Take a fresh look at your lifestyle.

دیابت در نوجوانان – انواع، علائم و درمان

آیا نوجوان شما از دیابت رنج می برد؟ آیا شما در مورد عوارض دیگر سلامت او ممکن است در اوایل زندگی شما را نگران کند؟ اگر شما می توانید به شرایط فوق مربوط شوید، وقت آن است که پست زیر را چک کنید!

به عنوان پدر و مادر، نگرانی در مورد کوچکترین ناراحتی نوجوان شما طبیعی است. او در حال حاضر برای مقابله با تغییرات هورمونی در این مرحله تلاش می کند.

دیابت در سال های اخیر به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است. بیماری شیوه زندگی شگفت آور می تواند افراد را در تمام گروه های سنی تحت تاثیر قرار دهد. عوامل متعددی وجود دارد که سبب ابتلا به دیابت در نوجوانان یا زودرس آنها می شود. برخی از آنها عبارتند از:

عوامل ژنتیکی، اختلال متابولیک، و غیره.

دیابت چیست؟

دیابت یک اختلال سلامت مزمن است که بر افراد هر گروه سنی یا جنسیتی تأثیر می گذارد. هنگامی که نوجوان شما دارای مقدار بیش از حد قند در خون یا ادرار است، به این معنی است که او از دیابت رنج می برد. همچنین نشان می دهد که پانکراس او تولید انسولین کافی لازم برای حفظ سطح قند خون خود تولید نمی کند. هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد. یک پزشک می تواند قند خون خود را با کمک دارو یا انسولین کنترل کند. نوجوان شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال داشته باشید تا بتواند سطح قند خون خود را کنترل کند. با توجه به دیابت، نوجوان شما ممکن است از عواقب متعدد بهداشتی رنج ببرد که شامل موارد زیر است:

بیماری های قلبی
سکته مغزی
نارسایی کلیه
بیماری مزمن کلیوی
انقباض اندام تحتانی
اضطراب
آسیب عصبی

حمایت کننده دیابت یک بیماری طولانی مدت است که می تواند بر سلامت و رفاه کلی نوجوانان تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو، بسیار مهم است که او تحت نظارت دقیق قرار گیرد، به طور مرتب دارو مصرف کند، زندگی بدون استرس و ورزش را به طور منظم انجام دهد.

دو نوع دیابت وجود دارد:

دیابت نوع 1:

دیابت نوع 1، که قبلا به عنوان دیابت بارداری وابسته به انسولین (IDDM) یا ابتلا به بیماری دیابت شناخته شده است، تا 10 درصد موارد بیماری ناخوشایند را تشکیل می دهد. بیماری های خود ایمنی، ژنتیکی و محیطی می تواند خطر ابتلا به این نوع دیابت را افزایش دهد. در این نوع دیابت، سیستم ایمنی بدن بیش از حد شما ممکن است سلول هایی را که انسولین تولید می کنند و سطح قند خون خود را تنظیم می کنند، از بین ببرد.

دیابت نوع 2:

دیابت نوع 2، که قبلا دیابتی غیر وابسته به انسولین (NIDDM) یا ابتلا به دیابت دیده شده است، تقریبا 90 تا 95 درصد موارد بیماری را تشکیل می دهد. در این شکل از دیابت، بدن نوجوان نمیتواند از انسولین تولید شده استفاده کند، زیرا از شرایطی به نام مقاومت به انسولین رنج میبرد. به تدریج آن را تحت تاثیر قرار می دهد که عملکرد لوزالمعده را به طور ناگهانی شروع می کند تولید انسولین کمتر می شود. این می تواند منجر به ایجاد قند در جریان خون نوجوان شما شود.

علل دیابت در نوجوانان:

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند منجر به دیابت شوند:

اختلال عملكرد پانکراس: پانكراس در بدن نوجوان شما از كار افتاده و بدتر است و نميتواند نياز به انسولين براي تجزيه غذا و تبديل آن به انرژي توليد كند. این می تواند سطح قند خون خود را افزایش دهد و باعث دیابت شود.

وراثت: دیابت یک بیماری ارثی است که به نسل بعدی خانواده ای که دارای تاریخچه بیماری دیابت است منتقل می شود. ممکن است نوجوان شما از دیابت رنج ببرد، اگر همسر شما یا یکی از خواهر و برادرتان از آن رنج می برد.

عوامل نژادی: افراد متعلق به نژادهای خاص مانند آفریقایی آمریکایی، سرخپوستان آمریکایی، اسپانیایی ها و آمریکایی های آسیایی نسبت به دیگران مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

سن: دیابت می تواند افراد را متعلق به گروه های سنی مختلف تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، با افزایش سن، میزان فعالیت بدنی کاهش می یابد و این امر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

عفونت ویروسی: عفونت ویروسی می تواند سلول های بتا را در بدن نوجوان شما نابود کند یا آسیب برساند. همچنین می تواند پاسخ خودکارخوانی را ایجاد کند که بر عملکرد لوزالمعده تاثیر می گذارد و باعث ایجاد دیابت می شود. برخی از عفونت های رایج ویروسی که می توانند به دیابت نوع 1 منجر شوند، عبارتند از Coxsackievirus B، سیتومگالوویروس، آدنو ویروس، سرخجه و سرخک.

شروع دیابت نوع 1 معمولا در زمستان اتفاق می افتد زمانی که عفونت های ویروسی شایع هستند.

چاقی: یکی از عواملی که می تواند منجر به ابتلا به دیابت شما شود چاقی است. افزایش بیش از حد بدن باعث جلوگیری از پاسخ بدن به انسولین می شود. چاقی مرکزی یا چربی بیش از حد شکم یک عامل خطر عمده نه تنها برای دیابت نوع 2 بلکه برای بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی است.

رژیم غذایی نامناسب: بدن انسان نیازمند مواد مغذی و مواد معدنی مختلفی است که نسبت مناسب آنها به درستی عمل می کند. مهم است که رژیم غذایی متعادل را بخصوص در طول سالهای رشد مصرف کنید. اما اگر نوجوان شما را دوست دارد به خوردن غذاهای شیرین و چرب و یا مصرف روزانه رژیم غذایی حاوی غنی از کربوهیدرات، احتمالا از دیابت رنج می برد.

سیگار یا اعتیاد به مواد مخدر: اعتیاد به سیگار کشیدن و یا الکل عادت معمولی در میان نوجوانان است. اگر نوجوان شما نیز دوست دارد سیگار بکشد و الکل بنوشد، شانس او ​​برای رنج دیابت بسیار زیاد است. این عادت های ناسالم می تواند فعالیت متابولیک بدن او را مختل کند و منجر به تولید انسولین می شود.

استرس شدید: استرس یکی دیگر از عوامل مهم است که می تواند باعث دیابت شود. نوجوان شما از استرس مداوم ناشی از افزایش بار تحصیلی، فشار همسالان و غیره رنج می برد. اضطراب اضافی می تواند موجب بروز متابولیسم بدن شود و منجر به مقاومت به انسولین و دیابت شود.

شیوه زندگی متواضع: اکثر نوجوانان این روزها بسیار آرام و بی دقت در مورد سلامت خود هستند. اگر نوجوان شما به جای ورزش در فضای باز، ساعت ها از فعالیت بازی مجازی لذت می برد، او احتمالا از سطح بالای قند خون در اوایل زندگی خود رنج می برد. عدم فعالیت بدنی می تواند منجر به کاهش فعالیت متابولیک بدن و دیابت شما شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.