Take a fresh look at your lifestyle.

ذکر و دعاهایی برای کسب رزق و روزی حلال و کسب و کار (از ائمه اطهار)

در شرایط کنونی که وضعیت اقتصادی و درآمد جزء جدایی ناپذیر زندگی همه مردم است و کسب روزی حلال دشوار می باشد، علاوه بر توکل بر خدای بزرگ و تلاش برای کسب درآمد می توانید با خواندن دعاهایی که از دل روایت ها بیرون آمده است به کسب و کار و روزی خود رونق دهید. در این مطلب شما را با دعاهایی برای رزق و روزی حلال و کسب و کار آشنا می کنیم.

دعای معجزه اسا برای روا شدن حاجت در همان ساعت

دعا برای افزایش رزق و روزی حلال و کسب و کار

در ادامه این مقاله به بیان دعاهایی برای کسب رزق و روزی حلال و کسب و کار از پیامبر اکرم ، امام سجاد و همچنین ذکر هایی برای افزایش رزق و روزی می پردازیم.

دعا برای کسب رزق و روزی حلال و رهایی از تنگدستی از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)

1. هنگامی که اصحاب صفه بابت فقر و تنگدستی خود به پیامبر اسلام شکایت کردند، ایشان در پاسخ به آنها فرمود: دعای (اللهم رب السموات السبع و رب العرش العظیم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر) را به طور دائم بخوانند تا ثروتمند شوند.

در روایتی نقل شده که مردی خدمت رسول خدا رسید و از فقر و تنگدستی شکایت کرد در پاسخ پیامبر فرمودند:
“وقتی که داخل خانه ات شدی سلام کن ، کسی در خانه بود، جواب سلامت را می دهد و اگر کسی خانه نبود در آن سلام کن و یکبار سوره توحید را بخوان ”

مرد، فرمان پیامبر را اجرا کرد و خدای تعالی نیز به او رزق و روزی عطا کرد به گونه ای که حتی همسایگان شخص نیز از آن بهره بردند.

2. نقل است از پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله:

ان شاء الله یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقََنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین “

قسم به آن خدایی را که من را مبعوث فرموده هر کسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود. در جایی دیگر برای افزایش رزق و روزی امر کردند که بعد از این دعا حمد و توحید و قدر و آیة الکرسی را بخواند و بعد برخیزد و رو به قبله حاجت بخواهد.

3. دعای طلب روزی از پیامبر:

یا رازِقَ الْمُقِلّینَ وَ یا راحِمَ الْمَساکینَ وَ یا وَلِیَّ الْمُؤْمِنینَ وَ یا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتینَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَارْزُقْنی وَ عافِنی وَ اکْفِنی ما اَهَمَّنی

(ای روزی ده نداران و ای مهرورز به مسکینان و ای سرپرست مؤمنان و ای صاحب نیروی محکم درود فرست بر محمّد و خاندانش و روزیم ده و عافیتم ده و کفایتم کن آنچه مهم است بر من)

4. در روایتی از پیامبر بزرگ اسلام آمده است که هرکس دعای زیر را بخواند و یا بنویسد و همراه خود حمل کند اموال او زیاد می شود و خداوند به او فرزندان صالح عطا خواهد کرد و تمام حاجاتش برآورده خواهد شد و گناهانش نیز آمرزیده خواهد شد.

” بَسم اللّه الرّحْمنِ الرَّحَیمَ اَسْتَغْفِرُ اللَّه الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَالْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْتَغْفِرُکَ ما قَدَّمْتُ وَ ما اَخَْرْتُ وَ ما اَسْرَرْتُ وَ ما اَعْلَنْتُ مَنْ مَعْصِیِتَکَ وَ اَسْتَغْفِرُکَ مِنْ الذَّنُوبِ الَّتی لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ وُ لَمْ یَطَّلعْ عَلَیْها سِواکَ وَلا بَسَعُها اِلاّ حِلْمُکَ وَلا یَتَجاوَزُ مِنْها اِلا عَفْوُکَ وَ اسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلَّ یَمینِ صَدَرَ مِنّی فَخالَفْتُ مِنْها وُ اَسْتَغْفِرُکَ یا عَالِمَ الْغَیبِ وَلاشَّهادَهِ مِنْ کُلَّ سَیَّئَتهٍ عَمِلْتُها فی بَیاض النَّهارِ وَ سَوادِ اللَّیْلِ وَ مَلاَءٍ وَ خَلاَءٍ وَ سِرًّ وَ عَلانِیَهٍ وُ اَنْتَ ناظِرُ بِها اِلَهیَّ اِذَا اَرْتَکَبْتُها وَ اَنیّتُ بِها مِنَ العْصیانِ یا حَلیمُ یا کَریمُ وَ اَسْتَغْفِرُکَ لِکُلَّ سَیَّد الْمُرْسَلینَ وَ اِلیْنا مِنُ نَبِیَّکَ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَیَّبینَ الطَّاهِرینَ الْمَصْومینَ مَنْ الِ طه وَ یسَ بَرحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الَّراحِمینَ.”

5. پیامبر اکرم فرمودند اگر کسی هر روز صد مرتبه این ذکر (لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین) را بخواند، خداوند مفعال او را از فقر و وحشت قبر در امان می دارد و توانگر می شود و درهای بهشت به روی او باز می شود.

دعا برای رزق و روزی حلال و رهایی از تنگدستی از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)

دعای افزایش شدن رزق و روزی حلال از امام سجاد علیه السلام

در روایتی از امام چهارم شیعیان امام سجاد (ع) آمده است که ختم سوره واقعه برای افزایش رزق و روزی بسیار مفید است.

ختم سوره واقعه به این صورت می باشد : (اگر ابتدای ماه قمری روز دوشنبه بود هر روز به تعداد شماره روزها از روز اول تا چهاردهم سوره واقعه خوانده شود مثلا روز اول یک مرتبه ، روز دوم دو مرتبه و الی آخر …) .

پس از خواندن سوره مبارکه واقعه در هر روز، این دعا را بخوانید:

اَللّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَأنْزِلْهُ وَ اِنْ کانَ فِی الْاَرْضِ فَأخْرِجْهُ وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ وُ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ کَثیراً فَبارِکْ لی فیهِ وَ أرْسِلْهُ عَلی اَیْدی خِیارِ خَلْقِکَ وَ لا تُحْوِجْنی اِلی شِرارِ خَلْقک. وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ فَکَوِّنْهُ بکِیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ، اَللّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَیََّ حَیْثُ اَکُونُ وَ لا تَنْقُلْنی اِلَیْهِ یَکُونُ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَِیْءٍ قَدیرٌ. یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا واحِدُ یا مَجیدُ، یا بَرُّ یا رَحیمُ یا غَنیُّ ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَمِّمْ عَلَیْنا نِعْمَتَکَ، وَ هَنِّئْنا کَرامَتَکَ، وَ اَلْبسْنا عافیَتَکَ.

و در هر پنجشنبه ای که بین روز اول تا چهاردهم قرار دارد این دعا را بخوانید:

یا ماجِدُ، یا واحِدُ، یا جَوادُ، یا حلیمُ، یا حَنّانُ، یا مَنّانُ، یا کَریمُ اَسْألُک تُحْفَةً مِنْ تحَفِکَ تَلُمُّ بها شَعْثی وَ تَقْضی بها دَیْنی وَ تُصْلِحُ بها شَأنی برَحْمْتِکَ یا سَیِّدی .(بیان آیت الله العظمی سید “صادق روحانی” در مورد دعایی برای ثروتمند شدن).

در روایتی دیگر جهت ختم کردن سوره مبارکه واقعه برای افزایش رزق و روزی آمده است که ، از شب شنبه، هر شب سه بار برای افزایش رزق سوره مبارکه واقعه را بخوانید و شب جمعه 8 مرتبه آن را بخوانید و پنج هفته متوالی این سوره را به همین صورت ادامه دهید و قبل از هر بار خواندن سوره این دعا را بخوانید:

اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ اِسْتَجِب ْ. دَعْوَتَنَا مِنْ غَیْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَیْنِ بِحَقِّ الامَامِیْن الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِکَ یاارحم الراحمین. 

دعاهای سریع الاجابه و معرفی دعای سریع الاجابه هنگام باران

ذکرهایی جهت افزایش رزق و روزی حلال

مرحوم کشمیری به نقل از مرحوم قاضی کیمیا نوشته اند :

  • اگر کسی افزایش رزق و روزی بخواهد باید ذکر اللّهُمَ اَغنِنِی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضِلکَ عَمَّن سِواک را بسیار بگوید .
  • از حضرت استاد بهجت نقل شده در آغاز و پایان ذکر ،صلوات بفرستد مثلاً اگر میخواهد 110 مرتبه بگوید،ابتدا صلوات بفرستد بعد 110 بار بگوید ذکر را و باز صلوات بفرستد .
  • برای گشایش رزق و روزی در هر روز 77 مرتبه بگوید: یا غَفور یا وَدود
  • برای افزایش رزق دعای : اللهم اَغْنِنِی بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ را به صورت مداوم بخوانید.
  • برای افزایش رزق و روزی به مقدار کم و به صورت مداوم صدقه بدهید.
  • به منظور افزایش رزق و روزی این ذکر را لا إلهَ إلاَّ اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ، را [ ١٠٠ مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.
  • برای زیاد شدن روزی ذکر  یَا رَازِق یَا فَتَّاحُ یَا وَهَّابُ یَا غَنِیُّ یَا مغنِی یَا بَاسِط ُ را [ ١٠مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.
  • برای افزایش روزی ذکر سُبْحَانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، أسْتَغفِرُ اللهَ وأُتوبُ إلیهِ وَأسْأَلُهُ مِنْ َفضْلِهِ را [ ١٠ مرتبه] بعد از نماز صبح بگویید.

ذکرهایی جهت افزایش رزق و روزی حلال

آیه هایی از قرآن کریم جهت افزایش رزق و روزی حلال

  • نقل است از امام صادق (علیه السلام) : کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند، در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی بیند و از دوستان حضرت علی (علیه السلام) می شود و هر کس که سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می کند و روزی فراوانی برایش می دهد.
  • در جایی دیگر از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که هر کس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می شود و روزی بر او روی می آورد.
  •  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آنقدر به او عطا می کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می گیرد.
  • طبق روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است که هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود.
  • از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است که هر کس سوره ممتحنه را در نماز های واجب و مستحبی بخواند خداوند. فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می کند؛ و همچنین سوره های نجم، ابراهیم و… برای توسعه در رزق توصیه شده است.

روایت امیرالمومنین جهت افزایش رزق و روزی حلال

حضرت امیرالمومنین علی (ع) برای افزایش رزق وروزی حلال فرمودند:

«ألا انبئکم بعد ذلک بما یزید فی الرزق:الجمع بین الصلاتین یزید فی الرزق و العقیب بعد الغداة و بعد العصر یزید فیر الرزق و صلة الرحم تزید فی الرزق و کسح الفناء یزید فی الرزق و مواساة الاخ فی الله عزوجل یزید فی الرزق و البکور فی طلب الرزق یزید فی الرزق و الاستغفار یزید فی الرزق و استعمال الامانه یزید فی الرزق و قول الحق یزید فی الرزق و اجابة الموذن تزید فی الرزق و ترک الکلام علی الخلاء یزیدفی الرزق و ترک الحرص یزید فی الرزق و شکر المنعم یزید فی الرزق و اجتناب الیمین الکاذبة یزید فی الرزق و الوضوء قبل الطعام یزید فی الرزق و اکل ما یسقط من الخوان یزید فی الرزق ومن سبح الله کل یوم ثلاثین مرة دفع الله عنه سبعین نوعا من البلاء ایسر ها الفقر»

ترجمه آیات :

آیا به شما خبر ندهم از چیز هایی که روزی را می افزاید؟! جمع کردن میان دو نماز بر روزی می افزاید، خواندن تعقیبات پس از نماز صبح و عصر بر روزی می افزاید، صله رحم بر روزی می افزاید، جارو کردن جلوی در خانه بر روزی می افزاید، همدردی با برادر دینی به خاطر خداوند بر روزی می افزاید، صبح زود به دنبال روزی رفتن بر روزی می افزاید، استغفار بر روزی می افزاید، امانت داری بر روزی می افزاید، حق گویی بر روزی می افزاید، اجابت موذن بر روزی می افزاید، سخن نگفتن هنگام قضای حاجت بر روزی می افزاید، ترک حرص بر روزی می افزاید، شکر منعم بر روزی می افزاید، اجتناب از سوگند دروغ بر روزی می افزاید، وضو گرفتن قبل از غذا بر روزی می افزاید، خوردن آنچه از سفره بیرون ریخته بر روزی می افزاید؛هرکس روزی سی بار خداوند را تسبیح گوید خداوند هفتاد بلا را از او برطرف می کند که آسان ترین آن ها فقر است.

چند دعای سریع الاجابه برای شفای بیماران از بیماری های سخت

روایت حضرت زهرا جهت افزایش رزق و روزی حلال

در روایتی از بانو فاطمه زهرا آمده است که ایشان از خمس با عنوان «کلید رزق» نام برده اند. ایشان خمس و زکات را باعث تزکیه نفس و توسعه روزی می دانند.

دعا جهت زیاد شدن رزق و روزی حلال از امام جواد (ع)

امام جواد برای افزایش رزق و روزی حلال فرمودند:

ذکر (یا من یکفی من کل شی ء و لا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمنی ) مکرر گفته شود.

آیه افزایش خیر و برکت مغازه (کسب و کار) و منزل

برای افزایش یافتن خیر و برکت در دکان یا مغازه خود آیه 59 سوره انعام را بر صفحه ای از قلع بنویسید و در آنجا آویزان کنید .

وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لایَعْلَمُها اِلاّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرَّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ اِلاّ یَعْلَمُها وَ لا حَبَّهٍ فِی ظُلُماتِ الْاَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ فی کِتابٍ مُبین

اعمالي جهت افزایش رزق و روزی حلال

  1.  خواندن سوره واقعه  هر شب خصوصاً در ركعت اول نافله نماز عشاء
  2.  ذكر آيات 2 و 3 سوره طلاق بعد از نماز هاى واجب. (و مَن يتّق الله يَجعل له مخرجاً، و يَرزقُه من حيثُ لايحتَسِب و من يتوكّل على الله فهو حسَبُه انَّ الله بالغ امرقد جعل الله لكلّ شى‏ء قدراً) اساتيد اخلاق و فقه بر ذكر اين آيات بعد از نمازهاى واجب تأكيد بسيار دارند و به تجربه آثار شگرفى در اين كار نهفته است.
  3.  دعاى طلب روزى از امام صادق(ع): اللهمّ انّه ليسَ علمٌ بِموضعِ رزقى و انّما اطلبُهُ …..( تعقيب نماز عشاء)
  4. سلام كردن به وقت  ورود به خانه: اگر كسى در منزل نبود اين گونه سلام بدهد: السّلام علينا من ربِّنا و بعد سوره توحيد را بخواند. نقل شده با اين عمل، خداوند بركات خود را بر اهل آن منزل عنايت خواهد نمود
  5.  حضرت رسول (ص) فرمود هر كه هر روز صد مرتبه اين ذكر را بگويد (لا اله الاّ الله الملكُ الحقُّ المبين) از فقر و وحشت قبر امان يابد و توانگر شود و درهاى بهشت بر وى گشوده شود
  6. خواندن همیشگی دعاي (اللهم اَغْنِنِى بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصيَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ)
  7.  صدقه دادن به مقدار كم و به صورت مداوم.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.