Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۸ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 8 آبان مصادف با 30 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 8 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 8 آبان

روز نوجوان در ایران

روز نوجوان در ایران

8 آبان ماه در ایران به عنوان روز نوجوان نامگذاری شده است، 8 آبان روز شهادت محمد حسین فهمیده است که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، به همین خاطر این روز به عنوان روز نوجوان اعلام شده است.

امام خمینی ره در پیامی به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمود: (رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.)

همچنین بخوانید: راه حل هایی برای بلند شدن قد کودکان و نوجوانان

جمهوریت ترکیه

اعلام جمهوریت ترکیه و روی کار آمدن مصطفی کمال آتاتورک 1308

شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، موجب اندوه بزرگی در ترکیه شده بود در نتیجه نیروهای ملی تحت رهبری مصطفی کمال آتاتورک و با نام قوای ملیه، جنگ استقلال را آغاز کردند و با پیروزی در این جنگ نیروهای اشغالگر را بیرون کردند و در نتیجه مذاکرات صلح، امپراتوری عثمانی از صحنه تاریخ حذف گردید و جمهوری نوین ترکیه تاسیس شد.

مصطفی کمال آتاترک (Mustafa Kemal Atatürk) نویسنده و بنیان‌ گذار جمهوری ترکیه و از طرفداران سکولاریسم و ناسیونالیسم بود.

او در امور نظامی استعداد زیادی داشت و در نبرد چناق‌ قلعه (۱۹۱۴) با سپاهی کوچک در برابر تهاجم سنگین نیروهای دریاییِ بریتانیا و فرانسه ایستادگی نمود و مانع تصرف و سقوط استانبول شد و به این جهت مجلس ترکیه، نام خانوادگی «آتاترک» (Atatürk) به‌ معنای «پدر ترک‌ ها» را به او اهدا کرد و داشتن این نام خانوادگی را برای هر فرد دیگری ممنوع اعلام کرد.

30 اکتبر برابر با 8آبان در ایران مصادف است با روز جمهوریت در ترکیه که هر ساله چنین روزی را جشن می گیرند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 8 آبان

آیدین آغداشلو

تولد آیدین آغداشلو، نقاش، نویسنده و طراح هنرمند ایرانی 1319

8 آبان مصادف است با تولد آیدین آغداشلو، نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم ایرانی که مدتی نیز از کارکنان موزه هنرهای معاصر تهران و موزه رضا عباسی بود.

او نخستین نمایشگاه خود را در انجمن ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۴ در تهران برگزار کرد. نقاشی‌ های او اغلب از اشیای معلق، آدمک‌ ها، و چند اثر مربوط به رنسانس بود. او هنمچنین به مدت 5 سال به عنوان مدرس در هنرستان هنرهای زیبای پسران و دانشکده هنرهای تزئینی تهران مشغول به فعالیت بود.

آغداشلو از هواداران هنر ایرانی–اسلامی و خوشنویسی است. او تلاش نموده تا هنرمندان قدیمی مانند میرزا رضا کلهر، آقا لطفعلی شیرازی، و خوشنویسان و نگارگران برجسته قدیمی را بار دیگر به مردم بشناساند.

دیگو مارادونا

تولد دیگو مارادونا، فوتبالیست آرژانتینی 1960

دیگو آرماندو مارادونا (Diego Armando Maradona) سرمربی فوتبال کنونی و بازیکن فوتبال بازنشستهٔ آرژانتینی است که در 30 اکتبر(8آبان) سال 1960 در بوینس آیرس متولد شد.

او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به‌ شمار می‌رود و همواره از سوی تعدادی از بازیکنان و مربیان مشهور، کارشناسان و مجلات تخصصی فوتبال به عنوان برترین بازیکن تمام ادوار فوتبال انتخاب شده است.

تیم ملی آرژانتین به کمک مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ به قهرمانی رسید. استعداد، تکنیک، پاس‌ های دقیق، مهارت در کنترل توپ و دریبل زنی مهار نشدنی او باعث شده‌ بود تا با وجود قد کوتاهی که دارد، در فوتبال سرآمد باشد و لقب پسر طلایی را دریافت کند.

امیر حسین صدیق

تولد امیر حسین صدیق، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون 1351

امیرحسین صدیق، بازیگر ایرانی تئاتر، سینما و تلویزیون می باشد که در 8 آبان سال 1351 به دنیا آمد. او در کودکی به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد و عضو کلاس‌ های تئاتر آن مجموعه شد.

او در سال ۱۳۷۳ با بازی در نقش آقای پدر زی زی گولو به کارگردانی مرضیه برومند به شهرت رسید. در سال های 94 و 95 به عنوان مجری برنامه تلویزیونی کتاب را اجرا می کرد.

امیر حسین صدیق در سال 1397 ازدواج خود را با باران خوش اندام (شاعر) رسانه ای کرد.

ایوانکا ترامپ

تولد ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور دونالد ترامپ 1980

ایوانکا ماری ترامپ (Ivanka Marie Trump)، تاجر، نویسنده و مانکن سابق آمریکایی و دختر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا و غول املاک و مستغلات می باشد که در 30 اکتبر( 8آبان) سال 1980 در منهتن متولد شده است.

ایوانکا دو سال در دانشگاه جرج‌ تاون تحصیل کرد، و سپس به مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد، و در سال ۲۰۰۴ با لیسانس اقتصاد با افتخار از آنجا فارغ‌ التحصیل شد. او به مدت یک دهه به عنوان نایب رئیس اجرایی در امور توسعه و اکتساب‌ های سازمان ترامپ، درگیر همهٔ جنبه‌ های امور مستغلات و مدیریت هتل این شرکت بود.

ایوانکا در حال حاضر در دولت پدرش به عنوان دستیار ویژهٔ رئیس‌ جمهور مشغول به کار است و به عنوان شبه-بانوی اول نقش ایفا می‌کند.

گوکچه آکیلدیز

تولد گوکچه آکیلدیز، بازیگر ترکیه ای 1992

گوکچه آکیلدیز Gökçe Akyıldız بازیگر ترکیه ای است که در 30 اکتبر(8آبان) 1992 در شهر سینوپ متولد شده است.

او در سن 10 سالگی با حضور در فیلم Bir Tutam Baharat (کمی ادویه) بازیگری را آغاز نمود. از دیگر نقش های گوکچه بازی در سریال های فاتیح هاربیه و غنچه های زخمی در نقش سوگول را می توان نام برد.

او در سال ۲۰۱۷ با مصطفی اوزیورت ازدواج کرد و یکسال بعد پسری به نام عمر را به دنیا آورد.

افراد مشهوری که در تاریخ 8 آبان، از دنیا رفتند

قیصر امین پور

درگذشت قیصر امین پور، شاعر ایرانی 1386

قیصر امین‌ پور، نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی و یکی از تأثیرگذارترین شاعران مرد در دوره انقلاب اسلامی بود که در هفتمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره منتخب برگزیده شد.

او دارای مدرک دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی بود و پایان نامه دکترای او با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. امین پور علاوه بر اشعاری که به زبان فارسی داشت، به زبان لری بختیاری هم اشعاری سروده، که از محبوبیت خاصی در منطقه بختیاری برخوردار است.

از عواملی که باعث برجستگی سبکی قیصر امین پور می باشد، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است. او پس از تصادفی که اتفاق افتاد و رنج بردن از بیماری‌ های مختلف در ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی درگذشت.

هنری دونانت

درگذشت هنری دونانت، تاجر و فعال اجتماعی روس، برنده اولین جایزه صلح نوبل 1910

ژان هنری دونانت (Jean Henri Dunant) یک تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی بود که با سفر تجاری که داشت، شاهد وقایع بعد از جنگ در ایتالیای امروز بود. او خاطرات خود را در کتابی ثبت کرد که این کتاب الهام‌ بخش آغاز کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ شد و به این ترتیب اولین جایزه صلح نوبل را دریافت نمود.

هنری تا زمان مرگش در یک خانه پرستاری در هایدن زندگی می‌ کرد و در سال‌ های آخر زندگی، از افسردگی و پارانویا و شک به بیرون از خود رنج می‌برد. او همواره آرزوی مرگ می‌ کرد تا این که در۳۰ اکتبر ۱۹۱۰ در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.