Take a fresh look at your lifestyle.

سفره حضرت رقیه چگونه است (آداب و رسوم سفره حضرت رقیه)

سفره ی حضرت رقیه چگونه است

سفره گرفتن یا سفره انداختن یکی از رسوم مذهبی کشور ماست که از زمان های گذشته برای طلب حاجت وجود داشته است. سفره های نذری را می توان در خانه و یا اماکن مذهبی برگزار کرد و با دعوت عده ای از افراد، آداب و مراسم مخصوص سفره را به جای آورد. سفره های نذری با متبرک شدن به خوراکی های پاک و پاکیزه و خواندن دعا و ذکرهای مختلف بر روی آنها، نمادی از غذاهای بهشتی هستند که برای طلب حاجات مختلف برگزار می شود. یکی از سفره های بسیار مجرب برای طلب حاجت، سفره حضرت رقیه است که در این مطلب به شما می گوییم سفره حضرت رقیه چگونه است، آداب سفره حضرت رقیه س چیست و به چه لوازمی نیاز دارد.

سفره حضرت رقیه چی داره

حضرت رقیه (س) دختر کوچک امام حسین (ع) بودند که براساس روایات در حادثه کربلا تنها 3 سال داشتند. ایشان نیز مانند سایر ائمه اطهار و خاندان آنها به عنوان واسطه ای برای درخواست حاجت از خداوند شناخته می شوند و خیلی از افراد برای برآورده شدن خواسته های خود ایشان را واسطه قرار می دهند. سفره حضرت رقیه برای حاجت های مختلفی چون ازدواج، بچه دار شدن، شفای مریض، ادای قرض، خرید خانه و سایر خواسته ها بسیار مجرب است.

سفره حضرت رقیه برای حاجت را می توانید در منزل خودتان و یا مساجد و مکان های مذهبی برگزار کنید. معمولا سفره حضرت رقیه ساده است و نیاز به تجملاتی که امروزه شاهد آن هستیم ندارد، اما از مهم ترین آداب سفره حضرت رقیه (س) پاک و پاکیزه بودن محل برگزاری سفره و همچنین پاک و طاهر بودن خوراکی و موادی است که برای سفره حضرت رقیه استفاده می شود.

در مورد اینکه سفره حضرت رقیه چی دارد، نان و پنیر، سبزی و خرما اصلی ترین موادی هستند که برای سفره حضرت رقیه استفاده می شود اما قرار دادن آجیل نبات، نقل، کشمش، نخودچی، توت خشک و گردو نیز در سفره ی حضرت رقیه رایج است.

سفره حضرت رقیه چجوریه

سفره حضرت رقیه چه روزیه

بهتر است سفره حضرت رقیه را در سه نوبت و هر نوبت در یک شب جمعه هنگام غروب آفتاب نذر کنید. شب دوشنبه نیز روز مناسبی برای انداختن سفره حضرت رقیه می باشد.

برای انداختن سفره حضرت رقیه خوراکی ها را روی سفره قرار دهید و روی خوراکی ها را با پارچه سبز یا مشکی بپوشانید. در کنار سفره دو عدد شمع روشن کنید.

مهمان های حاضر در سفره حضرت رقیه دور تا دور سفره می نشینند و روضه خوان روضه را شروع می کند. در این زمان حاجت مندان حضرت رقیه (س) را به جد بزرگوارشان قسم می دهند و حاجت خود را طلب می کنند که ان شاالله برآورده خواهد شد.

  • یک عقیده ای که در مورد سفره حضرت رقیه وجود دارد این است که روضه خوان این سفره را از سادات انتخاب می کنند.
  • معمولا هسته خرماهایی که در سفره حضرت رقیه استفاده می شود را دور نمی اندازند و گفته می شوند بهتر است آنها را در آب روان بیاندازید.
  • برخی برای تزئین سفره حضرت رقیه (س) از خار و سنگ نیز استفاده می کنند.
همچنین بخوانید: دعای سفره بی بی سه شنبه

آداب سفره حضرت رقیه در فرهنگ های مختلف کشور ما تقریبا یکسان است اما یکی متداول ترین آداب سفره حضرت رقیه به این صورت است که:

  1. ابتدا برای برگزاری سفره حضرت رقیه (س) نیت کنید و حاجت خود را بیان کنید.
  2. شب جمعه هنگام غروب آفتاب 1 عدد نان بهمراه 5 عدد خرما، 2 عدد شمع  و مقداری کاه را با وضو روی سفره ای سفید بچینید. (هسته های خرما را جدا کرده و داخل آب روان بیاندازید.)
  3. نان را به هشت قسمت تقسیم کنید و روی هر قسمت، مقداری خرما قرار دهید.
  4. کاه را داخل بشقاب بگذارید و 2 رکعت نماز حاجت به جا بیاورید.
  5. بعد از خواندن نماز حاجت، روضه خوان در کنار سفره حاضر شود و روضه خوانی را شروع کند. سایر حاضرین نیز دور سفره بنشینند.
  6. بعد از پایان روضه، فرد بانی نان و خرما را بین افراد حاضر در دور سفره پخش کند و همگی حاجت خود را با حضرت رقیه (س) در میان گذارند.
  7. برای بار دوم نیز همین مراحل را جمعه هفته بعد تکرار کنید و سفره را برگزار کنید.
  8. سفره سوم را بعد از روا شدن حاجت برگزار کنید و برای سومین سفره، تعداد نان به 3 عدد، تعداد شمع به 6 عدد و تعداد خرما به 15 عدد تغییر می کند.

علاوه بر انداختن سفره حضرت رقیه برای حاجت روایی، می توانید به نیت ایشان خوراکی یا مبلغی را تهیه کرده و بین نیازمندان پخش کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.