Take a fresh look at your lifestyle.

خواص اسطوخودوس در طب اسلامی برای سلامتی

اسطوخودوس دارای طبیعت گرم و خشک است و برای سیستم اعصاب بدن موثر است. از اسطوخودوس در طب اسلامی برای موارد بسیاری از جمله رفع بیخوابی، امراض سینه، سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص اسطوخودوس در طب اسلامی با ما همراه باشید.

فواید اسطوخودوس در طب اسلامی

در طب اسلامی اعتقاد بر این است که روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که می تواند به بهبود سوختگی های جزیی و نیش های حشرات کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که اسطوخودوس ممکن است برای درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و بی قراری مفید باشد.

برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف اسطوخودوس به عنوان چای می تواند به مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، معده درد و تورم شکم کمک کند.

علاوه بر کمک به مشکلات گوارشی، از اسطوخودوس برای تسکین درد دندان نیز استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد.

همچنین بخوانید: خواص داروی امام کاظم (ع) در طب اسلامی 

درمان عفونت های قارچی

طب اسلامی معتقد است که روغن اسطوخودوس می تواند در مبارزه با عفونت های قارچی موثر باشد. روغن اسطوخودوس قدرت زیادی در مقابله با عفونت های قارچی دارد و می تواند برای درمان عفونت های قارچی که در برابر داروهای ضدقارچی مقاوم هستند به کار گرفه شود.

روغن اسطوخدوس از تقطیر Lavandula (لاواندولا) به دست می‌آید، به خوبی قادر است سلول های قارچی را از بین ببرد.

التیام زخم

دانشمندان طب اسلامی معتقدند که اسطوخودوس اثر تسریع در بهبود زخم دارد. برای درمان نیش حشرات می توانید از عصاره اسطوخودوس استفاده کنید زیرا خاصیت التیام بخش و مسکن دارد و علاوه بر این محل گزش نیش حشرات را ضدعفونی می کند.

همچنین در طب اسلامی و سنتی استعمال موضعی روغن اسطوخودوس برای درمان ضخم و سوختگی مؤثر دانسته شده است. جوشانده گیاه اسطوخودوس رقیق شده برای ضدعفونی کردن ضخم ها به کار می رود.

درمان ریزش مو

اسطوخودوس برای شرایطی که موها از برخی یا تمام نواحی بدن از بین می روند، مفید می باشد. اسطوخودوس می تواند رشد مو را تا 44 درصد پس از 7 ماه درمان، تقویت کند.

روغن اسطوخودوس خواص بی نظیری برای تقویت و رشد مو دارد. در طب اسلامی اشاره شده که روغن اسطوخودوس برای از بین بردن شپش یا شوره سر مفید است. همچنین برای درمان ریزش موی سر بسیار مفید است. ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس باعث افزایش گردش خون می شود و باعث می شود ریزش مو کنترل شود به خصوص درمان ریزش موی سکه ای با اسطوخودوس در طب اسلامی بسیار توصیه شده است.

از دیگر خواص اسطوخودوس برای موها می توان به درمان خارش پوست سر، نرم کنندگی و باز کردن گره موی سر اشاره کرد. خاصیت نرم کنندگی آن باعث می شود در محصولات نرم کننده موی سر استفاده شود.

بهبود سندروم پیش از قاعدگی

رایحه درمانی اسطوخودوس می تواند علائم عاطفی قبل از قاعدگی را کاهش دهد. اسطوخودوس برای درمان برخی از مشکلات پیش از قاعدگی خانم ها مانند بی خوابی و افسردگی مفید باشد. اسطوخودوس همچنین برای تقویت معده مفید است و می تواند به کاهش مشکلات گوارشی مرتبط با قاعدگی کمک کند.

درمان بیخوابی

یکی از خواص اسطوخودوس در طب اسلامی درمان بی خوابی است. بی خوابی یک مشکل مزاحم است که شما را در تمام شب سرگردان نگه می دارد. اگر دوست دارید بر بیخوابی خود غلبه کنید، روغن اسانس اسطوخودوس یک راه حل موثر در بهبود کیفیت خواب می باشد. بنابراین اگر سایر روشهای خواب آور را امتحان کرده اید، قبل از اینکه امشب بخوابید، چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس را روی بالش خود بریزید.

کاهش فشار خون و ضربان قلب

فشار خون بالا، فشار روانی بیشتری را بر قلب ایجاد کرده و خطراتی مانند سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد. طب اسلامی  معتقد است روغن اسطوخودوس فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. همچنین این روغن تأثیر مثبتی در علائم حیاتی بیماران پس از انجام عمل باز قلب دارد.

تسکین علائم آسم

یکی از فواید اسطوخودوس در طب اسلامی تسکین علائم آسم است. به دلیل اثرات ضد التهابی اسطوخودوس، این گیاه می تواند باعث بهبود آسم شود. روغن اسانس اسطوخودوس برطرف کننده التهاب آلرژیک و هایپرپلازی مخاطی است و بر روس سلامت تنفس تاثیر می گذارد.

بهبود علائم یائسگی

گرگرفتگی یک علامت شایع یائسگی است که بسیاری از خانم ها را درگیر می کند. باعث احساس ناگهانی گرما در بدن می شود و می تواند باعث تعریق شود. آروماتراپی اسطوخودوس به مدت 20 دقیقه دو بار در روز ممکن است به کاهش گرگرقتگی در یائسگی و بهبود کیفیت زندگی خانم ها در این دوران کمک کند.

کاهش سطح استرس

استرس های روزمره می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. هرچه سطح اضطراب شما بیشتر باشد، خطر سردرد، افسردگی و کمبود انرژی بیشتر است. خبر خوب این است که اسطوخودوس تأثیرات مثبتی بر خلق و خو، استرس، اضطراب و افسردگی دارد.

همچنین بخوانید: پیاز درمانی چیست؟

دیگر فواید اسطوخودوس در طب اسلامی

  • اسطوخودس در درمان رماتیسم و آرتروز نقش مفیدی دارد.
  • برای درمان سردرد های میگرنی از چای اسطوخودوس استفاده می شود.
  • اسطوخودوس در درمان بیماری زردی به کار می رود.
  • این ماده گیاهی برای پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه مفید است.
  • اسطوخودوس بیماری های کبدی را التیام می بخشد.
  • برای کاهش تب از اسطوخودوس استفاده می شود.
  • اسطوخودوس برای رفع بیماری های مثانه و مجاری ادرار مفید است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.