Take a fresh look at your lifestyle.

در مورد آدامس زانتان چه میدانید؟

آدامس کازانتین یک ضخیم کننده مواد غذایی است که از باکتری ها تهیه می شود که گیاهان متعددی را آلوده می کنند. این یک عنصر در انواع مختلفی از غذاها و همچنین محصولاتی مانند خمیر دندان وجود دارد. اگر چه ممکن است بعضی از مزایای بهداشتی را ارائه دهد، در اصل برای تغییر بافت غذا و نه برای نیازهای خاص بهداشتی استفاده می شود.
آدامس کازانت یک پلی ساکارید که نوعی شکر است از طریق یک فرآیند تخمیر از یک باکتری به نام Xanthomonas campestris ساخته می شود. Xanthomonas campestris طیف گسترده ای از گیاهان cruciferous مانند کلم، گل کلم و جوانه های بروکسل را آلوده می کند و باعث بیماری هایی مانند پوسچر سیاه و ناخوشایند باکتری می شود.

تولید کنندگان با استفاده از کشیدن باکتری ها از بسیاری از گیاهان مختلف، آدامس تولید می کنند. محصول نهایی حاوی هیچ باکتری قابل ملاحظه ای نیست، بنابراین خطر عفونت زانتان ایجاد نمی شود.

حقایق در مورد صمغ زانتان:
آدامس کازانته مواد غذایی و دیگر محصولات را ضخیم می کند و از مواد جدا شده جلوگیری می کند.
محصولات غیر غذایی، مانند روغن و لوازم آرایشی، همچنین حاوی رزین زانتان هستند.
آدامس کازانتین ممکن است به کاهش یا تثبیت قند خون کمک کند.

مزایا و سلامتی 
برخی تحقیقات نشان می دهد که صمغ زانتان می تواند سلامت را در موارد زیر بهبود دهد:

  • کاهش یا تثبیت قند خون
    مطالعات نشان می دهد که در صورت استفاده، شاخص گلیسمی برنج ممکن است کاهش یابد.
    یک مطالعه 2016 نشان داد که آدامس زانتان می تواند شاخص گلیسمی برنج را کاهش دهد. پس از آنکه گروهی از برنج که با صمغ زانتان پوشیده شده بود خوردند، سطح قند خونشان  پایین آمد.

بنابراین غذاهایی که حاوی رزین زانتان هستند، ممکن است مزایای پایین آوردن قند خون را به شما نشان دهند.

آدامس کانسنت همچنین ممکن است قند خون را تثبیت کند. یک مطالعه 2013 نشان داد که آدامس کازانتانی با بتا گلوکان (یک نوع شکر موجود در گیاهان) می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

  • کاهش کلسترول
    برخی تحقیقات نشان می دهد که در هنگام استفاده از دوزهای بسیار بالا، رزین کسانتان ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعه ی 1987 نشان داد که افرادی که سموم زنجان را در حدود 3 هفته مصرف کردند 10 درصد کاهش کلسترول را تجربه کردند.

شواهد کمی وجود دارد که آدامس xanthan در درمان کلسترول بالا مفید است. برای تأیید این نتایج، مطالعه جدیدی انجام نشده است.

  • جایگزینی بزاق و درمان دهان خشک
    آدامس کازانتانی ممکن است یک جایگزین مفید و ایمن بزاق برای افرادی باشد که دچار خشکی دهان مزمن هستند. برخی از انواع خمیر دندان برای دهان خشک حاوی رزین زانتان است که به رطوبت کمک می کند.
  • ملین
    از آنجا که صمغ زانتان به آب بستگی دارد، ممکن است به عنوان یک ملین نیز عمل کند. ضخیم کننده غذا در دستگاه گوارش متورم می شود و به روده ها کمک می کند تا مرطوب شوند و عملکرد گوارشی را حفظ کنند.
  • درمان سرطان
    آدامس کانسنت ممکن است به کاهش برخی از انواع سرطان کمک کند. برای مثال، مطالعه سال 2009، موشهایی با ملانوم، یک نوع سرطان پوست را مورد بررسی قرار داد. موشهایی که با آدامس زانتان درمان میشوند بیشتر زنده می مانند و تومورهای آنها به آرامی رشد می کنند.
  • نقش غذای بدون گلوتن
    غذاهایی حاوی گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن می تواند درد شدید معده، اسهال و سایر علائم ناخوشایند را ایجاد کند. آرد و سایر مواد در بسیاری از محصولات پخته حاوی گلوتن است.

خطرات بهداشتی بالقوه
آدامس کازانت یک ماده ضعیف کننده برای خمیر دندان است و برای اکثر مردم در نظر گرفته شده است.
در حالیکه آدامس کازانتانی خواص امولسیون را فراهم می کند، این نوع کربوهیدرات شناخته شده به عنوان پلی ساکارید است. این همان گروهی نیست که برخی از امولسیفایرهای دیگر را که می تواند باکتری های روده ای منفی را آلوده کند، باعث التهاب روده می شود و شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی را بدتر می کند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.