Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۹ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 29 شهریور مصادف با 20 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 29 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز29 شهریور

سقوط هواپیمای حامل کمک به طبس در شیراز

سقوط هواپیمای حامل کمک به مناطق زلزله زده طبس 1357

هنگامی که زلزله طبس رخ داد و خسارات زیادی را برای مردم طبس پدید آورد، از جانب دولت و همچنین مردم، کمکهای زیادی به طبس فرستاده شد. در تاریخ 29 شهریور 1357 یک فروند هواپیمای c130 از پایگاه شیراز عازم تهران شد تا وسایل مورد نیاز برای مردم زلزله زده طبس را به آنان برساند.

این هواپیما در حوالی ساعت 8 صبح دچار مشکل شد و در فرودگاه دوشان تپه سقوط کرد که به مرگ 9 نفر ارتشی انجامید و واقعه تلخی را رقم زد.

محاصره اورشلیم بدست ایوبیان

محاصره بیت المقدس بدست صلاح الدین ایوبی 1187

اورشلیم یا بیت المقدس، شهری در دامنه جبال الخلیل و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، هر دو، اورشلیم را پایتخت خود می‌دانند، به گونه ای که اسرائیل موسسات دولتی اصلی خود را در این شهر مقرر کرده است و همچنین با نفوذ در بخش شرقی آن از نظر جامعه جهانی به صورت غیرقانونی اقدام به شهرک‌سازی کرده‌ است. از طرفی دیگر، حکومت خودگردان فلسطین اورشلیم را مقر حکومتی خود قلمداد می کند.

بیت المقدس در دین های مسیحیت، یهودیت و همچنین اسلام مقدس شمرده می شود. صلاح الدین یوسف اَیّوبی که بیشتر با عنوان صلاح الدّین شناخته می شود، بنیان‌گذار دولت ایّوبیان مصر و شام بود. او را از فرمانروایان بزرگ اسلامی بود که صلیبیان را در نبرد حِطّین شکست داد و  در 29 شهریور مصادف با 20 سپتامبر 1187 بیت‌المقدس را از چنگ آنان درآورد.

جشنواره فیلم کن

آغاز نخستین جشنواره فیلم کن فرانسه 1946

جشنواره کن، جشنواره‌ای است که سالانه در کن فرانسه برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید به‌شمار می‌آید. این جشنواره نخستین بار در 20 سپتامبر ۱۹۳۹ (29 شهریور) در شهر کن فرانسه برگزار شد. فیلم هایی که در جشنواره کن برنده جایزه می شوند در تاریخ سینما ماندگار می شوند. برای تهیه کنندگان، کن بهترین فرصت برای نشان دادن فیلم هایشان به بزرگترین کمپانی های دنیا می باشد.

در جشنواره کن بیشتر بعد معنوی آن مطرح است. دریافت نخل طلا بالاترین افتخاری است که در جشنواره کن نصیب یک فیلمساز می‌شود. کشور ما تنها یک بار در سال 1997 برای فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی برنده جایزه جشنواره کن شده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 29 شهریور

سوفیا لورن

تولد سوفیا لورن، بازیگر زیبای ایتالیایی  1934

سوفیا لورن (Sophia Loren) با نام اصلی سوفیا ویلانی شیکولونه، بازیگر سینمای ایتالیا و هالیوود در 20 سپتامبر 1934 (29 شهریور) در ایتالیا متولد شد.

او به خاطر بازی در فیلم ثعلب سیاه، موفق به دریافت جایزه فستیوال وِنیز شد. فیلم دیروز، امروز، فردا با نقش آفرینی او و مارچلو ماستریانی در همان سال، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین بازیگر زن از بافتا در سال 1962 و جایزه خرس طلای افتخاری از جشنواره برلین در سال ۱۹۹۴  به سوفیا لورن تعلق گرفته است.

لورن به عنوان مشهورترین بازیگر ایتالیایی شناخته می شود. وی علاوه بر برنده شدن جایزه اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان برای فیلم دو زن، یک جایزه گرمی، پنج جایزه گلدن گلوب، یک جایزه بفتا و یک جایزه لورل را نیز دریافت کرده است.

زیبا بروفه

تولد زیبا بروفه، بازیگر ایرانی 1356

زیبا بروفه در 29 شهریور سال ۱۳۵۴ در تهران متولد شده و در رشته حقوق قضایی فارغ التحصیل شده است.  بروفه نخستین بار، در سال ۱۳۷۳ با مجموعه تلویزیونی «خانه شلوغ» در تلویزیون دیده شد و در سال ۱۳۷۷ در سریال تلویزیونی «مجید دلبندم» به کارگردانی رضا عطاران به محبوبیت دست یافت.

او در فیلم های متعددی ایفای نقش نموده اما ماندگارترین نقش او در فیلم پر پرواز از خسرو معصومی می باشد. زیبا بروفه به مدت ۴ سال٬ به دلیل انتشار بدون اجازه بخش‌هایی از فیلم ازدواجش در اینترنت٬ از فعالیت در سینما و تلویزیون محروم شد. همسر او در سال 97 به دلیل ایست قلبی در سن 45 سالگی درگذشت.

پیشنهاد ویژه: آرشیو عکسهای بازیگران زن ایرانی

ارنستو مونتا

تولد ارنستو مونتا روزنامه نگار ایتالیایی، برنده جایزه صلح نوبل 1833

ارنستو تئودورو مونتا (Ernesto Teodoro Moneta)، روزنامه نگار، ملی گرا، سرباز انقلابی و فعال صلح طلب ایتالیایی بود که در ۲۰ سپتامبر ۱۸۳۳ (29 شهریور) متولد شد.

این روزنامه نگار هوادار صلح، درسال  ۱۸۴۸ در قیام مردم کشورش (میلان) علیه اتریش، شرکت کرد. مدتی بعد به طور رسمی به ارتش ایتالیا پیوست و پس از کناره‌گیری از ارتش، روزنامۀ ایل سکولو را منتشر کرد. او که در طی دوران خدمت در ارتش، سختی های جنگ را درک کرده بود، انجمن بین‌المللی صلح را با هدف تبلیغ خلع سلاح و برقراری صلح بین ملت های مختلف جهان پایه گذاری کرد. او بدلیل فعالیت صلح طلبانه اش، برنده جایزه صلح نوبل می باشد.

در ادامه بخوانید : جایزه نوبل چیست

جورج مارتین

تولد جورج مارتین، نویسنده سریال محبوب بازی تاج و تخت 1948

جورج ریموند ریچارد مارتین (George Raymond Richard Martin)، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی سبک‌های فانتزی، علمی–تخیلی و وحشت متولد 29 شهریور(20 سپتامبر 1948) می باشد. که معروفیت او بیشتر به خاطر مجموعهٔ «ترانه یخ و آتش»می باشد.

شبکهٔ تلویزیونی HBO در سال ۲۰۱۱ سریالی با نام «بازی تاج و تخت» را از این مجموعه اقتباس کرد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. مارتین در سال 2011 از سوی مجله تایم، در لیست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار سال قرار گرفت. از آثار این نویسنده تاکنون رمان رؤیای تب‌آلود به زبان فارسی در ایران به نشر رسیده است.

افراد مشهوری که در تاریخ 28 شهریور از دنیا رفتند

علامه حلی

درگذشت علامه حلی، عالم بزرگ شیعی 726قمری

علامه حلّی، فقیه و متکلم شیعه قرن هشتم بود که بیش از ۱۲۰ کتاب در رشته‌های مختلف علمی مثل اصول، فقه، تفسیر، منطق، کلام و رجال به تحریر درآورد. برخی از کتابهای ایشان به عنوان منابع تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه معرفی می شوند. علامه حلی در گسترش فقه شیعه نقش مهمی داشت.

علامه حلی نخستین کسی بود که با لقب آیت الله خوانده شد. حضور ایشان در ایران و در دربار سلطان محمد خدا بنده در رواج مذهب شیعه در ایران نقش بسزایی داشت. ایشان به دلیل داشتن فضیلت‌های بسیار در سن کم در نزد خانواده و دانشمندان به جمال الدین مشهور شد. درگذشت آیت اله حلی در 29 شهریور سال 726 قمری اتفاق افتاد.

ژان سیبلیوس

درگذشت ژان سیبلیوس، از محبوبترین چهره های موسیقی سبک کلاسیک 1957

«یوژان سیبِلیوس ( Jean Sibelius)، آهنگساز و نوازندهٔ ویولن اهل فنلاند و جزء چهره‌های محبوب موسیقی کلاسیک در دهه 19 و 20 بود. علاقهٔ او به موسیقی باعث شد تا به مدرسهٔ موسیقی هلسینکی«آکادمی سیبلیوس»رفت. سپس تحصیلات موسیقی را در برلین و وین ادامه داد و سپس به فنلاند بازگشت.

دوران جوانی او با اوج‌گیری احساسات میهن‌پرستانه در فنلاند و اندیشهٔ سیاسی همزمان شده بود، به این دلیل آثار هنریِ او از این دوره تأثیرپذیرفته بود. مهم‌ترین آثار سیبلیوس هفت سمفونی و یک کنسرتو ویولن است. ژان سرانجام در 20 سپتامبر (29 شهریور) 1957 از دنیا رفت.

پرویز مشکاتیان

درگذشت پرویز مشکاتیان، موسیقیدان برجسته ایرانی سبک سنتی 1388

پرویز مشکاتیان آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده ایرانی اهل نیشابور بود که در سازهای سنتی بویژه سنتور و سه تار مهارت داشت. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی تا پایان دوره متوسطه نزد پدرش، حسن مشکاتیان، آموخت. در سال ۱۳۵۳ در دانشکده هنرهای زیبا در تهران به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت مشغول شد.

همکاری با رادیو زیر نظر هوشنگ ابتهاج (سایه) از دیگر فعالیتهای وی درسال 56 بود. او مدتی بعد تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا، با همکاری شهرام ناظری اجرا کرد. مشکاتیان از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت و در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگ‌ساز و نوازندهٔ سنتور هنرنمایی می کرد. پرویز مشکاتیان در 29 شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش، در سن ۵۴ سالگی به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.