Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۳۱ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 31 شهریور مصادف با 22 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 31 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز31 شهریور

آغاز جنگ ایران و عراق

آغاز جنگ ایران و عراق 1359

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰)، عراق، حمله‌ سراسری‌ و رسمی‌ به خاک ایران را با به‌ کارگیری‌ حداکثر توان‌ نظامی‌ و با عبور از مرزهای‌ بین‌المللی‌ و تجاوز به‌ خاک‌ ایران، آغاز کرد. نیروی زمینی عراق از سه جبهه و در هر جبهه با یک سپاه، شروع به پیشروی کرد و قصد تصرف نواحی بزرگی از جنوب غربی ایران را داشت.

واحدهای گوناگون نیروی زمینی ایران به دلیل از هم پاشیدگی با تأخیر توانستند خود را به جنوب برسانند. نیروی زمینی ارتش قادر به مقابله با عراق نبود. در ساعات پایانی همان روز(31 شهریور)، دبیر کل سازمان ملل از دو  کشور خواست تا با مسالمت اختلاف موجود را حل و فصل نمایند.  هدف اولیه ارتش عراق، تصرف خرمشهر و پس از آن آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد بود. عراق دستیابی به این هدف را یک پیروزی استراتژیک برای خود قلمداد می‌کرد. پس از تصرف خرمشهر، عراقیها شهر آبادان را به‌طور کامل محاصره کردند. کشور ما ایران به مدت 8 سال درگیر این جنگ ناخواسته شد و بامقاومت و پایداری توانست بر عراقیها پیروز شود.

صدور اعلامیه آزادی بردگان

صدور اعلامیه آزادی بردگان در ایالت متحده آمریکا 1862

از فرمان‌های مهم آبراهام لینکلن، (شانزدهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده)، در تاریخ (31 شهریور) 22 سپتامبر 1862، اعلامیهٔ آزادی بردگان (mancipation Proclamation) است که در اوج جنگ داخلی آمریکا دستور صدور آن را اعلام کرد و در قانون اساسی آمریکا قرار داد. طبق این اعلامیه، کلیه بردگانی که در مناطق تحت کنترل ایالات شمالی(بجز ایالات مرزی) زندگی می کردند از بردگی آزاد شدند.

آزاد سازی برده‌ها در 22 سپتامبر سال ۱۸۶۲، اقدامی جنگی بود که با از بین بردن پایهٔ اقتصادی قشر هدایت‌کننده شورشیان را تضعیف می‌کرد. لینکلن معتقد بود که دولت فدرال، از نظر قانون اساسی، مجاز به توقف برده داری در ایالت‌هایی که از قبل برده‌داری داشتند، نمی باشد.  و در نهایت این مسئله را روشن ساخت که شمال به جنگ تن در داد تا اتحادیه پابرجای بماند نه این که برده‌داری پایان یابد. لینکلن به دلیل عدم موضع گیری برای لغو کامل بردگی، از سوی مخالفان برده داری، مورد نقد قرار گرفت.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 31 شهریور

پرویز یاحقی

تولد پرویز یاحقی، موسیقیدان معروف ایرانی 1314

پرویز صدیقی پارسی(با نام هنری پرویز یاحقی)، موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ویلون ایرانی بود که در 31 شهریور سال 1314 چشم به جهان گشود. نخستین آهنگ او بنام «ای امید دل من کجائی» برای غلامحسین بنان بود که در برنامه گل‌های رنگارنگ پخش شد. در سال ۱۳۴۲ مهستی(خواننده معروف ایرانی) را وارد دنیای موسیقی کرد.

پرویز یاحقی از بزرگترین بداهه نوازان موسیقی ایرانی می‌باشد و همچینی جزء یکی از سه شهنواز موسیقی ایرانی می باشد. به گفته منتقدان او بزرگترین ویلنیست تاریخ موسیقی ایران است که بسیاری از نوازندگان ساز ویلن، از نوازندگی او تاثیر پذیرفتند. از نوازندگان متاثر از پرویز یاحقی می توان، سیاوش زندگانی، مجتبی میرزاده و بیژن مرتضوی و اسدالله ملک را نام برد.

پرویز یاحقی در ۳۵ سالگی با پروانه امیر افشاری «حمیرا» (خواننده) ازدواج کرد که منجر به طلاق شد و ارتباط هنری این دو به طور کامل قطع شد.

علی اصحابی

تولدعلی اصحابی، خواننده ایرانی سبک پاپ 1360

علی اصحابی، خواننده و آهنگساز ایرانی سبک پاپ در ۳1 شهریور ۱۳۶۰ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۱) در شهر دامغان متولد شد. او در سن ۱۶سالگی به موسیقی علاقه‌مند شد و در سال 1379 به‌طور رسمی به موسیقی پرداخت. اصحابی با ترانه «اگه عشق منی» در اوایل سال ۱۳۸۵ دیده و شناخته شد مطرح شد وبعد از آن، آلبوم «لاف عاشقی»را انتشار داد.

علی اصحابی در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در برج میلاد به همراه ارکستر پاپ صدا وسیما به روی صحنه رفت. او همچنین تجره بازی در تله فیلم «میان دو هیچ» به کارگردانی مهیار عبدالملکی را نیز داشته است. اصحابی هنگامی که مهمان علی ضیا در برنامه «فرمول یک» صدا و سیما بود درآمدهای بازار موسیقی افشاگری کرد.

در ادامه بخوانید: بیوگرافی رضا صادقی به همراه عکس های جدید از همسر و فرزندانش

آندریا بوچلی

تولد آندریا بوچلی، خواننده ایتالیایی 1958

آندریا آنجل بوچلی ( Andrea Angelo Bocelli) خوانندهٔ نابینای اهل ایتالیا است که در(31 شهریور) ۲۲ سپتامبر1958 متولد شد که برخی آثار او در ایران نیز انتشار یافته است. آندریا  که علاقه فراوانی به موسیقی داشت از ۶ سالگی به یادگیری پیانو پرداخت و هم‌زمان به اپرا روی آورد.

بوچلی، طی بازی فوتبال در سن ۱۲ سالگی با اصابت توپ به چشمش بینایی خود را به طور کامل از دست داد و پس از آن به درخواست خودش در مدرسه نابینایان ادامه تحصیل داد و در نهایت موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته حقوق شد. بعد از اتمام تحصیلات بوچلی مجددا به موسیقی روی آورد. آندریا به عنوان اولین خواننده کلاسیک، نامزد جایزه گرمی شد و همچنین نام او برای آلبوم Sacred Arias در کتاب گینس موسیقی ثبت شده است. نام آندریا بوچلی به عنوان پرفروش ترین خواننده کلاسیک در تاریخ موسیقی کلاسیک به ثبت رسیده است.

سید جواد ذاکر

تولد سید محمد جواد ذاکر طباطبایی، مداح ایرانی 1355

میر محمد جواد ذاکر طباطبایی خویی، (معروف به سید جواد ذاکر) در 31 شهریور ۱۳۵۵ در خوی متولد شد. او پس از ترک تحصیل، در حوزه علمیه به مداحی مشغول شد. ذاکر از مداحان ایرانی و به عنوان یکی از پایه‌گذاران مداحی سبک جدید شناخته می‌شود که موجب جذب بسیاری از جوانان ایرانی به هیئت های مذهبی شد. زبان مادری‌اش ترکی بود، اما مداحی های او بیشتر به زبان فارسی و در شهرهای کاشان، قم و اصفهان اجرا می شد.

سید ذاکر ابداع کننده سبک جدید مداحی، معروف به مداحی پاپ می باشد. سبک مداحی و غلو کردن درباره اهل بیت، همچنین برخی از حرکات او در مداحی‌ موجب شد تا از سوی روحانیان و برخی مراجع تقلید شیعه، مورد انتقاد قرار گیرد.

در ادامه: دانلود گلچین مداحی اربعین برای ماشین با صدای مداحان معروف

فرهاد دریا

تولد فرهاد دریا،موسیقیدان و فعال حقوق بشر آمریکایی- افغانستانی 1962

فرهاد ناشر با نام هنری فرهاد دریا، در تاریخ 31 شهریور( ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۲) در کابل، افغانستان متولد شد.این چهره برجسته موسیقی‌دان، خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر و تأثیرگذارترین هنرمند افغانستان از دهه ۱۹۸۰ تاکنون می‌باشد که عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان افغانستان را دریافت کرده است.

فرهاد دریا، علاوه بر عرصه موسیقی به دلیل اعمال خیرخواهانه و وطن‌پرستانه اش، در افغانستان شناخته شده است. او همچنین از سال 2006 سفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان می‌باشد. او به زبان های مختلف فارسی، ازبکی، انگلیسی، پشتو و اردو ترانه می خواند. کنسرت‌های او در افغانستان همیشه رایگان و بدون سود اجرا می‌شوند.

عنوان «بهترین مدل نسل کنونی افغانستان» از سوی سازمان ملل متحد به فرهاد دریا داده شده است. همچنین در کابل به دلیل کمک‌های مالی و بشردوستانه دریا، مراسمی با نام «روز سپاس از دریا» برگزار شده بود.

افراد مشهوری که در تاریخ 31 شهریور از دنیا رفتند

حسین خطیبی نوری

درگذشت حسین خطیبی، نویسنده معاصر ایرانی 1380

حسین خطیبی نوری، نویسنده و چهره سیاسی معاصر ایرانی بود که پدرش، حاج شیخ محمدعلی نوری، سال‌ها نایب‌التّولیه و مدرس مدرسهٔ مروی تهران بود و امور مدرسه و طلاب را اداره می‌کرد. اولین تحقیق دربارهٔ سبک‌شناسی در نظم و نثر فاسی بعد از ملک‌الشعراء بهار، به‌وسیلهٔ حسین خطیبی انجام گرفت.

دکتر خطیبی علاوه بر مشاغل دانشگاهی، ریاست کتابخانهٔ دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران، مدیریت «روزنامهٔ رسمی کشور» و هچنین مدیرکل دفتر نخست‌وزیری در دورهٔ حکومت دکتر محمد مصدق را به عهده داشت. دکتر خطیبی نوری در سال ۱۳۲۸ مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران شد و توانست جمعیت شیر و خورشید سرخ راگسترش دهد. دکتر حسین خطیبی نوری در ۳۱ شهریور ۱۳۸۰ در ۸۵ سالگی در تهران درگذشت.

مارسل مارسو

درگذشت مارسل مارسو، هنرمند و مبدع پانتومیم 2007

مارسل مارسو(Marcel Marceau)، با نام اصلی مانگل، بازیگر فرانسوی و از نامدارترین هنرپیشگان معاصر رشته پانتومیم از خانواده ای یهودی بود. مارسل با تماشای چارلی چاپلین به هنرپیشگی علاقه‌مند شد و برای مدتی در تئاتر سارا-برنارد در شهر پاریس به تحصیل مشغول شد. همچنین تجربه بازی در چند فیلم، از جمله (باربارلا) را نیز دارد.

او در سال ۲۰۰۱ به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد برای سالخوردگان انتخاب شد. در تقویم شهر نیویورک روز تولد او روز مارسل مارسو نامگذاری شده است. مارسو به عنوان احیا کننده هنر پانتومیم در جهان مورد تقدیر بود و در سراسر جهان به دليل ظاهر شدن در نقش دلقکی با چهره ای سفيد و کلاه مچاله شده معروف بود. مارسو برای بازی در نمایشنامه های پانتومیم، از چارلی چاپلين و باستر کیتن الهام گرفته بود.

مارسو در 31 شهریور سال 2007 در ۸۴ سالگی در فرانسه درگذشت.

شاکا: امپراطور زولو

درگذشت شاکا، تاثیر گذارترین رهبر پادشاهی زولو 1828 

تأثیرگذارترین رهبر پادشاهی زولو، شاکا (Shaka) نام داشت. زولو برگرفته از اسم یکی از تیره‌ها و زبان‌های آفریقایی می باشد که در زبان زولو به معنی «آسمان» است. شاکا با پیروزی‌های بزرگ خود امپراتوری زولو را به وجود آورد. بیشتر مردم زولو در کشور آفریقای جنوبی زندگی می کنند. قوم زولو در دوره امپراطوری شاکا، در دوره‌ای از جنگ میان‌قبیله‌ای به نام مفکانه به اوج قدرت رسید.

شاکا، بر بخش وسیعی از آفریقا تسلط داشت و در دوران سلطنت او اصلاحات و نوآوری‌های زیادی انجام گرفت. فرهنگ آفریقای جنوبی تا اندازه‌ای هنوز تحت تأثیر دوران حکومت شاکا است.حکومت او به که وحشی‌گری محکوم شده‌ است با درگذشت شاکا در 22 سپتامبر 1828(31 شهریور) پایان یافت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.