Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۷ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 27 شهریور مصادف با 18سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 27 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 27 شهریور

نیویورک تایمز

سالروز انتشار روزنامه نیویورک تایمز 1851

نیویورک تایمز (The New York Times) روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی، می باشد، که در ۱۸ سپتامبر(27 شهریور) سال ۱۸۵۱ نخستین شماره از این روزنامه منتشر شد. این روزنامه به عنوان اثرگذارترین نشریه در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود. که مرکز آن در شهر نیویورک واقع است و هر روزه به‌ طور هم‌زمان در ایالات متحده آمریکا و در دیگر نقاط جهان، چاپ و منتشر می‌شود. این روزنامه متعلق به شرکت نیویورک تایمز است، که مالکیت هجده روزنامه دیگر به عهده آن می باشد.

در نقاط مختلف ایالات متحده این روزنامه به‌طور همزمان در 20 چاپخانه به چاپ می رسد، از اینرو هر روز در ساعت مشخص در دسترس خوانندگان قرار می گیرد. تیراژ روزانه نیویورک تایمز، یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نسخه در روز می باشد. اعتبار و نفوذ روزنامه نیویورک تایمز در آمریکا به حدی است که به عنوان «منبع ملی» شناخته می شود. روزنامه نیویورک تایمز که در روزهای یکشنبه منتشر می شود، تاکنون دهها جایزه پولیتزر در دنیا را به خود اختصاص داده است.و از این جهت در میان دیگر روزنامه‌های جهان رکورددار محسوب می‌شود.

پرتاب فضاپیمای سایوز(حامل انوشه انصاری)

پرتاب فضاپیمای سایوز ( حامل انوشه انصاری) به فضا 2006

فضاپیمای سایوز (حامل انوشه انصاری) ، در صبح روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. در این فضاپیما علاوه بر انوشه انصاری، فرمانده روسی میخاییل تیورین، و مهندس پرواز اسپانیایی-آمریکایی، مایکل لوپز الگریا نیز حضور داشتند. بدین ترتیب، فضاپیمای سایوز دو روز بعد، در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد و به مدت 9 روز انوشه انصاری در ایستگاه فضایی اقامت داشت. انوشه در تمام مدتی که در فضا حضور داشت، به شرح اتفاقات می پرداخت و وبلاگش را به روز می کرد.

استقلال شیلی

سالروز استقلال شیلی از اسپانیا 1810

جمهوری شیلی در جنوب قاره امریکای جنوبی و در همسایگی آرژانتین، بولیوی و پرو واقع شده است. شیلی بیش از 15 میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها مذهب مسیحی و یا کاتالوگ دارند. زبان رسمی کشور شیلی اسپانیایی می باشد. از قرن شانزدهم، شیلی بصورت یک مستعمره کشاورزی، تحت تصرف اسپانیا قرار گرفت. اما بعد از مدتی با مبارزات و مخالفت های مردم علیه استعمار اسپانیا شیلی به استقلال کامل دست یافت و حکومت خود را نیز جمهوری معرفی کرد. 18 سپتامبر(27 شهریور) با روز ملی شیلی مصادف می باشد.

روز شعر و ادب پارسی

سالروز شعر و ادب فارسی 1367

روز 27 شهریورماه، سالروز درگذشت شهريار، با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب، نام گذاری شده است. شهریار، این شاعر شناخته شده ایرانی، اهل تبریز بود و به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. دلیل مصادف شدن سالروز درگذشت شهریار (27 شهریور) با روز شعر و ادب فارسی با پیشنهاد علي اصغر شعر‌دوست، نماينده اسبق مردم تبريز، صورت گرفت. او دلیل این نام گذاری را توانایی شهريار از نظر ادبي، در عرصه‌هاي مختلف شعر همانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی و همچنین مردمی بودن شهریار ذکر کرد.

به مناسبت 27 شهریور سالروز شعر و ادب فارسی، چند شعر عاشقانه ترکی از استاد شهریار را بخوانیم:

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 27 شهریور

رونالدو

تولد رونالدو، فوتبالیست محبوب برزیلی 1976

رونالدو لوئیز نازاریو ده لیما (Ronaldo Luís Nazário de Lima) در 27 شهریور(۱۸ سپتامبر ۱۹۷۶) در ریو دو ژانیرو متولد شد. این بازیکن سابق برزیل به عنوان یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می شود. رونالدو در دوران حرفه‌ای خود به دلیل سرعت زیاد، دریبل‌های تکنیکی، دقتش مورد توجه قرار گرفت. به دلیل تسلط فوق العاده رونالدو بر توپ، به او لقب (مریخی) دادند.

رونالدو باعث شد تا کشورش در سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ به جام جهانی راه یابد. او سه مرتبه عنوان بهترین بازیکن جهان را از طرف فیفا به خود اختصاص داد. رونالدو اولین بازی ملی خود برای برزیل را در 17 سالگی انجام داد و یکسال بعد عنوان برترین بازیکن فوتبال جهان را به دست آورد.

کیانوش رحمتی

تولد کیانوش رحمتی، فوتبالیست ایرانی 1357

27 شهریور 1357 سالروز تولد کیانوش رحمتی بازیکن سابق و همچنین مربی فوتبال می باشد. کیانوش در نوشهر متولد شد. او در ابتدا در تیم‌های باشگاه فوتبال شموشک نوشهر و سایپا حضور داشت و مدتی بعد و در تیر ماه ۱۳۸۹ به تیم استقلال تهران پیوست. این بازیکن با اخلاق، به دلیل تزریق آمپول توسط پزشکان مس کرمان چند ماهی از بازی محروم بود و در نهایت تصمیم گرفت با فوتبال خداحافظی کند.

جیمز گاندولفینی

تولد جیمز گاندولفینی، بازیگر آمریکایی 1961

جیمز جونیور گاندولفینی (James J. Gandolfini, Jr) بازیگر آمریکایی، ایتالیایی تبار در ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱( 27 شهریور) متولد شد. اولین نقش مهم جیمز فیلم غریبه‌ای بین ما بود. حضور او در سریال پر بیننده سوپرانو، باعث محبوبیت این بازیگر شد و سه جایزه امی و همچنین جایزه گلدن گلوب به او اهدا شد.

گفته می‌شد جیمز برای هر قسمت از سریال سوپرانوز حدود یک میلیون دلار دستمزد می گرفت. این ستاره معروف و محبوب، در ۵۱ سالگی به دلیل حمله قلبی از دنیا رفت.

افراد مشهوری که در تاریخ 27 شهریور از دنیا رفتند

شهریار

درگذشت شهریار، شاعر نامی ایرانی 1367

سید محمدحسین بهجت تبریزی (بهجت) با تخلص شهریار، شاعر تبریزی بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی اشعاری سروده است. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) می باشد که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و به ۹۰ درصد از زبان‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ترجمه و منتشر شده‌ است.

دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن نامید و دکترای افتخاری دانشکدهٔ ادبیات تبریز نیز به شهریار اهدا شد. شهریار بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. در ایران ۲۷ شهریور ماه، روز درگذشت این شاعر معاصر «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است.

پیشنهاد می شود ببینید: معروفترین دکلمه های استاد شهریار با صدای خودش

داگ هامر شولد

درگذشت داگ همر شولد، دومین دبیر کل سازمان ملل و برنده جایزه صلح نوبل 1961

داگ همرشولد (Dag Hammarskjöld)‏ اقتصاد دان و دومین دبیرکل سازمان ملل متحد بود که به چهار زبان انگلیسی، سوئدی، آلمانی و فرانسوی مسلط بود. همر شولد به دلیل انتقاد از آمریکا به خاطر وتوی قطعنامه‌های ضد اسرائیلی و مخالفت رژیم صهیونیستی با حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین در کشورهای منطقه غرب آسیا بسیار معروف شد.

داگ در سال ۱۹۶۱ با هدف حل بحران‌های جنگ داخلی در کنگو راهی آفریقا شد تا با موسی چمبه که بخشی از کنگو (ایالت کاتانگا) را در سلطه خود گرفته بود، دیدار داشته باشد که ناگهان هواپیمایش در کشور زیمبابوهٔ کنونی دچار مشکل شد و سقوط کرد.

همر شولد دریافت‌کنندهٔ جایزهٔ صلح نوبل می‌باشد و جوان‌ترین فردی بود که در سمت دبیر کل سازمان ملل قرار گرفته بود؛ و همچنین تنها فردی که در این سمت ترور شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.