Take a fresh look at your lifestyle.

طرز تهیه خورش چغرتمه مرغ گیلانی خوشمزه مرحله به مرحله

آموزش پخت خورش گیلانی چغرتمه با مرغ

خورشت چغرتمه یا چخرتمه؛ یکی از غذاهای شناسنامه دار و قدیمی استان گیلان است که در مناطق مختلف این استان به روش های متفاوتی تهیه میشود. چغرتمه را حتی به صورت کوکو هم درست میکنند، که قدمت زیادی دارد. غذاهای گیلانی معمولا با مواد اولیه ای تهیه میشوند که در استان سرسبز گیلان به عمل می آید. از سبزی های معطر شمالی گرفته تا مرغ محلی و البته تخم مرغ! در ادامه این مطلب طرز تهیه خورش چغرتمه مرغ گیلانی توضیح داده شده است.

 طرز تهیه خورش چغرتمه گیلانی

در ادامه مواد مورد نیاز و مراحل دستور خورشت چغرتمه ارائه شده است:

مواد لازم برای تهیه خورش چغرتمه مرغ گیلانی

مرغ ترجیحا محلی 3 الی 4 تکه
پیاز درشت 2 عدد
تخم مرغ 3 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری
زعفران آب کرده به مقدار لازم
لیمو ترش 1 عدد
نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه چغرتمه مرغ گیلانی

  • از یک ساعت قبل مرغ ها را مزه دار کنید. برای مزه دار کردن مرغ کمی نمک را به همراه فلفل سیاه ، زرد چوبه و آب نصف یک لیمو ترش روی مرغ ها بریزید و خوب همه جای مرغ را ماساژ دهید تا همه جای مرغ مزه دار شود و برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
  • در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و دو طرف مرغ ها را سرخ کنید. سپس یک عدد پیاز را نصف کرده و به همراه 2 لیوان آب جوش به مرغ ها اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت مرغ ها بپزند.
  • سپس یک پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کنید و داخل آب جوش بریزید . بعد از گذشت 30 ثانیه آب کش کرده و روی پیاز ها آب سرد بریزید. سپس روی یک پارچه پهن کنید تا آب اضافه پیاز ها گرفته شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز ها را به روغن اضافه کرده و با شعله کم سرخ کنید تا چیبسی و طلایی شود و بعد از نیم ساعت که یک مقدار رنگ پیاز ها تغییر کرد کمی زرد چوبه بریزید و هم بزنید. بعد از 40 دقیقه پیاز های چیپسی شما آماده است.
  • تخم مرغ ها را داخل یک کاسه شکسته و بعد زعفران آب کرده را به همراه نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط میکنیم تا یک دست شود.
  • تخم مرغ های هم زده را به پیازها اضافه کنید و وقتی کمی خودش را گرفت شروع به هم زدن کنید تا با هم مخلوط شده و به صورت تکه ای دربیاید.
  • در یک تابه رب را با مقداری روغن تفت دهید و بعد از این که تفت دادید کنار بگذارید تا بعد به خورش اضافه کنید.
  • بعد از یک ساعت درب قابلمه مرغ را بردارید و پیازی که به مرغ اضافه کرده اید را جدا کنید.
  • مخلوط تخم مرغ و پیاز ها را به خورش اضافه کرده و بعد از آن رب تفت داده شده را هم به خورش اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  • سپس آب نصف یک لیموی ترش را به مواد داخل قابلمه خورش بریزید و بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه که خورش جوشید و جا افتاد خورش برای سرو آماده است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.