Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۳۰ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 30 آبان مصادف با 21 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 30 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 30 آبان

30 آبان: روز جهانی تلویزیون

روز جهانی تلویزیون، تاثیر گذارترین رسانه

30 آبان (21 نوامبر) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی تلویزیون نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌ های تلویزیونی به خصوص برنامه‌ هایی اعلام می باشد که برای گسترش صلح، توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌ شود.

در حال حاضر تلویزیون به عنوان تأثیر‌گذار‌ترین رسانه تبدیل شده است که محیطی را برای نمایش تصاویر، فرم‌ ها و سبک‌ هایی است که انسان را احاطه کرده فراهم نموده است.

همچنین بخوانید: بهترین روش برای تمیز کردن صفحه تلویزیون و خش گیری آن 

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 30 آبان

تولد داریوش اسد زاده، بازیگر ایرانی 1302

داریوش اسد زاده، بازیگر ایرانی تئاتر، سینما و تلویزیون بود که در 30 آبان سال 1302 متولد شده بود. او در سن ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و علاوه بر بازیگری به عنوان نویسنده و کارگردان در تئاتر نصر (تئاتر تهران) مشغول به فعالیت شد.

نخستین بازی حرفه‌ای او بر صحنه تئاتر در سال ۱۳۲۱ در نمایشی به نام «لیلی و مجنون کمدی» بود. در دهه های 40 و 50 اسد زاده در بیش از پنجاه فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. سریال خانه سبز یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های او بود. در دهه 70 او فعالیت خود را معطوف نوشتن کتاب‌ هایی دربارهٔ تاریخ تئاتر در ایران و تاریخ تهران نمود.

رنه ماگریت

تولد رنه ماگریت نقاش بلژیکی 1898

30 آبان (21 نوامبر) مصادف است با تولد رنه ماگریت (René Magritte) نقاش بلژیکی که در سال 1898 در بلژیک متولد شد. او از نقاشان برجسته و ازنمایندگان سبک سوررئالیسم در نقاشی بود که جناس تصویری را ابداع نمود.

در مورد دوران نخست زندگی او اطلاعات کمی در دسترس است. ماگریت که در آکادمی بروکسل آموزش دیده بود، نخستین نقاشی‌ های خود را از سال ۱۹۱۵ آغاز کرد و اولین آثار او نشان دهنده تأثیر او از فوتوریسم و کوبیسم می باشد. از مشخصات نقاشی‌ های ماگریت گزارشگری بغرنج، القای چیزهای غیر عادی با استفاده از چیزهای معمول، تحریف مقیاس‌ها، کیفیت شهوانی، شگفت‌آفرینی، رازگونگی و بیگانگی می باشد.

افراد مشهوری که در تاریخ 30 آبان، از دنیا رفتند

عبدالسلام

درگذشت عبدالسلام، فیزیکدان پاکستانی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک 1996

محمد عبد السلام،  فیزیک‌دان مشهورپاکستانی بود که به دلیل ارائه فرمول‌ بندی واحد برای نیروی الکترومغناطیس و نیروی هسته‌ای ضعیف که برهمکنش الکتروضعیف نامیده می‌شود جایزه نوبل فیزیک را دریافت نمود. او بعد از انور سادات نخستین پاکستانی و دومین مسلمان بود که برنده این جایزه شد.

در سال‌ های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۴ عبدالسلام مشاور امور علمی رئیس‌ جمهور پاکستان و همچنین پایه‌ گذار برنامه‌ های فضایی و هسته‌ ای این کشور بود.

در سفر عبدالسلام به ایران، کتاب تاریخچه مختصر زمان را به ایرانیان معرفی کرد و در حال حاضر کتابخانه دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به نام او نامگذاری شده‌ است.

اطلاعات کامل درباره جایزه نوبل

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.