Take a fresh look at your lifestyle.

زیارتگاهها و امامزاده های مشهور اصفهان همراه با عکس و توضیح

اگر برای مسافرت شهر اصفهان را انتخاب کرده اید که جاهای مختلف دیدنی اصفهان را ببینید و لذت ببرید شهر تاریخی و بزرگ اصفهان فقط دارای جاهای دیدنی تاریخی نمی باشد این شهر بزرگ و جالب دارای زیارتگاه و امامزاده های بسیاری است که برخی از آن ها در فهرست میراث ملی ثبت شده است و جزو آثار مهم مذهبی این شهر است. در ادامه این مطلب ما تعدادی از زیارتگاه های مشهور اصفهان را نام برده ایم که می توانید در مسافرت به اصفهان از آن ها دیدن کنید.

6 زیارتگاه معروف در اصفهان

تعداد امامزاده های اصفهان بسیار زیاد است در ادامه تعدادی از اماکن زیارتی اصفهان که از شهرت بیشتری برخوردارند را به شما معرفی کرده ایم. اگر برای مسافرت عید نوروز و دیگر ایام سال اصفهان را برای مسافرت انتخاب کرده اید این مناطق را در لیست گردشگری خود قرار دهید.

1- آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع)

یکی از زیارتگاه های اصفهان امام زاده اسماعیل (ع) است که از نوادگان امام دوم شیعیان امام حسن مجتبی (ع) می باشد و یکی از اولین امام زاده های کشور مان است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و در این فهرست رتبه 112 را دارد همچنین این بنای تاریخی و دیدنی در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 به ثبت رسیده است.

امام زاده اسماعیل (ع) در زمان سلجوقیان فوت کرده اند و مزار وی در قدیمی ترین قسمت از اصفهان ساخته شده است و ساختمان اصلی این بنا به دوران قبل از اسلام می رسد ولی بقیه اجزای این بنا که شامل دو مناره و قسمتی از بنای امروزی مربوط به دوران سلجوقیان می باشد و دیگر اعضای بنا بقعه، رواق و صحن آن مربوط به دوره صفوی می باشد که بعدا به این ساختمان اضافه شده است.

همچنین در کنار مرقد این بزرگوار مقبره شعیای نبی از پیامبران بنی اسراعیل دفن شده است که نام این ساختمان مسجد شعیا می باشد به اولین مسجد اصفهان شهرت دارد. آدرس این امامزاده در خیابان هاتف است.

2- آستان مقدس امامزاده هارون ولایت (ع)

بنای امازاده هارون ولایت مربوط به دوره سده دهم هجری قمری می باشد. ایشان یکی از فرزندان امام دوم شیعیان امام حسن (ع) است این بنا تاریخی و مذهبی در تاریخ 22 آذر 1313 شمسی در فهرست آثار ملی با شماره 220 به ثبت رسیده است.

این بنا تاریخی شامل سردر، دو صحن در شمال و غرب و یک گنبد کاشی کاری است که هر یک جلوه و زیبایی خاص خود را دارددر این بنا کتیبه ای قرار دارد که سال ساخت این بنا که در سال 918 هجری ساخته شده با خط ثلث و کاشی سفید معرق که زمینه آن لاجوردی است نوشته شده است.

همچنین این در بین زیارتگاه ها و دیگر جاهای دیدنی اصفهان شهرت به سزایی دارد. مرقد ایشان در خیابان هارونیه قرار گرفته است.

3- آستان مقدس امامزاده زینب (ع)

یکی از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) حضرت زینب (ع) که به زینبیه معروف است در گذشته از این بنا فقط خشت و گل باقی مانده بود که و بنایی که الان وجود دارد به خطر بازسازی هایی است که از 120 سال پیش تا لان مرمت شده است.

این بنا تاریخی زیبا دارای گنبد و گلدسته های است که با گچبری و آینه کاری هایی که به دست ایراننیان هنرمند انجام شده است و زیبایی دو چندایی به بنا داده است. امامزاده زینب (ع) در خیابان زینبیه اصفهان قرار دارد.

زیارتگاههای مشهور اصفهان

4- آستان مقدس امامزاده باقر (ع)

یکی دیگر از امامزاده های شهر اصفهان امام زاده باقر (ع) می باشد که حدود 200 سال قدمت دارد و به دوران قاجاریه می رسد. نمای بیرونی این بنا آجری و کاشی کاری شده است و دارای حسینه، کتابخانه، مجموعه فرهنگی وسالن اجتماعات از دیگر امکانات رفاهی این امامزاده است که عموم می توانند از آن استفاده کنند.

امامزاده باقر (ع) از نوادگان امام پنجم شیعیان امام محمد باقر (ع) است. مرقد وی در خیابان چهار باغ خواجو، خیابان عافیت قرار دارد.

5- آستان مقدس امامزاده شاه کرم (ع)

از امامزاده های شهر اصفهان می توان به امامزاده شاه کرم (ع) اشاره کرد که از نوادگان امام رضا (ع) هستند این امامزاده دارای 4 ورودی است که در آن حدود 120 واحد زائرسرا ساخته شده است. این بنا به دست هنرمندان ایرانی کلشیکاری و تزئینات معماری ایرانی و اسلامی انجام شده است. همچنین این امامزاده دارای سه طبقه، 4 نمازخانه و سالن اجتماعات می باشد.

این امامزاده در 15 کیلومتری اصفهان جنب فرودگاه بهشتی واقع شده است.

زیارتگاههای مشهور اصفهان

6- آستان مقدس امامزاده محسن (ع)

یکی دیگر از امام زاده های اصفهان که دربین امامزاده ها وجاهای دیدنی واقع در اصفهان از نظر زیبایی معروف است امامزاده محسن می باشد. بنای این امام زاده به زمان سلجوقیان می رسد سپس در زمان های صفویه، قاجاریه مخصوصا در زمان ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شده است. این بن

ای تاریخی دارای حرمی باشکوه و گنبدی بسیار بلند و رواق بزرگ و زیبا دارد. همچنین داخل حرم و زیر گنبد از هنر آینه کاری، کاشی کاری، نقاشی، خطاطی و آیات قرانی و کلمات دینی که به صورت مینیاتوری استفاده شده است.

همچنین از دیگر امامزاده های واقع در اصفهان می توان به امامزاده شاه زید (ع)، امامزاده احمد (ع)، امامزادگان جعفر و مرتضی (ع) و همچنین امامزاده درب که آرامگاه دو امامزاده به نام های امامزاده ابراهیم بطحا و امامزاده زین العابدین است که به آن اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

جاهای دیدنی روستای اصفهک

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.