Take a fresh look at your lifestyle.

زیباترین کلیسا های دنیا (۱۲ کلیسا با معماری جادویی + عکس)

کلیساها برخی از زیباترین سازه های جهان هستند که سمبلی از هنر و معماری به شمار می آیند. این سازه ها همواره از لحاظ زیبایی یک سر و گردن بالاتر از ساختمان های دیگر بوده و در طول تاریخ بشری مورد توجه اقوام مختلف بوده اند!

کلیساها در واقع مکانی برای عبادت خدا، برگزاری مراسمات مذهبی، و الهام گرفتن هستند. اما هیچ کس نمی تواند زیبایی و هنر به کار رفته در معماری این سازه ها را منکر شود. نمای بیرونی و درونی کلیساها بیشتر از آنکه جنبه کاربردی داشته باشد مانند مجسمه ای زیبا بوده و شاید به همین دلیل است که این سازه ها از جمله جاذبه های توریستی، دینی و تاریخی هر ملتی به حساب می آیند. در این مطلب قصد دارم زیباترین کلیساهای دنیا را به شما معرفی کنم؛ از معماری به سبک رنسانس گرفته تا باروک و حتی گاتیک!

مطالب پیشنهادی: زیباترین روستاهای دنیا

12 تا از زیباترین کلیساهای جهان

مذهبی باشید یا نه، بازدید از کلیساهای مذهبی که ارزش تاریخی هم دارند ارزشمند است! این سازه ها نه تنها مکانی هستند برای اجتماع مردم، بلکه شاهکارهای معماری اعصار متفاوت هم به حساب می آیند. از کلیسای به صلیب کشیده شدن مسیح گرفته تا بزرگترین کلیسای دنیا، و حتی سنت باسیلیکا در واتیکان هر کدام تاریخ، هنر و زیبایی منحصر به فرد خودشان را دارند. حالا که با بهترین و زیباترین کلیساهای جهان آشنا شده اید دوست دارید کدام یک را از نزدیک ببینید؟ کدام یک از ویژگی های این کلیساها برای شما جالب توجه است؟ این موضوع برای هر کسی متفاوت است!!!

12. کلیسای سویل در اسپانیا

کلیسای سویل

هیچ کلیسایی برای توریست ها مانند سویل عظمت و شکوه ندارد. این سازه مذهبی بزرگترین بنا به سبک معماری گاتیک و سومین سازه بزرگ بعد از کلیسای نئو کلاسیک سنت پیتر در واتیکان است.

هر کسی که این بنا را ببیند مبهوت بزرگی اش می شود. از ورودی 30 متری اش تا نمای بیرونی و درونی طلاکوبش! برای دیدن این کلیسا باید بلیط تهیه کرده و چندین ساعت در محوطه، موزه نگه داری اشیا مذهبی و تالارهای منقوش به طرح های اسپانیایی قدم بزنید.

مطالب پیشنهادی: جاذبه های توریستی بارسلونا

11. کلیسای لاس لاخاس در کلمبیا

به جرات می توان گفت که یکی از قشنگ ترین کلیساهای دنیا؛ کلیسای لاس لاخاس در کلمبیا می باشد. این کلیسا در دره رودخانه گوایتارا در کلمبیا بنا نهاده شده است و سازه این بنا به سبک معماری گاتیک است. کلیسای لاس لاخاس با سبک معماری باسیلیکا در واقع بین سال های 1916 تا 1949 ساخته شده است. پس 33 سال طول کشیده تا این بنا ساخته شود. یکی از جالب ترین نکات این کلیسا هم راستا بودن آن با منظره دراماتیک اطرافش است. این کلیسا توسط پلی به کف دره های پایین تر وصل می شود.

10. وست مینیتسر ابی

وست مینیتسر ابی

وست مینیستر ابی کلیسایی زیبا در مرکز شهر لندن است که برای شاه ها و ملکه ها ساخته شده است. در واقع قرن هاست که شاه ها و ملکه های این کشور در وست مینیستر تاج گذاری می کنند.

این کلیسا در سال 1065 ساخته شده و ارتباط بسیار عمیقی با امور خاندان سلطنتی بریتانیا دارد. در این شاهکار معماری به سبک گاتیک چیزهای زیادی برای دیدن هست؛ از قبرهای سلطنتی گرفته تا گوشه ای برای شعرا و حتی گالری جواهرات سلطنتی این خاندان! این کلیسا به داشتن پنجره های شیشه ای معروف بوده و دو برج بسیار زیبا که نمادی از معماری گاتیک هستند در بخش های غربی اش وجود دارد.

مطالب پیشنهادی: جاذبه های گردشگری لندن

9. کلیسای ایا صوفیه

در میان تمام کلیساهای زیبایی که در این مطلب به آنها اشاره کردم، ایا صوفیه تنها کلیسایی است که امروز به عنوان مسجد کاربرد دارد. جالب است بدانید که این کلیسای مسیحی واقع در استانبول 500 سال است که به عنوان سازه ای مسیحی کاربردی نداشته اما المان های مسیحی همچنان در آن پایدار هستند. این سازه بزرگترین کلیسای مسیحیت در امپراطوری روم شرقی است.

امروزه ایا صوفیه به عنوان مسجد و موزه به روی بازدیدکنندگان باز است تا با دیدن کاشی ها و معماری خاصش با کلیساهای دوران بیزانتین بیشتر آشنا شوند.

مطالب پیشنهادی: مناطق گردشگری استانبول

8. کلیسای میلان

کلیسای میلان

کلیسای میلان که با نام دومو دی میلان هم شناخته می شود بزرگترین کلیسای ایتالیا است. باور کردنش کمی سخت است اما ساخت این شاهکار عظیم معماری به سبک گاتیک نزدیک به 6 قرن طول کشیده تا به اتمام برسد. تاریخ دقیق شروع ساخت و ساز بنا در سال 1386 و تاریخ اتمام ساخت آن سال 1965 بوده است.

این کلیسا علاوه بر اینکه یکی از زیباترین کلیساهای دنیا بشمار می آید، با دارا بودن مساحت 11700 متر مربعی یکی از بزرگ ترین کلیساهای دنیا بوده و در یکی از بهترین لوکیشن های میلان، پیازا دل دومو قرار دارد. ریز به ریز جزییات این کلیسا دیدنی است؛ از ورودی گرفته تا تزییات درون تالارهایش! پس اگر شانس این را پیدا کردید که از شهر میلان دیدن کنید بازدید از کلیسای میلان، خصوصا سقف این بنا را، از دست ندهید!

مطالب پیشنهادی: راهنمای سفر به ونیز

7. کلیسای بورگوند استاو

کلیسای بورگوند استاو حوالی سال 1180 ساخته شده و یکی از بهترین مثال های معماری کلیسا به سبک استاو است که در نروژ قرار دارد. معماری به این سبک به دوران قرون وسطی برگشته و جنس سازه در این سبک معماری از چوب است به همین دلیل یکی از جاذبه های گردشگری نروژ نیز محسوب می شود. این کلیسا بیشتر از اینکه معماری با سبک مذهب داشته باشد به بینندگان حس بودن در قلعه های وایکینگ ها را می دهد و این حس از اژدهای طراحی شده در بالای قلعه نشات میگیرد. بورگوند یکی از 28 کلیسای چوبی بازمانده در جهان و یکی از مناطق توریستی نروژ به شمار می رود.

6. کلیسای مقبره مقدس

کلیسای مقبره مقدس

این کلیسا در بافت مسیحی شهر باستانی اورشلیم قرار گرفته و به دوران ابتدایی بیزانتین بر می گردد. امروزه این بنای تاریخی به عنوان مکانی که مسیح مقدس در آن به صلیب کشیده شد شناخته می شود. بنابراین یکی از مقاصد مهم گردشگری در دنیا محسوب می شود. البته اندازه این کلیسا به اندازه باقی بناهایی که در این مطلب آشاره کردم بزرگ نیست. اما ویا دورولوسا یکی از مهم ترین پیاده روی های مذهبی مسیحی در این کلیسا به پایان می رسد.

5. کلیسای جامع سنت باسیل

این کلیسای زیبا در قلب میدان سرخ مسکو قرار داشته و با وجود الگوهای چرخشی بسیار زیباست و توجه هر توریستی را به خود جلب میکند!

این بنای آبنباتی رنگ به دستور ایوان مخوف در اواسط سال 1500 ساخته شده و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی اروپاست. این کلیسا به داشتن ظاهری خاص و خارق العاده در نمای بیرونی معروف است در حالیکه نمای درونی و تزیینات داخلی اش هم به همین اندازه زیبا هستند.

مطالب پیشنهادی: جاذبه ها گردشگری مسکو

4. کلیسای جامع نتردام

کلیسای بورگوند استاو

کلیسای نتردام در پاریس قرار دارد. ترجمه این واژه به فارسی می شود «بانوی من در پاریس»! این کلیسا یکی از مشهور ترین بناهایی است که در دوران قرون وسطی به سبک گاتیک ساخته شده اند. ناودان های این سازه با ظاهری عجیب و سر حیوانات و شمعدان های آویزان شده از دیوار بارز ترین ویژگی های این معماری هستند.

ویرانه های دو بخش از این سازه که در قرون 12 و 14 ساخته شده است در حال حاضر بسته می باشد اما به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. بخشی از این ویرانی به دلیل آتش سوزی است که در آوریل سال 2019 اتفاق افتاد. البته بازسازی ها با وجود 200 کارگر متخصص در حال انجام است. هدف از این بازسازی این است که نتردام پیش از تابستان 2024 و افتتاحیه المپیک فرانسه بار دیگر بازگشایی شود.

لازم به ذکر است که مجسمه مریم مقدس که شهرت جهانی دارد در این کلیسا بدون آسیب مانده است. این مجسمه که از مرمر سفید بوده، طرحی از مریم مقدس است که مسیح را در آغوش کشیده. این مجسمه در یکی از گوشه های تالار کلیسا در ارتفاع نصب شده بود اما در حال حاضر برای مراقبت به موزه لوور منتقل شده است. با نگاهی به تصویر فوق متوجه می شوید که چرا نامش در لیست زیباترین کلیساهای جهان آوده شده است.

3. کلیسای سنت پائول

از دیگر کلیسا های زیبا در دنیا می توان به کلیسای سنت پائول اشاره کرد. این کلیسا محل اقامت کشیش اعظم لندن بوده و معروف ترین کلیسای این شهر است. این کلیسا در معبد رومی ها و در محل کلیسایی که پیش از این نابود شده بود ساخته شده است. این کلیسای متعلق به دوران رنسانس وسعت چشم گیری دارد؛ سازه این بنا 111 متر ارتفاع، 69 متر گستردگی و دو برج به ارتفاع 515 و 212 فیت دارد؛ گنبد این کلیسا هم 111 متر ارتفاع دارد.

اخیرا این کلیسا را بازسازی کرده و دوده های 250 ساله را از آن پاک کرده اند. به همین خاطر بنای کلیسا حتی امروز هم در دسترس عموم مردم بوده و مراسمات مذهبی در آن اجرا می شود.

2. کلیسای لا ساگرادا فامیلیا

کلیسای لا ساگرادا فامیلیا

یکی از تازه ساخت ترین کلیساهای حال حاضر لا ساگرادا فامیلیا است که پروژه ساخت آن از سال 1882 شروع شده و حتی تا به امروز هم تمام نشده است. هنرمند معمار معروف آنتونی گائودی پیش از اینکه بتواند شاهکار هنری اش را در بارسلونا، اسپانیا تمام کند، فوت کرد.

البته بر اساس برنامه ریزی های انجام شده لا ساگرادا قرار است تا سال 2026 تمام شود. این کلیسا با وجود ناتمام بودن زیباست و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اسپانیا محسوب می شود.

مطالب پیشنهادی: جاذبه های توریستی بارسلونا

1. کلیسای سنت پیتر

با در نظر گرفتن این موضوع که واتیکان محل اقامت پاپ و قلب مسحیت کاتولیک است، بزرگ ترین، مهم ترین و اصلی ترین بودن کلیسای سنت پیتر جای هیچ تعجبی ندارد. ممکن است باورش برای خیلی ها سخت باشد اما این کلیسا 22300 مربع وسعت دارد.

این کلیسای رومن کاتولیک به دستور پاپ جولیوس دوم ساخته شده و از همان ابتدا قرار بوده که بزرگترین سازه مسیحیت در دنیا باشد. این کلیسای جامع در میانه سال های 1506 تا 1626 ساخته شده و هنرمندان بنامی مانند رافائل، مایکل آنجلو و برامانته در ساخت آن همکاری داشته اند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.