر مصادف است با روزی که نخستین پرواز با هواپیما انجام گرفت. این پرواز در سال 1903 در صحرای کیتی هاک ایالت كاروليناي شمالي آمريكا توسط برادران رایت صورت گرفت.

قبل از این پرواز نخستین پرواز بشر با بالون در سال 1783 صورت گرفته بود که دو برادر، با چند مسافر در ارتفاع 500 متری با سرعت 22 کیلومتر در ساعت پرواز کرده بودند.

10 شرکت هواپیمایی برتر جهان در سال 2019 از نظر مسافران

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 26 آذر

26 آذر: تولد بتهوون

تولد بتهوون، آهنگساز آلمانی 1770

لودویگ فان بتهوون (Ludwig van Beethoven)‏،از موسیقی‌ دانان و آهنگ‌ سازان برجستهٔ آلمانی بود که در 26 آذر یا 17 دسامبر سال 1770 به دنیا امده بود.

بتهوون یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ های موسیقی در دوران کلاسیک و رمانتیک بود و به‌ عنوان موسیقیدان، همیشه مورد ستایش قرار گرفته و آثار او در تمام دوران ها تاثیر گذار بوده است.

شمار قابل توجهی از آثار بتهوون، در زمانی کوتاه و به فاصلهٔ 9 سال به وجود آمده‌ اند. بتهوون برای هر سمفونی سال‌ ها وقت صرف می‌کرد. سمفونی نهم او به‌ تنهایی تا زمان تکمیل‌شدن، 10سال وقت.

26 آذر: تولد ویلارد لیبای

تولد ویلارد لیبای، شیمی فیزیکدان آمریکایی 1908

ویلارد فرانک لیبای (Willard Frank Libby) شیمیدان و فیزیکدان آمریکایی بود که در 17 دسامبر برابر با 26 آذر سال 1908 به دنیا آمد.

او در سال 1960 جایزه نوبل را به خود اختصاص داد و علت دریافت این جایزه ارزشمند، تلاش او برای توسعه روش استفاده از کربن ۱۴ برای تعیین سن در باستان شناسی، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و شاخه‌ های دیگر علوم بود.

اطلاعات کامل درباره جایزه نوبل، تاریخچه و نکات جالب آن

افراد مشهوری که در تاریخ 26 آذر، از دنیا رفتند

26 آذر: درگذشت مولانا جلال الدین رومی

درگذشت مولانا جلال الدین رومی، شاعر بزرگ 1273

 

17 دسامبر برابر با 26 آذر سالروز درگذشت شاعر بزرگ ایرانی، جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا می باشد که همچنین از مشهورترین شاعران ایرانی فارسی زبان است.

او در برخی از اشعارش تخلص «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» را انتخاب نموده است  گفته شده که زبان مادری او فارسی بوده‌است.

عمده آثار مولوی به زبان فارسی سروده شده است، اما از زبان های ترکی، عربی و کاپادوسیه‌ای یونانی نیز استفاده شده است. مثنوی معنوی مولوی که در قونیه تصنیف شده‌، یکی از عالی‌ ترین اشعار زبان فارسی به‌ شمار می‌رود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.