Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۸ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 28 شهریور مصادف با 19سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 28 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز28 شهریور

آزمایش اتمی زیر زمینی در نوادا

نخستین آزمایش اتمی زیر زمینی در نوادا توسط آمریکا 1957

به نقل از سایت رسمی وزارت امنیت هسته ای ملی انرژی آمریکا، در تاریخ (18 شهریور) 19 سپتامبر1957 نیروی هوایی آمریکا به همراه وزارت امنیت هسته ای ملی انرژی، دو  بمب اتمی B61-12 در نوادا را مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش پتانسیل غیر هسته ای این بمب مورد آزمایش قرار گرفت، و همچنین میزان توانایی این هواپیما برای تحویل سلاح مورد سنجش قرار گرفت.

سازمان ساواک

تاسیس سازمان امنیت کشور (ساواک) 1956

در 19 سپتامبر 1956 (28شهريور سال 1335) لایحه تاسيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك) به تصویب رسید. ساواك حق دخالت در امور نظاميان را نداشت و اين كار توسط اطلاعات ارتش انجام می شد.

در ابتدای تاسیس سازمان ساواک، استخدام کارمند برای این سازمان با وسواس بالایی انجام می شد . فعالیت اصلی ساواک، علاوه بر مبارزه با فعالیت‌های جاسوسی و نفوذی خارجی، مبارزه و برخورد با مخالفان نظام سلطنتی بود. این سازمان ادارات متعددی داشت که برخی در بازجویی و توقیف افراد اختیارات بیشتری داشتند. نارضایتی مردم از ساواک در دوره های بعد به گونه ای بود که در دوران انقلاب افراد منصوب شده توسط شاه، برای جلب رضایت مردم وعده برچیده شدن این سازمان را می دادند.

سازمان ساواک قبل از انقلاب به عنوان نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم شناخته می شد.

نادر شاه افشار

سالروز جنگ نادرشاه افشار با اشرف افغان در دامغان 1729

در تاریخ 19سپتامبر سال 1729 (28 شهريور)، میان نادرقلي افشار (سپهسالار ايران) و اشرف قندهاري (افغان) در ميهماندوست دامغان نبرد سختی صورت گرفت. این نبرد خونین که یکروز به طول انجامید، در 20 کیلومتری شمال دامغان و نزدیکی رود مهماندوست به وقوع پیوست که با پیروزی نادر پایان یافت وبه موجب این پیروزی، افغانها اصفهان را به همراه سربازانشان به نادر شاه واگذار کردند.

انضباط شديد نظاميان نادر شاه، از دلایل اصلی پیروزی نادر بود. نادر دستور داده بود كه درحین جنگ، از افسران فرمانده اطاعت مطلق داشته باشند. اين نخستين نبرد نادر با افغانها بود. بعد از این نبرد، افغانها به تهران گریختند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 28 شهریور

جرمی آیرونز

تولد جرمی آیرونز، بازیگر سینمای انگلیس و آمریکا 1948

جرمی جان آیرونز (Jeremy John Irons)، بازیگر انگلیسی‌تبار سینمای انگلستان و آمریکا در (18 شهریور)19 سپتامبر ۱۹۴۸ در انگلیس متولد شد. او نخستین بار در سینما حضور یافت و در 33 سالگی در فیلم زن ستوان فرانسوی بازی کرد که تجربه خوبی برای جرمی آیرونز بود، زیرا همکاری با هنرمندانی مانند مریل استریپ، Hilton McRae، Emily Morgan و Charlotte Mitchell را تجربه کرد.

جرمی جوایز متعددی دریافت کرده است. او تاکنون جایزه گلدن گلوب، جایزه اسکار، جایزه تونی و همچنین جایزه گیلد را از آن خود کرده است. بازی او در فیلم شیر شاه بر تجربه بازیگری او افزود و در موفقیت جرمی نقش ویژه ای داشت.

ویلیام گلدینگ

تولد ویلیام گلدینگ، برنده جایزه نوبل ادبیات 1911

ویلیام جرالد گُلدینگ (Sir William Gerald Golding)، شاعر و رمان‌نویس بریتانیایی بود که در ۱۹ سپتامبر ۱۹۱۱( 28 شهریور) متولد شد.

این شاعر و رمان‌نویس بریتانیایی، در سال 1983 موفق به دریافت جایزهٔ نوبل ادبیات شد. از کتاب های جرالد که به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است میتوان ارباب مگس ها، برج و خدای عقرب را نام برد، ارباب مگس ها همچنین برجسته ترین اثر جرالد می باشد.

در ادامه بخوانید : اطلاعات کامل درباره جایزه نوبل

افراد مشهوری که در تاریخ 28 شهریور از دنیا رفتند

حسین شکوئی

درگذشت حسین شکوئی، جغرافیدان ایرانی دوره معاصر 1384

حسین بیک‌زاده شکوئی، جغرافی‌دان معاصر ایرانی و بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) بودند.ایشان از اساتیدی بودند که سال‌های عمر خود را به مطالعه، پژوهش و تدریس دانشگاهی گذراند و به مدت ۴۴ سال در دانشگاه تربیت مدرس بودند و کتاب ها و مقالات متعددی را به انتشار رساندند که از جمله شاهکارهای علمی و جغرافیایی می‌باشند. دکتر شکوئی، در سومین دوره جایزه ملی چهره‌های ماندگار ایران، به عنوان چهره ماندگار جغرافیا برگزیده شدند.

ایشان در مجامع علمی متعددی مانند هیأت رئیسه انجمن جغرافیدانان ایران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سرپرستی کمیته جغرافیا در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای‌عالی سمت و…، فعالیت سازنده داشتند. دکتر شکوئی در 28 شهریورماه ۱۳۸۴ در تهران درگذشت‌ و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شدند.

گوستاو کوریولیس

درگذشت گوستاو کوریولیس، دانشمند و کاشف نیروی کوریولیس 1843

گوستاو کوریولیس فرانسوی(Gaspard-Gustave de Coriolis)، ریاضی‌دان، مهندسی مکانیک و دانشمند قرن 19 میلادی بود که از معروفترین اکتشافات وی شبه نیروی کوریولیس بود.

نیروی کوریولیس (Coriolis effect) به یک شبه نیرو گفته می شود که باعث انحراف اجسام در حال حرکت به بیرون از راستای خط راست، از دید یک ناظر درون یک دستگاه چرخان است. اثر برجسته این نیرو را می‌توان بوضوح در تعیین جهت جریانات جبهه‌های آب و هوایی سیارات مشاهده کرد. کوریولیس در ۱۹ سپتامبر ۱۸۴۳ ( 28 شهریور) از دنیا رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.