Take a fresh look at your lifestyle.

راه های کنترل خشم در نوجوانان چیست؟مهارت کنترل خشم در نوجوانان

دوران نوجوانی دوران تغییر است و این تغییر در ابعاد مختلف جسمی و روانی اتفاق می افتد.در این دوران تغییرات هورمونی در جسم و روان نوجوان رخ می دهد.شکل بدنش عوض می شود و دچار تغییرات رفتاری شدیدی می شود این تغییرات باعث می شود که نوجوان فشار و استرس زیادی را تجربه کند.یکی از این تغییرات بروز خشم و عصبانیت است که با شناخت راه های کنترل عصبانیت در نوجوانان می توانیم با آن ها ارتباط بگیریم و سپس مهارت کنترل خشم و عصبانیت را به آن ها بیاموزیم.

راه های کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

به نوجوانان نگویید حق عصبانی شدن ندارد :

خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است.به نوجوان خود بیاموزید که خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است و می توانند آن را به شیوه های درستی کنترل کنند.

ورزش کردن، نوشتن احساس خود روی کاغذ، بازی های گروهی با همسالان خود، نقاشی کشیدن و انجام هرکار دیگری که می تواند خشم آن ها را تخلیه کند،برایشان لذت بخش باشد و به آن ها آرامش دهد را تجربه کنند.

با فرزند خود درمورد علت خشم و عصبانیتش صحبت کنید :

یکی دیگر از راه های کنترل خشم در نوجوانان این است که به نوجوان خود اجازه دهید درمورد احساسش با شما صحبت کند و به جای اینکه او را سرزنش کنید و به او دستور بدهید،صحبت هایش را گوش کنید و حس ارزشمند بودن را با این کار به نوجوان خود انتقال دهید.

همچنین بخوانید : راه های عملی برای کنترل خشم و عصبانیت

الگو شدن در کنترل خشم :

اینکه خود چگونه هیجانات و خشم و عصبانیت خود را کنترل می کنید بسیار مهم است و می تواند یکی از راه های کنترل خشم در نوجوانان باشد.این امر باعث می شود نوجوانان مهارت کنترل خشم را از شما آموزش ببینند و از این مهارت ها استفاده کنند تا فشار کم تری را در هنگام بروز خشم تحمل کنند.

نسبت به محرک های خشم آگاه باشید :

والدین باید بدانند که خشم و عصبانیت فرزند نوجوانشان تنها به شیوه های تربیتی خود والدین مربوط نیست بلکه آن ها زمان زیادی را با دوستان خود سپری می کنند و بسیار از رفتار دوستان خود تاثیرپذیر هستند.

کنترل خشم در نوجوانان

سعی کنید خودتان را جای فرزندتان قرار دهید :

والدین باید به نوجوان خود این اجازه را بدهند که مستقل شوند تا بتوانند اشتباه کنند و خود تجربه کسب کنند. ولی به آن ها این اطمینان را بدهند که هروقت به کمک نیاز داشتند در دسترس هستند و از آن ها حمایت می کنند.اگر فرزندتان دچار اشتباه شد او را سرزنش و قضاوت نکنید.دراین مورد خود را جای فرزند خود قرار دهید،قطعا دوست ندارید بعد از مرتکب شدن اشتباهی سرزنش شوید.یکی از موارد مهم در راه های کنترل خشم در نوجوانان این است که آن ها را سرزنش نکنید.

با نوجوان خود مذاکره کنید :

اگر فرزدتان نسبت به قانونی که گذاشته اید اعتراضی دارید با او در این مورد صحبت کنید و اگر نتوانستید مانع شوید با او سازش و مدارا کنید.قانون را کمی بنا به خواسته ی او تغییر دهید.

همچنین بخوانید : افزایش هوش هیجانی در بزرگسالان

شوخ طبع باشید :

زمانیکه فرزندتان دچار پریشانی،نگرانی، ناامیدی و خشم است کار برای شما سخت می شود چون باعث می شود شما هم دچار پریشانی شوید.ولی کار سخت تری که شما دارید این است که باید سعی کنید پریشانی را از فرزند خود دور کنید.دراینجا یکی از راه های کنترل خشم در نوجوانان این است که از حس شوخ طبعی خود در زمان مناسب استفاده کنید.برای انجام این کار شما باید با راهکار های آرام کردن خودتان و کنترل نگرانی آشنا باشید.ابتدا باید بتوانیدخودتان را آرام کنید تا شرایط تحت کنترل شما قرار گیرد و در ضمن باید مراقب روح و روان خود باشید و به آن هم اهمیت بدهید.

عشق و محبت خود را به نوجوان نشان دهید :

از راه های کنترل خشم در نوجوانان کهانجام یک رفتار کوچک محبت آمیز می تواند تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد.مانند درست کردن غذای مورد علاقه فرزندتان،در آغوش کشیدنش و حتی یک لبخند گرم می تواند تمام احساس و عشق و محبت شما را به او منتقل کند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.