Take a fresh look at your lifestyle.

چرا میگن وقتی آب جوش میریزم بسم الله بگو؛ خرافات است یا واقعیت؟

شروع کردن هرکاری با نام خداوند و گفتن بسم الله الرحمن الرحیم بسیار رایج است. رسول اکرم (ص) در این خصوص میفرمایند: “هرکاری که بدون نام خداوند آغاز شود به نتیجه نمی رسد و دنباله ندارد”. خداوند خالق کل جهان هستی است و به آنچه برای ما خیر یا شر است آگاهی دارد. با شروع کردن کارها با نام و یاد خدا در واقع به او توکل می کنیم و از او می خواهیم نتیجه کار عالی باشد. اما چرا می گویند موقع ریختن آب جوش باید بسم الله الرحمن الرحیم بگوییم و فلسلفه گفتن بسم الله در هنگام ریختن آب جوش چیست؟

آیا گفتن بسم الله در زمان ریختن آب جوش بر روی زمین ریشه دینی دارد؟

شاید بارها شنیده اید که می گویند وقتی آب جوش را خالی میکنید بسم الله بگویید. اما دلیل این کار چیست؟ آیا واقعا ربطی به جن دارد یا فقط در حد یک خرافات است؟ یکی از پاسخ ها این است که میگویند اجنه نیز مانند ما انسان ها حیات و مرگ دارند و در کنار ما انسان ها مشغول زندگی هستند و ممکن است بعضی از کارها سبب عصبانی شدن آنها شود مانند ریختن آب جوش. یا مثلا می گویند قبل از ریختن آب روی آتش بسم الله بگویید تا اجنه از آن منطقه دور شوند. در بعضی از داستان ها آمده است در مکان هایی که آب هست جن نیز وجود دارد. به همین خاطر میگویند گفتن بسم الله وجود جن را دور میکند تا آسیبی به آن نرسد که سبب ناراحت شدنش شود. چون در این صورت ممکن است موجب اذیت و آزار ما توسط آن ها شود. اما آیا این یک واقعیت است یا خرافه؟

فلسفه گفتن بسم الله وقتی آب جوش میریزیم چیست؟

وجود جن حقیقت دارد و حتی در قرآن کریم نیز سوره ای به نام سوره جن وجود دارد. در خصوص فلسفه ی گفتن بسم الله در هنگام ریختن آب جوش بعضی از روایات میگویند که ممکن است جن و یا بچه ی جنی در لحظه ای میخواهیم آب جوشی را خالی کنیم آنجا باشد و ممکن است آب جوش بر روی سر جن ها ریخته شود و این موضوع سبب عصبانی شدن اجنه خواهد شد وشاید شما را بخاطر این کار اذیت کنند. به همین خاطر میگویند وقتی میخواهید آب جوش را بریزید بسم الله بگویید تا اگر جنی آنجا بود دور شود. اما در بعضی دیگر از روایات نیز آمده است که جن در مکان هایی که آب است اصلا وجود ندارد. البته گفتن بسم الله و بردن نام خدا قبل از شروع هرکاری خوب است و بلا و ناراحتی را از انسان ها دور میکند. بنابراین فرقی نمی کند این موضوع خرافات باشد یا واقعیت، در هر صورت بهتر است هنگام ریختن ب جوش بسم الله بگویید.

آیا در روایات اشاره ای به این موضوع شده است؟

در زیر چند روایتی که در این زمینه وجود دارد آورده شده است:

وجود جن حقیقت دارد و قرآن کریم با صراحت از وجود موجوداتی به نام جن خبر داده است تا جایی که اسم یکی از سوره های قرآن “جن” است. لیکن بودن جن ها در محل هایی که آب داغ ریخته می شود، صحت ندارد و از خرافات است.

“جن و شیطان”، علی رضا رجالی تهرانی، ص 149

بنابر باورهای عامه باید پیش از پاشیدن آب جوش و ریختن گُمیز بر روی زمین بسم الله گفت تا اگر جنی در آنجا باشد، از آن مکان دور شود تا آب جوش یا ادرار بر روی او نریزد و به او آزار نرساند.

نور آل دین آل هیثمی

اگر بِسم اللّٰه نگویند و آب و گُمیز بر جن بریزد، او عصبانی می‌شود و به تلافی درصدد آزار به عامل آن بر می‌آید.

ادوارد وسترمارک

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.