Take a fresh look at your lifestyle.

خواص تخم کدو تنبل؛ ۲۲ فایده مهم تخمه کدو حلوایی برای سلامتی

تخم کدو تنبل (کدو حلوایی) ممکن است کوچک باشد، اما سرشار از مواد مغذی ارزشمند برای سلامتی است. خوردن تنها تعداد کمی از آن ها مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای بدن تامین می کند.

به همین دلیل، تخم کدو تنبل دارای خواص زیادی برای سلامتی است. از خواص تخم کدو تنبل می توان به بهبود سلامت قلب، سلامت پروستات و محافظت در برابر برخی از انواع سرطان اشاره کرد.

22 خاصیت تخم کدو تنبل برای سلامت بدن

خواص تخمه کدو تنبل به این موارد محدود نمی شود، علاوه بر این تخم کدو تنبل را می توانید به راحتی در رژیم غذایی خود بگنجانید. در این مقاله، 11 مورد از خواص تخم کدو تنبل با پشتوانه علمی برای شما آورده شده است.

1. کالری و ارزش غذایی تخم کدو

تخم کدو تنبل با نام پپیتا نیز شناخته می شود که یک اصطلاح اسپانیایی مکزیکی است. برخلاف دانه های سخت موجود در کدو تنبل، تخم کدو که در فروشگاه ها عرضه می شود بدون پوسته هستند. یک اونس (28 گرم) تخم کدو تنبل حاوی تقریبا 151 کالری است که عمدتا به صورت چربی و پروتئین می باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله آیا تخم کدو تنبل چاق کننده است را بخوانید.

علاوه بر این، 28 گرم تخم کدو تنبل حاوی موارد زیر است:

فیبر7 گرم
کربوهیدرات 5 گرم
پروتئین7 گرم
چربی13 گرم (6 گرم آن امگا 6 است)
ویتامین K 18 درصد از RDI
فسفر33 درصد از RDI
منگنز42 درصد از RDI
منیزیم37 درصد از RDI
آهن23 درصد از RDI
روی14 درصد از RDI
مس19 درصد از RDI
خواص تخم کدو تنبل

همچنین شامل مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی از اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاون) و فولات است. تخم کدو تنبل و روغن تخم کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که همگی برای سلامت بدن مفید هستند.

جمع بندی: تخم کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، روی، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. یک اونس (28 گرم) از آن حاوی 151 کالری می باشد.

2. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان است

تخم کدو تنبل یک ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E است. آنتی اکسیدان های می توانند التهاب را کاهش دهند و از سلول های در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت کنند. به همین دلیل است که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در محافظت در برابر بسیاری از بیماری های مفید هستند.

تصور می شود که سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در تخم کدو تنبل تا حدودی مسئول خواص مثبت تخم کدو تنبل بر سلامتی است. در یک مطالعه، روغن تخم کدو باعث کاهش التهاب در موش های مبتلا به آرتروز بدون هیچ عوارض جانبی شد، در حالی که حیواناتی که داروهای ضدالتهابی مصرف کرده بودند عوارض جانبی را تجربه کردند.

جمع بندی: تخم کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها و کاهش التهاب کمک کند.

3. خواص تخم کدو تنبل درپیشگیری از انواع سرطان

رژیم های غذایی غنی از تخم کدو تنبل با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سینه، ریه، پروستات و روده بزرگ در ارتباط هستند. یک مطالعه گسترده نشان داد که خوردن تخم کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط است.

مطالعات دیگر نشان می دهند که لیگنان های موجود در تخم کدو تنبل نقش کلیدی را در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا می کند. مطالعات آزمایشگاهی دیگر نیز به این نتیجه دست یافتند که مصرف یک مکمل حاوی تخم کدو تنبل پتانسیل کند کردن رشد سلول های سرطانی پروستات را دارد.

فیتواسترول ‏های موجود در تخمه کدو علاوه بر این که موجب پایین آوردن سطح کلسترول‏ بد می‏ شوند، موجب حفاظت بدن در برابر بسیاری از سرطان ها نیز می ‏شوند .

جمع بندی: برخی از مدارک بیان می کنند که تخم کدو تنبل در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان موثر است.

4. خواص تخم کدو تنبل در سلامت پروستات و مثانه

تخم کدو تنبل ممکن است به تسکین علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) کمک کند؛ BPH شرایطی است که در آن غده پروستات بزرگ می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار مانند وجود خون در ادرار مردان می گردد.

مطالعات متعدد در فاز انسانی به این نتیجه رسیده اند که خوردن این دانه ها می تواند علائم مرتبط با BPH را کاهش دهد. در یک مطالعه یک ساله بر روی 1400 مرد مبتلا به BPH،‌ مصرف تخم کدو تنبل موجب کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شد.

مطالعات بیشتر بیان می کنند که مصرف خود تخم کدو یا محصولات حاوی آن به صورت مکمل در درمان علائم مرتبط با مثانه بیش فعال نیز موثر است. یک مطالعه روی 45 مرد و زن مبتلا به مثانه بیش فعال به این نتیجه رسید که مصرف 10 گرم عصاره تخم کدو به صورت روزانه موجب بهبود عملکرد ادرار می شود.

جمع بندی: تخم کدو تنبل ممکن است علائم بزرگی پروستات و مثانه بیش فعال را تسکین دهد.

5. سرشار از منیزیم است

تخم کدو تنبل یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم است؛ ماده معدنی که در اغلب رژیم های غذایی کمبود آن دیده می شود. در ایالات متحده آمریکا، 79% از افراد بزرگسال کمتر از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم مصرف می کنند.

منیزیم برای بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن مورد نیاز است. به عنوان مثال، سطح مناسب منیزیم برای کاهش استرس و همچنین برای موارد زیر حائزاهمیت است:

  • کنترل فشار خون
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • تشکیل و حفظ استخوان های سالم
  • تنظیم سطح قند خون

جمع بندی: تخم کدو سرشار از منیزیم است. سطح کافی منیزیم در بدن برای فشار خون، قند خون و نیز سلامت قلب و استخوان ها مهم است.

6. فواید تخم کدو تنبل برای سلامت قلب

تخم کدو تنبل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب است که همگی به حفظ سلامت قلب شما کمک می کنند. مطالعات در فاز حیوانی نشان داده اند که روغن تخم کدو فشار خون بالا و کلسترول بالا را کاهش می دهد؛ یعنی دو فاکتور خطر مهم برای بیماری های قلبی.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 35 زن یائسه نشان داد که مکمل های حاوی روغن تخم کدو فشار خون دیاستولیک (رقم کمتر در قرائت فشار خون) را تا 7% کاهش داده و سطح کلسترول خوب یا HDL را تا 16% افزایش می دهد.

مطالعات دیگر نیز بیان می کنند که تخم کدو توانایی تولید نیتریک اکسید در بدن را افزایش می دهد که این خود باعث حفظ سلامت قلب می شود. نیتریک اکسید به گشاد کردن رگ های خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک در شریان ها کمک می کند.

جمع بندی: مواد مغذی موجود در تخم کدو با کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب به بهبود سلامت قلب کمک می کنند.

7. خواص تخم کدو تنبل برای دیابتی ها (کاهش سطح قند خون)

مطالعات در فاز حیوانی نشان داده اند که کدو تنبل، تخم کدو، پودر تخم کدو و آب کدو تنبل همگی در کاهش سطح قند خون موثر هستند. این به طور خاص برای افراد دیابتی که ممکن است در کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته باشند، مهم است.

مطالعات متعدد به این نتیجه دست یافته اند که مصرف مکمل حاوی آب کدو تنبل یا پودر تخم کدو می تواند سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. مقدار منیزیم زیاد موجود در تخم کدو خود تاثیر مثبتی بر دیابت دارد.

یک مطالعه مشاهده‌ای روی بیش از 127000 نفر نشان داد که رژیم های غذایی غنی از منیزیم با 33 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و 34 درصد خطر کمتر در زنان مرتبط هستند. تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مفید تخم کدو تنبل بر سطح قند خون مورد نیاز است.

جمع بندی: تخم کدو تنبل ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. با این وجود، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

8. سرشار از فیبر است

تخم کدو تنبل یکی از مواد غذایی سرشار از فیبر رژیمی است. در یک اونس از تخم کدو یعنی حدود 28 گرم، 1/1 گرم فیبر وجود دارد. یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند سلامت دستگاه گوارش را تضمین کند. علاوه بر این، رژیم های غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی در ارتباط هستند.

فیبرها علاوه بر تسکین گرسنگی برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین تنظیم عملکرد روده‌ها بسیار موثر هستند .

جمع بندی: تخم کدو تنبل کامل منبع خوبی از فیبر است. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با فواید سلامتی زیادی، ازجمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چاقی در ارتباط هستند.

9. خواص تخم کدو برای افزایش کیفیت اسپرم در مردان

پایین بودن سطح روی با کاهش کیفیت اسپرم و افزایش احتمال ناباروری در مردان در ارتباط است. از آنجایی که تخم کدو منبع طبیعی روی است، می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

شواهد از مطالعات بر روی موش ها نشان می دهند که همچنین ممکن است از اسپرم انسان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کنند.

همانطور که گفته شد تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است به سطح سالم تستوسترون و بهبود سلامت کلی کمک می کنند. در مجموع، تمام این فاکتورها برای سطح باروری و عملکرد تولید مثل، به خصوص در مردان مفید هستند.

جمع بندی: مقدار زیاد روی موجود در تخم کدو تنبل به بهبود کیفیت اسپرم و باروری در مردان کمک می کند.

10.خواص تخم کدو تنبل برای خواب راحت

اگر مشکل خواب دارید، می توانید قبل از خواب تخم کدو مصرف کنید. تخم کدو منبع طبیعی تریپتوفان است، اسید آمینه ای که می تواند به بهبود خواب کمک کند.

مصرف حدود 1 گرم از تریپتوفان در روز باعث بهبود خواب می شود. با این وجود، شما باید حدود 7 اونس (200 گرم) تخم کدو تنبل مصرف کنید تا به مقدار مورد نیاز تریپتوفان دست یابید.

روی موجود در این دانه ها به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک می کند. سروتونین سپس به ملاتونین تبدیل می شود، یعنی هورمونی که چرخه خواب را تنظیم می کند.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد تخم کدو منبع فوق العاده ای از منیزیم است. سطح کافی منیزیم در بدن با خواب بهتر در ارتباط است. برخی از مطالعات کوچک به این نتیجه دست یافته اند که مصرف مکمل منیزیم باعث بهبود کیفیت خواب و کل زمان خواب در افراد با سطوح پایین منیزیم می شود.

جمع بندی: تخم کدو تنبل منبع خوبی از تریپتوفان، روی و منیزیم هستند که همگی به خواب خوب کمک می کنند.

11. گنجاندن آن در رژیم غذایی ساده است

اگر می خواهید از خواص تخم کدو تنبل برای سلامتی بهره ببرید، گنجاندن آن در رژیم غذایی کار ساده ای است. در بسیاری از کشورها، تخم کدو یک میان وعده محبوب است که به صورت خام یا بو داده، شور یا بدون نمک مصرف می شود.

علاوه بر خوردن آن ها به صورت جداگانه، می توانید آن ها را به اسموتی،‌ ماست یونانی و میوه اضافه کنید. همچنین می توانید آن ها را بر روی سالاد، سوپ یا غلات صبحانه بریزید. برخی از افراد از تخم کدو در پخت نان استفاده می کنند.

با این وجود، مانند بسیاری از دانه ها و آجیل ها، تخم کدو تنبل حاوی اسید فیتیک است که قابلیت جذب مواد مغذی که مصرف می کنید را کاهش می دهد. اگر به طور منظم دانه و آجیل مصرف می کنید، می توانید آن ها را بخیسانید تا جوانه بزنند و مقدار فیتیک اسید موجود در ان ها کاهش یابد. بو دادن آن ها نیز می تواند کارساز باشد.

جمع بندی: تخم کدو می تواند به راحتی به عنوان یک میان وعده مجزا یا در وعده های غذایی یا در پخت نان مورد استفاده قرار گیرد.

12. درمان افسردگی با خوردن روزانه تخمه کدو

تخمه کدو دارای اسید آمینه ی “تریپتوفان” می ‏باشد . این اسید آمینه دشمن طبیعی افسردگی می ‏باشد ، بدین ترتیب که تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل شده و باعث ایجاد آرامش و شادی می شود.

13. خواص تخمه کدو برای دفع سنگ کلیه

جالب است بدانید که تخمه کدو از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند. البته برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه لازم است که آب زیادی بنوشید و مصرف سدیم را کاهش دهید.

14. فواید تخم کدو تنبل برای تقویت دستگاه ایمنی بدن

تخمه کدوتنبل به دلیل دارا بودن زینک به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند . زینک با فعال کردن لنفوسیت‌های T به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند . همچنین باعث می‌شود که از سرماخوردگی ، آنفلوانزا ، التهاب ملتحمه چشم و دیگر مشکلات عفونی دور باشید.

15. خواص تخم کدو برای زنان: مقابله با عوارض یائسگی

تحقیقات نشان داده است که تخمه کدو تاثیر به سزایی بر بهبود و کاهش عوارض یائسگی به خصوص درمان گرگرفتگی و سردرد دارد.

17. درمان انگل‏ها با خوردن تخمه کدو

این ماده غذایی ‏به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن کرم ‏های نواری و دیگر انگل ‏ها نیز شناخته می شود. مطالعات نشان داده است که این ماده خوراکی برای مبارزه با بیماری تب حلزون، که ناشی از آلودگی با نوعی کرم‏ قلاب دار به نام شیستوزوم می باشد، بسیار موثر است.

18. تخم کدو منبع غنی منیزیم

منیزیم ماده مهمی است که کمبود آن در بدن می تواند موجب اضطراب، دردهای میگرنی، گرفتگی عضلانی و سندرم پیش از قاعدگی شود. تخمه کدو سرشار از منیزیم می باشد.

  • منیزیم در تبدیل مواد غذایی به انرژی
  •  انتقال جریان‌های عصبی
  •  تسکین
  •  شل کردن عضلات
  • حفظ سلامت پوست و ناخن
  • و ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها دخالت دارد.

19. خاصیت تخم کدو برای کم خونی

تخمه کدو منبع خوب آهن است. آهن برای سلامتی بدن لازم و علاوه بر حمل اکسیژن به بافت‌ها در عملکردهای مختلف دیگر بدن نیز نقش دارد. البته آهن موجود در منابع حیوانی بهتر از آهن موجود در منابع گیاهی جذب می‌شود. بنابراین لازم است که افراد گیاهخوار دو برابر آهن بیشتری دریافت کنند تا دچار کمبود احتمالی آن و خستگی و ضعف نشوند.

20. تخمه کدو منبع غنی پتاسیم

پتاسیم به صورت محلول در بدن وجود دارد و در داخل سلول‌ها متمرکز است. بدن ما برای رسیدگی درست به عملکردهای ضروری خود نیاز به تعادلی بین پتاسیم، کلر و سدیم دارد . این ماده خوراکی حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم می باشد.

21. خاصیت ضد التهاب تخمه کدو

تخمه‏ ی کدو به طور قابل ملاحظه ‏ای التهاب را کاهش می ‏دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، کدو را به یک ماده ی ضد التهاب تبدیل کرده است و بدن را در برابر آثار مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. زمانی که رادیکال‌های آزاد DNA را در هسته سلول اکسید می‌کنند امکان جهش سلولی و شروع سرطان افزایش می‌یابد .

22.  سرشار از پروتئین گیاهی

این ماده غذایی منبع خوب پروتئین‌ گیاهی نیز می باشد. پروتئین‌ها نقش موثری در حفظ عضلات دارند و به کنترل گرسنگی کمک زیادی می‌کنند.

کلام آخر

تخم کدو تنبل سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های قدرتمند است. خوردن آن ها به رفع کمبودهای غذایی کمک می کند و از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت به عمل می آورد.

در واقع، نشان داده شده است که تخم کدو تنبل سلامت قلب را بهبود می بخشد، سطح قند خون را پایین می آورد، باعث بهبود خواب و باروری می شود. همچنین از بدن در برابر برخی از انواع سرطان محافظت می کند.

علاوه بر خواص تخم کدو تنبل که ذکر شد، محتوای غنی از مواد مغذی آنها ممکن است مزایای سلامتی دیگری مانند بهبود انرژی، خلق و خو و عملکرد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد.

نکته مهم این است که آنها را می توان به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کرد و همین امر به شما این امکان را می دهد تا از بسیاری از خواص سلامتی آن بهره مند شوید.

تخمه کدو کم کالری و در عین حال سرشار از

  • ویتامین‌ها
  • مواد معدنی
  • پروتئین
  • و فیبر است

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.