Take a fresh look at your lifestyle.

حکم خالکوبی از نظر مراجع

احکام خالکوبی

تتو و خالکوبی ها تصاویر دائمی در پوست هستند که توسط سوزن هایی که جوهر را به داخل درم تزریق می کنند، ارسال می شوند. این بافت درست زیر لایه بیرونی پوست شما به نام اپیدرم قرار دارد. جوهر توسط دستگاهی به داخل درم تزریق می شود که هزاران سوراخ کوچک در دقیقه از طریق سوزن وارد می کند. امروز در برخی از کشور ها انجام تتو و خالکوبی رایج است اما ممکن است باعث ایجاد بیماری ها پوستی و … شود. قطعا برای بسیاری این سوال مطرح است که تتو و خالکوبی به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟ انجام تتو و خالکوبی در کشور های اسلامی دارای احکام می باشد که ما در این مطلب به بیان حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید می پردازیم.

حکم خالکوبی از نظر مراجع

در ادامه این مطلب می توانید حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید همچون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی را مطالعه می فرمایید.

  • حکم خالکوبی از نظر آیت الله وحید خراسانی

اگر از رسیدن آب به پوست فرد جلوگیری کند جایز نیست زیرا وضو و غسل فرد را باطل می کند و در صورتی که فرد این کار را کرده باشد باید آن را بردارد و پاک کند ولو اینکه به سختی و مشقت انجام گیرد و بدلیل اینکه تحت هرشرایطی زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.

  • حکم خالکوبی از نظر آیت الله مکارم شیرازی (مدظله)

خالکوبی در اسلام حرام نیست مگر اینکه عکس‌های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود. هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکس‌های موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی‌کند.

و کسی که خالکوبی کرده، پس از مردن مانند بقیه مردم غسل میت داده می شود. قسمتی که خالکوبی شده، برای غسل جدا نمی شود و مانع رسیدن آب نیست.

منبع: آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج2، ص 52 ـ53

  • حکم خالکوبی از نظر امام خمینی (ره)

از نظر امام خمینی (ره) «خال ها که زیر پوست قرار دارد مانع از صحت وضوء و غسل نیست» (استفتائات؛ ج 1، ص:37، پاسخ سؤال 44). و اگر در صورت آرایش موجود باشد باید پوشانده شود و بر مرد أجنبیّ نیز نگاه کردن جائز نیست و همچنین در کفّین اگر دارای زینت و لو مثل انگشتر باشد. (استفتائات؛ ج 3، ص:256، پاسخ سؤال 32)

به عبارتی تتو مانع غسل و وضوء نیست لکن اگر زینت محسوب می گردد از نامحرم باید پوشانده شود.

  • حکم خالکوبی از نظر  آیت الله خامنه‌ای (دام ظله):

خالکوبی مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم بپوشانند.

«خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می‌گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.»

  • نظر  آیت الله سیستانی در مورد خالکوبی

کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد، ولی خالکوبی کردن ابرو آن مانعی ندارد و خانمی که دارای ابروهای تتو می باشد سفرش به حج بلامانع است اما چون زینت شمرده می شود باید از نا محرم پوشانده شود.

وی در خصوص حکم تتو و خالکوبی لب می گوید : اشکال ندارد، ولی زن‌ها باید ان را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.