Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۶ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 26 شهریور مصادف با 17سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 26 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 26 شهریور

معاهده الجزایر

لغو عهدنامه 1957 الجزایر توسط صدام حسین 1359

در 26 شهریور 1359 میان کشورهای ایران و عراق، قراردادی با وساطت الجزایر برقرار شد که خط مرزی ایران و عراق در آب های اروند را مشخص می کرد. این قرارداد به دلیل میانجی گری مقامات الجزایر در همه مراحل آن به عهدنامه 1957 الجزایر معروف است.

عهدنامه الجزایر در زمان حکومت محمدرضا پهلوی و صدام حسین در اوج اختلاف مرزی کشورهای ایران و عراق بر سر مالکیت آب‌های اروندرود بسته شد. طبق این عهدنامه، صدام متعهد شد که کردهای عراق را که علیه دولت شوریده بودند، مورد بخشش قرار دهد و در مقابل نیروهای هر دو کشور از مرز فاصله بگیرند؛ و همچنین مقرر شد که ایران و عراق از جنگ تبلیغاتی علیه یکدیگر دست بکشند و با یکدیگر مبادله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.

نسخه اصلی این پیمان به عنوان یکی از اسناد سازمان ملل متحد در مقر آن نگهداری می‌شود. کمتر از 6 سال بعد جنگ ایران و عراق آغاز شد که دومین جنگ طولانی قرن بیستم شناخته شد.

به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی

به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی 1941

محمدرضا شاه پهلوی، دومین شاه خاندان پهلوی و آخرین پادشاه ایران بود که در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم به قدرت رسید. نخستین نخست وزیر او، محمد علی فروغی بود که در به سلطنت رسیدن محمدرضا نقش بسزایی داشت. او پس از به حکومت رسیدن زمین‌هایی که پدرش از مالکان آن‌ها گرفته بود را به صاحبانشان بازگرداند. و در این دوران بود که صنعت نفت ایران ملی شد. او که از 26 شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ حاکم بر ایران بود با انقلاب 1357 از سلطنت برکنار شد.

سپتامبر سیاه: مهاجرت اجباری فلسطینی ها به سوریه

سپتامبر سیاه، آغاز قلع و قمع فلسطینیان در اردن 1970

در چنين روزي، یعنی 26 شهریور سال 1970 پادشاه اردن( ملک حسین) شروع به کشتار مبارزان فلسطینی در این کشور کرد و طی 9 روزتعداد بی شماری از آنان را به قتل رساند. بنابراین درگیری شدیدی میان دو گروه فلسطینی ها( به رهبری یاسر عرفات و نیروهای اردن( به رهبری ملک حسین) در گرفت. دلیل اصلی این جنگ که سپتامبر سیاه معروف است، تلاش برای به دست گرفتن رهبری اردن بود.

سرانجام ملک حسین و عرفات توافق کردند که با آتش‌ بس درگیری خاتمه یابد. مدتی بعد پادشاه اردن دستور اخراج تمام فلسطینیان از اردن را صادر کرد و ارتش اردن آن‌ها را به اجبار روانه سوریه کرد که به موجب آن تلفات و خسارات عظیمی بر فلسطینیان وارد شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 26 شهریور

برنهارد ریمان

تولد برنهایت ریمان، ریاضی دان گوشه گیر آلمانی 1826

گئورگ فردریش برنهارت ریمان [ˈʀi:man] ‏ در ۱۷ سپتامبر ۱۸۲۶( 26 شهریور) در آلمان متولد شد. نام ریمان با مهمترین مسئله ریاضی حال حاضر، (فرضیه ریمان) در هم آمیخته است. او در رابطه با نظریه اعداد به بررسی خواص اعداد اول و ویژگی های تابعی میپردازد که به تابع زتای ریمان معروف است و از شاهکارهای بزرگ او شمرده می شود.

ریمان با وجود آثار کمی که از خود منتشر کرد یکی از تأثیرگذارترین ریاضی‌دانان قرن نوزدهم میلادی بود و نام او در تمامی نظریات و اصطلاحات ریاضی به چشم می خورد. ریمان یک نابغه واقعی بود و کمک های شایان او به جهان ریاضیات نشان از خلاقیت و دانش عمیق او داشت. او تسلطی شگفت انگیز بر آنالیز مختلط داشت که مرتبط با توپولوژی و نظریه اعداد بود. ریمان با وجود بیماری از بزرگترین ریاضی دانان تمام ادوار تاریخ بود.

شارل سوم، پادشاه فرانسه

تولد شارل ساده، پادشاه فرانسه 879

شارل سوم، پادشاه فرانسه بود که در 17 سپتامبر 879 (26 شهریور) متولد شد. او که از خاندان کارولنژی ها بود به شارل ساده معروف بود. شارل در سن 19 سالگی به پادشاهی رسید و بر تخت نشست. او نورماندی را به اجبار به نورمن ها سپرد و در سال ۹۲۲ بزرگان کشور برعلیه او طغیان کردند و او را از پادشاهی برکنار کردند.

عباس قادری

تولد عباس قادری، خواننده معروف ایرانی 1326

عباس قادری از خوانندگان قدیمی به سبک موسیقی کوچه بازاری در ایران است که در 26 شهریور(17 سپتامبر) در سال 1326 در تهران متولد شد. اجرای ترانه های بدنام و زیارت در دهه پنجاه موجب شهرت عباس قادری شد.

او  از همان کودکی در عرصه موسیقی شروع به فعالیت کرد و علاقه زیادی به خوانندگی داشت. فعالیت حرفه ای او در سن 18 سالگی و با راهنمایی ها و حمایت های انوشیروان روحانی آغاز شد. عباس قادری از خوانندگان مردمی قبل انقلاب است که بعد از انقلاب نیز به مدت 45 سال به فعالیت های هنری خود ادامه داد. او علاوه بر آثار متعددی که اجرا کرده، برای فیلم های قبل انقلاب حدود 70 آهنگ اجرا کرده است که (بدنام) و چیزی که عوض داره گله نداره) از معروفترین این آهنگ ها هستند. در ادامه بخوانید:

بیوگرافی سیمین غانم خواننده معروف ایرانی

افراد مشهوری که در تاریخ 25 شهریور از دنیا رفتند

وارواژان

درگذشت واروژ هاخباندیان، آهنگساز معروف ایرانی 1977

واروژ هاخباندیان ( Վարուժան Հախբանդյան) ملقب به واروژان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده مشهور ارمنی‌تبار و زاده قزوین بود. او از بنیانگذاران موسیقی پاپ در ایران که تحولی شگرف در این عرصه از موسیقی بوجود آورد. او را نیمای ترانه های ایران دانسته اند.

پس از اتمام دورهٔ هنرستان عالی موسیقی تهران به آمریکا رفت و دورهٔ آرنژمان موسیقی را طی کرد. در کتاب «واروژان» به نگارش حسین عصاران گفته شده که واروژان دوران عالی موسیقی را به اتمام نرسانده است. واروژان موفق به دریافت جایزهٔ سپاس برای موسیقی متن صبح روز چهارم شد. آخرین اثر او در زمینهٔ آهنگسازی (اجازه) نام داشت.

او که به بیماری قلبی دچار بود، هنگام ضبط موسیقی فیلم بر فراز آسمان‌ها، سکته کرد و در ۲۶ شهریور ۱۳۵۶ (۱۷ سپتامبر ۱۹۷۷) در ۴۰سالگی در تهران درگذشت.

جهانگیر قشقایی

درگذشت جهانگیر قشقایی، صاحبنظر نامی دینی 1289

جهانگیرخان‌ قشقایی‌، حکیم‌ و فقیه‌ و عارف‌ اصفهانی قرن‌ سیزدهم‌ بود. او تا سن چهل‌ سالگی‌، به‌ زندگی‌ عشایری‌ و دامداری‌ و کشاورزی‌ اشتغال داشت. همچنین در سوارکاری‌ و تیراندازی‌ نیز مهارت داشت‌ و گاهی نیز تار می نواخت. جهانگیرخان‌ حکمت‌ و فلسفه‌ را نزد آقا محمدرضا قمشه‌ای‌، فقه‌ و اصول‌ و ادبیاتِ عرب‌، طب‌ و ریاضی، هیئت‌ و نجوم‌ را از استادان‌ سرشناس‌ آن‌ زمان‌ فراگرفت‌. ایشان از هنگام ورود به حوزه علمیه اصفهان با لباس ساده ایل قشقایی زندگی خود را در حجره سپری کرد و سرانجام در 26 شهریور 1289 پس از ۴۵ سال تحصیل، تدریس، سیر و سلوک در سن 85 سالگی در اصفهان درگذشت.

عدنان مندرس

درگذشت عدنان مندرس، اولین رئیس دولت ترکیه مدرن 1961

جهانگیرخان‌ قشقایی‌، حکیم‌ و فقیه‌ و عارف‌ اصفهانی قرن‌ سیزدهم‌ بود. او تا سن چهل‌ سالگی‌، به‌ زندگی‌ عشایری‌ و دامداری‌ و کشاورزی‌ اشتغال داشت. همچنین در سوارکاری‌ و تیراندازی‌ نیز مهارت داشت‌ و گاهی نیز تار می نواخت. جهانگیرخان‌ حکمت‌ و فلسفه‌ را نزد آقا محمدرضا قمشه‌ای‌، فقه‌ و اصول‌ و ادبیاتِ عرب‌، طب‌ و ریاضی، هیئت‌ و نجوم‌ را از استادان‌ سرشناس‌ آن‌ زمان‌ فراگرفت‌. ایشان از هنگام ورود به حوزه علمیه اصفهان با لباس ساده ایل قشقایی زندگی خود را در حجره سپری کرد و سرانجام در 26 شهریور 1289 پس از ۴۵ سال تحصیل، تدریس، سیر و سلوک در سن 85 سالگی در اصفهان درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.