Take a fresh look at your lifestyle.

رک بودن با رعایت اصول ادب چگونه است؟

رک بودن یعنی چه؟ برای رک بودن با رعایت اصول ادب چکار باید بکنیم؟ تفاوت بین رک بودن و بی ادبی چیست؟ شاید بارها و بارها این سوال در ذهنتان و یا در موقعیت های مختلفی برایتان تکرار شده و شما بر سر دوراهی انجام یا عدم انجام یک رفتار و یا گفتن و یا نگفتن یک حرف قرار گرفته آید. بارها پیش آمده که نتوانستید مخالفتتان را با یک موضوع اعلام کنید، فقط به این دلیل که نمی‌خواستید طرف مقابلتان را ناراحت کنید یا اینکه بی ادب بنظر برسید. ادب همواره یکی از ارزشمند ترین دارایی های انسان بوده و لازمه ی برقراری ارتباط خوب با دیگران است. اما برای بودن ما باید از تفاوت میان رک گویی و بی ادبی و مرز باریک بین آن ها آگاه باشیم. برای آگاهی از نحوه رک بودن با رعایت اصول ادب در ادامه با مینویسم همراه باشید.

رک بودن یعنی چه؟ تفاوت رک بودن و بی ادبی چیست؟

رک بودن یعنی اینکه فرد بتواند قاطعانه و بدون ترس، صریح و آشکارا عقیده، حرف، باور و نظرش را در رابطه با هر مسأله ای بیان کند هر چند آن عقیده مخالف عقاید یک جمعی باشد. رک بودن در موقعیت های بسیاری کاربرد دارد، ممکن است رگ گویی یک فرد در زمینه دفاع از حقی باشد که از او ضایع شده، همانطور که گفتیم ممکن است درباره بیان و دفاع از عقاید و نظرات خودش باشد و یا اینکه ممکن است مثلا بیان انتظارات از شریک عاطفی در شروع یک رابطه ی عاطفی باشد. اما در هر صورت ما باید در رک گویی ادب را رعایت کنیم و بدانیم که کجا چه حرفی را نباید بزنیم. اما چگونه رک باشیم که بی ادب به نظر نرسیم و مجبور نشویم بین رک بودن یا بی ادبی، بی ادبی را انتخاب کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه با یک فرد عصبانی برخورد کنیم؟ مهارت های برخورد با فرد پرخاشگر

رک بودن با رعایت اصول ادب
رک بودن

رک بودن با رعایت اصول ادب یعنی اینکه در سخن گفتن متن از اصطلاحات و کلمات ناپسند و بی احترامی بپرهیزیم. و در اظهار نظر درباره دیگران حتما وقتی نظرمان را ارائه بدهیم که از ما نظر خواسته باشد و تا حد ممکن اصول ادب را در حرف هایمان رعایت کنیم و تلاش کنیم تا حد امکان باعث ناراحتی طرف مقابلمان نشویم اما مسئله ای که اینجا مطرح است اینست که حتی این تلاش برای راضی نگه داشتن طرف مقابل از حرف هایشان حد و مرزی دارد. البته که باید رک گویی با رعایت اصول ادب انجام شود اما وقتی شما اصول ادب را رعایت میکنیم لزوما به این معنی نیست که طرف مقابل شما از شما ناراحت نمیشود. چه بسا کسانی که از شنیدن حرف رک و صریح حتی با وجود درست بودنش برآشفته میشوند پس باید یاد بگیریم ما نمی‌توانیم همه را از خودمان راضی نگه داریم و به قول هاینریش با در کتاب عقاید یک دلقک: ما مسئول برداشت های دیگران نیستیم.

مطالعه مفید: مهارت زندگی، همه آنچه که برای زندگی بهتر باید داشته باشیم

برخی افراد به قول معروف از آن ور بوم می افتند و با وجود احتیاط و رعایت احترام در رفتار و حرف هایشان زیادی نگران برداشت های دیگران هستند اینان همان افرادی هستند که همیشه برای رعایت حال دیگران از حق خودشان میگذرند و نمی‌توانند حرفشان را بزنند. از طرف دیگر برخی رک بودن را با گستاخی و بی احترامی اشتباه میگیرند و فقط خودشان را در هر امری می‌بینند و بی حرمتی و ناراحت کردن بقیه اصلا برایشان مهم نیست. برای رک بودن با رعایت اصول ادب باید به تمام این نکات توجه کرد تا هم بتوانیم رک باشیم هم در عین حال بی ادب نباشیم. در ادامه به بررسی فوایدی برای رک بودن با رعایت اصول ادب خواهیم پرداخت.

فواید رک بودن با رعایت اصول ادب

  1. اولین و مهم ترین فایده رک بودن با رعایت اصول ادب شفاف سازی در مورد همه ی مسائل و جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم و برداشت های اشتباه در روابط است.
  2. فایده بعدی رک بودن با رعایت اصول ادب اینست که باعث میشود شما مواضع و انتظارات روشنی در برابر دیگران  داشته باشید و آن ها حدود خود را در رابطه با شما بدانند و به شما احترام بیشتری بگذارند.
  3. فایده دیگر رک بودن با رعایت اصول ادب اینست که از شما  تصویر یک فرد داری اعتماد بنفس را در ذهن طرف مقابلتان  ارائه میدهد و این خود یکی از اصول جذاب بود در روابط با دیگران است.
  4. رک بودن با رعایت اعتماد به نفس باعث میشود بتوانید از حق خودتان در برابر دیگران دفاع کنید.
  5. فایده دیگر رک بودن با رعایت اصول ادب اینست که باعث میشود از عذاب فکر کردن به برداشت های دیگران رهایی یابید.
  6. رضایت از خودتان و آرامش درونی بیشتر از فواید دیگر رک بودن با رعایت اصول ادب است.
  7. رک بودن با رعایت اصول ادب باعث صمیمیت بیشتر در روابط میشود.

راهکارهای رک بودن با رعایت اصول ادب

  • اولین راهکار برای رک بودن با رعایت اصول ادب اینست که اعتماد به نفستان را بالا ببرید. خیلی وقت ها دلیل عدم رک گویی یا دوری از اعلام نظرات و عقایدتان و ناتوانی در دفاع از حقتان به دلیل اعتمادبنفس پائین و ترس از مورد قضاوت واقع شدن است، پس بیایید مسئله را بصورت ریشه ای حل کنیم. با تمرکز روی نقاط قوت تان و تقویت آن ها اعتماد به نفستان را بالا ببرید.
  • یادگیری مهارت جرات مندی و نه گفتن راهکار دیگر رک بودن با رعایت اصول ادب است. جرات ورزی خودتان را تقویت کنید و جرات اعلام نظرات و عقایدتان را حتی اگر مخالف نظر بقیه است داشته باشید و مهارت نه گفتن را یاد بگیرید.
  • برای یادگیری رک بودن با رعایت اصول ادب از جمع های صمیمی شروع به تمرین کنید. چرا که در این جمع ها راحت تر هستید و بهتر میتوانید از پس اینکار بربیایید.
  • این باور را در خودتان ایجاد کنید که شما نمیتوانید همه را از خودتان راضی نگه دارید. با رک گویی حتی با رعایت ادب و احترام هستند افرادی که از شما ناراحت شوند. پس شما باید برای کنار آمدن با این مسئله این باور را در خودتان تقویت کنید. این یکی از مهم ترین راهکار های رک بودن با رعایت اصول ادب است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.