Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۳۰ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 30 شهریور مصادف با 21 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 30 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز30 شهریور

روز جهانی صلح

روز جهانی صلح 1982

روز 21 سپتامبر(30 شهریور) به صلح اختصاص دارد، که به طور ویژه به مخالفت با جنگ و خشونت می‌پردازد، و حتی گاهی ممکن است در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه، موجب آتش بس موقت شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و بعد از آن بطور مرتب هرساله توسط کشورها و گروه های سیاسی و نظامی مختلفی ادامه پیدا کرد و برگزار شد.

«زنگ صلح» در مقر سازمان ملل (نیویورک) به‌صدا درمی‌آید. این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان از تمام قاره‌ها به جز آفریقا ساخته شده‌است، و هدیه‌ای از سوی انجمن سازمان ملل ژاپن جهت یادآوری «هزینه انسانی جنگ» است. در کنار زنگ نوشته‌است؛ «زنده باد صلح مطلق جهانی».

روز جهانی آلزایمر

روز جهانی آلزایمر 2019

بیماری آلزایمر (Alzheimer’s disease) یا فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را دچار تحلیل می کند. اختلال حافظه معمولاً بتدریج اتفاق می افتد و به مرور افزایش پیدا می کند. این اختلال در ابتدا وقایع و آموخته‌های اخیر را در بر می گیرد ولی با گذشت زمان، یادآوری خاطرات قدیمی را نیز با اختلال مواجه می کند.

این بیماری علاج‌ناپذیر (آلزایمر) نخستین بار توسط یک روانپزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال ۱۹۰۶ میلادی معرفی شد. بیماری آلزایمر بیشتر در افراد بالای 65 سال بروز پیدا می کند. همه ساله روز ۲۱ سپتامبر یا ۳۰ شهریور به مناسبت روز جهانی آلزایمر در دنیا مراسم و همایش‌های مختلف برگزار می‌شود.

استقلال ارمنستان

سالروز استقلال جمهوری ارمنستان 1991

ارمنستان یکی از کشورهای منطقه قفقاز می باشد که بعد از استقلال مانند سایر جمهوری‌های وابسته به شوروی، در صدد بود تا هویتی مستقل برای خود فراهم کند. این کشور کوهستانی که از نظر وسعت کوچک‌ترین جمهوری اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شد، با کشورهای ایران، نخجوان، ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان دارای مرز مشترک می باشد.

دین اکثریت مردم در ارمنستان مسیحی و زبان آنها ارمني می باشد. ارمنستان تا سال‏هاي پاياني دهه 1980م،  يكي از جمهوري‏ هاي شوروی بود. اما در اوايل دهه 1990م، بيش از 90 درصد مردم به استقلال ارمنستان راي دادند. به این ترتیب، بیست و یکم سپتامبر 1991م (30 شهریور)، به عنوان تاريخ استقلال و روز ملي اين كشور اعلام شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 30 شهریور

امیر تتلو

تولد امیر حسین مقصودلو(تتلو)، خواننده جنجالی ایرانی سبک رپ و آر اند بی 1362

امیرحسین مقصودلو (امیر تتلو) در ۳۰ شهریور ۱۳۶۲  از خانواده ای آذری در تهران متولد شد. او در سال 1382 به عنوان خواننده رپ فارسی شروع به فعالیت کرد.تتلو در سال ۲۰۱۲ اولین آلبوم خود با نام «زیر همکف» را انتشار داد.

تتلو پس از خدا حافظی جنجالی خودش دوباره به عرصه موسیقی بازگشت. او چندین بار توسط پلیس امنیت ایران بازداشت شده است. تتلو خواننده ای با استعداد و خوش صداست که مشکلات اخلاقی و رفتاری او موجب شده تا همواره حاشیه های زیادی را با خود به همراه داشته باشد.

فریدون مشیری

تولد فریدون مشیری، شاعر ایرانی 1305

فریدون مُشیری، شاعر معاصر ایرانی بود که در سی ام شهریور ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. فریدون سال‌های اول و دوم ابتدایی را در تهران به تحصیل مشغول شد اما مدتی بعد به دلیل مأموریت اداری پدرش روانه مشهد شدند، با گذشت چندین سال، مقطع دبیرستان را در دبیرستان ادیب در تهران گذراند.

مشیری خواندن شعر را از نوجوانی و درحالی که 15 سال داشت آغاز کرد. اولین مجموعه شعرش با نام تشنه توفان در ۲۸ سالگی با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی در ۱۳۳۴ منتشر شد.

گلچین اشعار استاد غلامرضا سازگار در مدح امام حسین(ع) و ائمه اطهار

شینزو آبه: نخست وزیر ژاپن

تولد شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن 1954

امروز 30 شهریور مصادف با 21 سپتامبر، تولد شینزو آبه ( Abe Shinzō)، نخست وزیر ژاپن و رهبر حزب لیبرال دموکرات می باشد که در سال 1945 میلادی چشم به جهان گشود. شینزو جوانترین نخست‌وزیر ژاپن از زمان خاتمه جنگ دوم جهانی است که سومین دوره طولانی نخست وزیری در میان نخست وزیران ژاپن، بعد از جنگ جهانی دوم، به او تعلق گرفته است.

پدر شینزو آبه نیز در گذشته وزیر امور خارجه ژاپن بود که در سال 1362 برای میانجیگری میان ایران و عراق، به تهران سفر کرده بود و شینزو نیز در این سفر همراه پدر بود.

با هم در ادامه بخوانیم : راز جوانی ژاپنی ها و کره ای ها

افراد مشهوری که در تاریخ 30 شهریور از دنیا رفتند

شیخ طوسی

درگذشت شیخ طوسی، عالم بزرگ شیعی 460 قمری

محمد بن حسن طوسی معروف به شیخ طوسی، شیخ‌الطایفه و از علمای ایرانی شیعه در قرن 4 و 5 بود.او بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، در سن 23 سالگی، به بغداد عزیمت نمود. دوران حیات ایشان با سلطان محمود غزنوی، حکومت آل بویه، شیخ صدوق، فردوسی و شیخ مفید معاصر بوده است.

شیخ طوسی توانست مکتب اجتهادی فقه جعفری را به استقلال برساند و آن را کامل کند. دستاوردهای علمی وی در علم حدیث، رجال، اصول، فقه، کلام و تفسیر شیعه بقدری ارزشمند بود که علمای بعدی به ایشان لقب رئیس طایفه شیعه داده اند. شیخ طوسی در محرم سال ۴۶۰ که مصادف بود با 30 شهریور (21 سپتامبر)درگذشت و در نجف در خانه خویش به خاک سپرده شد. بنا به وصیت شیخ طوسی، آن جا تبدیل به مسجد شد که امروزه نیز به مسجد طوسی معروف است.

آرتور شوپنهاور

درگذشت آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی 1860

آرتور شوپنهاور (Arthur Schopenhauer)‏، فیلسوف آلمانی و یکی از بزرگترین فلاسفهٔ اروپا بود که در حوزه اخلاق، هنر، ادبیات معاصر و روانشناسی جدید نفوذ بسیاری داشت. او در لهستان و از پدر هلندی و مادری آلمانی زاده شده بود. آرتور با مادرش رابطه خوبی نداشت و این مسئله باعث شده که فلسفه او در مورد زنان کمی دور از حقیقت باشد.

شوپنهاور با گوته(نویسنده آلمانی)، معاصر بود و با او رابطه دوستانه ای داشت. او از طریق یک هندو از عقاید بودائیان اطلاع پیدا کرد و پس از تفکر زیاد به آئین بودایی گرایش پیدا کرد.

شوپنهاور در ۲۱ سپتامبر ۱۸۶۰ (30 شهریور) در ۷۲ سالگی در حالی که به خوردن صبحانه مشغول بود و سالم به نظر می‌رسید، درگذشت.

والتر اسکات

درگذشت والتر اسکات، شاعر و تاریخدان اسکاتلندی 1832

والتر اسکات (Walter Scott)، رمان نویس، شاعر، تاریخ‌دان و زندگی‌نامه‌نویس اسکاتلندی بود که  اغلب او را ابداع‌کننده یا پدر رمان تاریخی می‌دانند، و دلیل این نامگذاری به کاربستن قالبی برای این سبک از ادبیات داستانی بود که تا امروزه نیز این سبک مورد پیروی قرار گرفته است.

اسکات به عنوان برجسته‌ترین چهره‌های رمانتیسم بریتانیا شناخته می شود که آثارش همچنان از استقبال بی نظیری برخوردار است.

او در اشعار و رمان‌های معروف به ویورلی، وقایع مهیج مربوط به تاریخ وطنش را بازگو می کند. سایر رمان‌های وی در مورد بریتانیا و فرانسهٔ قرون وسطی می باشد که شخصیت‌های آن را شاهان، شهبانوها، مردان سیاسی، مزرعه‌داران، گدایان و راهزنان تشکیل می‌دهند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.