Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۹ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 9 آبان مصادف با 31 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 9 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 9 آبان

هالووین

روز هالووین

هالووین (Halloween) یکی از جشنهای سنتی مغرب‌ زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر بر‌گزار می‌شود و سه شبانه‌ روز ادامه دارد. این جشن توسط مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده 19 وارد آمریکا شد.

افراد در این شب با چهره‌ های نقاشی شده، لباس‌ های عجیب یا لباس‌ های شخصیت‌ های معروف، چهره و ظاهری که به‌ نظرشان ترسناک باشد خود را آماده جشن می‌ کنند. از نماد های هالووین یک کدو تنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

برخی از مسیحیان در طول تاریخ در این روزها از خوردن گوشت در شب امتناع می‌ ورزند. این جشن بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم می باشد.

اولین بمب هیدروژنی آمریکا

آزمایش اولین بمب هیدروژنی آمریکا 1952

روز 31 اکتبر (9 آبان) مصادف با روزی است که آمریکا اولین بمب هیدروژنی خود را امتحان کرد. بعد از دست‏يابي ايالات متحده امريكا به بمب هسته ‏اي و به كارگيري آن در جنگ جهانی دوم در شهرهای هيروشيما و ناكازاكيِ ژاپن و قتل عام صدها هزار نفر، اینبار دانشمندان آمريكايى در دهه 50 براي ساخت بمب هيدروژني آغاز به فعالیت نمودند.

آزمايش‏هاي اوليه اين بمب که نسبت به بمب هسته ای قدرت تخریب بیشتری داشت، در سال 1952 انجام شد. بنابراین در 31 اکتبر سال 1952 اولين بمب هيدروژني آمريكا در جزيره بي‏كيني در اقيانوس اطلس آزمايش شد که مردم سراسر جهان به اعتراض عليه آن برخاستند و خواهان جلوگيري از ادامه اين آزمايش‏ ها شدند.

در سالهاي بعد نیز مبارزه براي خلع سلاح هسته ‏اي در جهان آغاز شد اما توليد اين سلاح‏ ها متوقف نشد و قدرت‏ هاي بزرگ، بدون توجه به تهديدات اين سلاح‏ها براي جامعه بشري، به ساخت آن ادامه دادند.

پیدایش مذهب پروتستان

پیدایش مذهب پروتستان 1517

پروتستان (protestant) در زبان فرانسه به معنی معترض و مخالف سرسخت می باشد که شاخه‌ای از مسیحیت است و مبانی آن نخستین بار توسط مارتین لوتر ارائه شد. افراد این مذهب بیشتر در شمال اروپا و آمریکای شمالی سکونت دارند.

در 31 اکتبر(9 آبان در ایران) سال 1517 بود که مارتين لوتر كشيش آلماني و تحصيلكرده رشته الهيات فهرستی از ایرادات خود را نسبت روش پاپ و کلیسای کاتولیک نوشت و آن را بر در ورودي كليساي «كسل» در وينتربرگ آلمان چسباند که آغازی بود برای پیدایش مذهب پروتستان.

بخشیدن گناه از سوی كشيش ها پس از اعتراف فرد گناهكار، فروش بخشودگي گناه توسط كشيش هاي كاتوليك، اختيارات بيش از حد پاپ و پافشاري در منع اصحاب كليسا از ازدواج از مهمترین موارد این اعتراض ها بود.

اولین مسابقه فوتبال

برگزاری اولین مسابقه فوتبال در جهان 1901

اولین مسابقه بین المللی فوتبال در جهان در 31 اکتبر(9 آبان) در سال 1901 بین دو تیم ملی فوتبال مجارستان و اتریش صورت گرفت که 5 بر 2 با پیروزی اتریش به پایان رسید.

گفته شده قبل از این مسابقه نیز، مسابقه دیگری نیز میان دو تیم اسکاتلند و انگلیس برگزار شده بود اما به دلیل اینکه اسكاتلند قسمتی از انگلیس محسوب می شود، مسابقه بین المللی به شمار نیامد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 9 آبان

پرستو صالحی

تولد پرستو صالحی، بازیگر ایرانی 1356

پرستو صالحی با نام واقعی الهام صالحی، بازیگر جوان ایرانی است که در 9 آبان سال 1356 در تهران متولد شد. او دانشجوی انصرافی رشته نمایش است و تاکنون ازدواج نکرده است.

صالحی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۵ با کار تئاتر آغاز نمود و اولین نقش بلندش را در سریال محاکمه به کارگردانی حسن هدایت ایفا کرد. او بازی در سریال تلویزیونی زیر آسمان شهر به شهرت و محبوبیت دست یافت. او دوره گریم را نزد فرهنگ معیری گذرانده و محمد علی فردین، ناصر حجازی، داریوش اقبالی و بهرام بیضایی از اسطوره های او هستند.

هرمن ون رومپوی

تولد هرمن ون رومپوی، سیاستمدار و نخست وزیر بلژیک 1947

هرمن آشیل ون رومپوی (Herman Achille Van Rompuy) متولد 31 اکتبر(9 آبان) سال 1947، سیاست‌ مدار بلژیکی است که تاکنون پست‌ هایی مانند وزیر بودجه و نخست‌ وزیری بلژیک را عهده دار بوده است و مدرک فلسفه و اقتصاد را از دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک دریافت نموده است.

او در سال ۲۰۰۹ برای ریاست شورای اروپا انتخاب شد و به مدت 5 سال در این سمت باقی ماند. همچنین در سال 2009 به عنوان رئیس دائمی شورای اتحادیه‌ اروپا انتخاب شد.

ون رومپوی تا قبل از انتخاب شدن برای ریاست اتحادیه اروپا در خارج از بلژیک ناشناخته بود.

رضا پهلوی

تولد رضا پهلوی، فرزند محمدرضا شاه، ولیعهد پیشین ایران 1339

9 آبان مصادف است با تولد رضا پهلوی، شاهزاده و فعال سیاسی ایران که در سال 1339 در تهران به دنیا آمد. او آخرین ولیعهد ایران و فرزند بزرگ محمدرضا پهلوی و همسرش فرح دیبا می‌ باشد.

او در سن ۷ سالگی، بر اساس قانون اساسی مشروطه، رسماً به عنوان ولیعهد ایران انتخاب شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، رضا پهلوی مجبور به زندگی در خارج از ایران شد. او از فعالان سیاسی و از مخالفان برجسته و سرشناس نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.

افراد مشهوری که در تاریخ 9 آبان، از دنیا رفتند

هری هودینی

درگذشت هری هودینی، شعبده‌ باز، بدلکار و بازیگر مجارستانی-آمریکایی 1926

هری هودینی (Harry Houdini) یک شعبده‌ باز، بدلکار، تهیه‌ کننده و بازیگر فیلم مجارستانی-آمریکایی بود که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین شعبده‌ بازان دنیا شناخته می‌ شود.

او ۴ برادر و ۱ خواهر به نام کری داشت و هنگامی که 4 ساله بود با والدینش به آمریکا مهاجرت کرد. شهرت او بیشتر به خاطر نقش های فرار او در فیلم ها می باشد.

هری هودینی در 31 اکتبر(9 آبان) سال 1926 از نیا رفت.

فدریکو فلینی

درگذشت فدریکو فلینی، فیلم نامه نویس و کارگردان مشهور ایتالیایی 1993

فدریکو فلینی (Federico Fellini) فیلم نامه‌ نویس و کارگردان ایتالیایی و یکی از نامداران سینمای ایتالیا بود که به دلیل جرأت بینش، شیفتگی و هماهنگی در ساخت فیلم ها مورد تحسین واقع می شد .

شاهکارهای او تا نخستین سال‌ های ۱۹۷۰ مورد استقبال عموم بود و او به عنوان سینما گری نوآور شناخته می شود.

بازی او در فیلم هشت و نیم با همکاری مارچلو ماستریانی از کارهای تحسین برانگیز او است که برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین طراحی لباس به این فیلم اختصاص یافته بود.

اولین باغچه بان

درگذشت اولین باغچه بان، موسیقیدان ترک و از بنیاد گذاران اپرای تهران 2010

اِولین باغچه‌بان (Evlin Bahceban) موسیقی‌ دان و خواننده اپرا یکی از بنیان‌ گذاران اپرای تهران بود و سال‌ ها آواز گروهی (کُر) هنرستان عالی موسیقی را رهبری می‌کرد.

او در سن ۲۲ سالگی نخستین کلاس تخصصی آواز را در هنرستان عالی موسیقی تهران بنیان نهاد و هنرمندان زیادی در این مجموعه موسیقی را فرا گرفتند.

اولین، با اینکه در ترکیه متولد شده بود اما ایران را وطن خود می‌ دانست. او اعتقاد داشت اگر «جسم کارهای هنری» او متعلق به ترکیه باشد، «روح زندگی هنری و موسیقایی» او به ایران تعلق دارد.

باغچه‌ بان در روز 9 آبان ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.