Take a fresh look at your lifestyle.

طریقه فریز کردن لوبیا سبز؛ به روش بلانچینگ و خام

لوبیا سبز یکی از سبزیجات خوشمزه و پرخاصیت است که در تهیه انواع غذا کاربرد دارد. از لوبیا سبز می توان در تهیه لوبیا پلو، خوراک لوبیا، کوکو لوبیا، ترشی لوبیا و بسیاری از خوراک ها استفاده کرد و یک غذای خوشمزه و کم کالری درست کرد. اما لوبیا سبز همیشه در دسترس نیست بنابراین برای اینکه در تمام طول سال به لوبیا دسترسی داشته باشیم باید آن را در فریزر نگهداری کنیم. منجمد کردن لوبیا سبز همچنین این مزیت را دارد که در وقت شما صرفه جویی می شود و مواقعی که برای آشپزی عجله دارید به کمک شما می آید. اما بهترین روش برای نگهداری لوبیا سبز در فریزر به مدت طولانی چیست؟ اگر نمی دانید چند دقیقه وقت بگذارید و ادامه مطلب را بخوانید.

آموزش فریز کردن لوبیا سبز به روش بلانچینگ

برای فریز کردن لوبیا سبز به روش زیر عمل کنید:

پاک کردن لوبیا سبز

پاک کردن لوبیا سبز

ابتدا با یک چاقوی تیز ابتدا و انتهای لوبیا سبز ها را جدا کنید. برخی از انواع لوبیا سبز دارای الیاف رشته ای هستند که از بالا تا پایین غلاف لوبیا کشیده شده است. اگر لوبیایی که استفاده می کنید دارای این رشته هستند، حتما آن را جدا کنید.

شستن لوبیا سبز

بعد از پاک کردن لوبیا آن ها را درون یک ظرف پر از آب ریخته و چند دقیقه صبر کنید تا گل و آلودگی اضافی آن پاک شود. سپس با آب سرد آن ها را آبکشی کنید. سپس صبر کنید آب اضافی آن ها گرفته شود.

خرد کردن لوبیا سبز

لوبیا ها را دسته کرده و شروع به خرد کردن آن ها به اندازه دلخواه کنید. می توانید مقداری از لوبیا را به شکل درسته نگهدارید تا برای خوراک لوبیا از آن ها استفاده کنید.

بلانچینگ لوبیا سبز

در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و صبر کنید تا به جوش بیاید. سپس لوبیا ها را درون آن بریزید. بسته به اندازه لوبیا لوبیاهای کوچک را 2 دقیقه، لوبیاهای متوسط ​​را 3 دقیقه و لوبیاهای درشت را 4 دقیقه بجوشانید.

بلانچینگ لوبیا سبز


لوبیا ها را از آب جوش خارج کرده و در یک ظرف حاوی آب یخ بریزید تا سریع خنک شوند. حدود 3 دقیقه در آب یخ بمانند سپس آن ها را آبکشی کنید.

بهتر است آن ها را روی یک دستمال پارچه ای تمیز بریزید تا کاملا خشک شوند و بعد از انجماد به هم نچسبند.

خشک کردن لوبیا سبز

بعد از اینکه آب لوبیاها به خوبی کشیده شد آن ها را درون ظروف بسته بندی یا کیسه فریزر قرار دهید و اگر از کیسه فریزر استفاده می کنید هوای اضافی را به خوبی خارج کنید. بهتر است تاریخ بسته بندی را روی هر بسته یادداشت کنید.

این روش چه مزیتی دارد؟

با جوشاندن لوبیا سبز به مدت چند دقیقه و سپس آبکش کردن و قرار دادن آنها در یک کاسه آب سرد، لوبیا ها را کمی پخته و نرم می کنید. به این ترتیب لوبیا سبز هنوز بافت اولیه و رنگ سبز روشن خود را حفظ می کند (سبز قهوه ای تیره نمی شود).

سپس قرار دادن آن در آب سرد فرآیند پخت را متوقف می کند و در عین حال رنگ سبز روشن لوبیا حفظ می شود.

فریز کردن لوبیا سبز خام بدون پختن

در روش بلانچ لوبیا سبز که در بالا ذکر شد ممکن است کمی از املاح و ویتامین های لوبیا سبز از آن خارج شود اما در عوض در این روش رنگ و بافت لوبیا سالم می ماند و برای نگهداری طولانی مدت لوبیا مناسبتر است. اما می توانید لوبیا سبز را بدون پختن و به صورت خام نیز فریز کنید. به این روش:

  • لوبیا سبز را بشویید.
  • انتهای دو طرف را ببرید.
  • به قطعات کوچک برش دهید (اختیاری).
  • لوبیا ها را به مدت 1 ساعت، نه بیشتر فریز کنید. (مرحله اختیاری).
  • آن ها را از فریزر خارج کرده و در کیسه های زیپ دار قرار دهید.

طرز فريز كردن لوبيا سبز با گوجه

برای فريز كردن لوبيا سبز می توانید آن ها را با گوجه فرنگی رنده شده مخلوط کنید تا هر وقت به لوبیا برای تهیه لوبیا پلو نیاز داشتید در وقت شما صرفه جویی شود و همچنین نتیجه کار خوشمزه تر باشد. در این روش مانند روش های قبل ابتدا سر و ته لوبیا ها را جدا کرده و آن ها بشویید. سپس لوبیا ها را خرد کرده و درون قابلمه بریزید تا بپزد. در قابلمه را نگذارید زیرا این کار باعث می شود رنگ لوبیا تیره شود. همچنین می توانید مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید تا رنگ لوبیا حین پخت سبز بماند. لوبیا را هم بزنید تا آب اضافی آن کشیده شده و کمی نرم شود.

گوجه را رنده کنید (به ازای هر یک کیلو لوبیا سبز به نیم کیلو گوجه فرنگی نیاز دارید البته این مقدار دلخواه است). گوجه رنده شده را به قابلمه لوبیا اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. کمی نمک و روغن اضافه کنید تا رنگ گوجه به خوبی با لوبیا مخلوط شود.

سپس لوبیا ها را درون یک سینی بزرگ بریزید تا کاملا خنک شوند.

سپس آن ها را فریز کنید.

نکاتی برای انجماد لوبیا سبز

  • لوبیا سبز های تازه که دارای رنگ سبز ملایم هستند و اندازه کوچکی دارند را انتخاب کنید.
  • لوبیا سبز بدون لک تهیه کنید
  • اگر وقت دارید لوبیا سبز را قبل از انجماد بلانچ کنید.
  • قبل از اینکه لوبیا سبز را در کیسه‌ های فریزرر قرار دهید، به‌ مدت یک ساعت آن ها را فریز کنید، به این ترتیب آنها به هم نمی‌ چسبند و موقع استفاده راحتتر هستید.
  • لوبیا سبز منجمد شده را بیشتر از 6 ماه در فریزر نگهداری نکنید زیرا بو و طعم و رنگ آن تغییر کرده و خاصیت خود را از دست می دهد.

مطالب مرتبط با نگهداری مواد غذایی:

فریز کردن باقالی

فریز کردن نخود فرنگی

فریز کردن قارچ

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.