Take a fresh look at your lifestyle.

ماه رجب به چه ماهی معروف است؟

نام های دیگر ماه رجب

ماه رجب یکی از ماه های بزرگ و پرفضیلت ماه های قمری و از ماه های حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌‌تر و از شیر سودمند تر است و در روایات آمده است هر کس در این ماه روزه بگیرد، از نهر رجب می نوشد. ماه رجب که به رجب المرجب نیز معروف است، ماه خدا نام گرفته و خداوند فرموده اند که (من ماه رجب را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى رسد.)

وقایع مهم تاریخ اسلام در ماه رجب

در ماه رجب ولادت امام علی (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام محمد تقی (ع) را جشن می گیریم. همچنین مبعوث شدن پیامبر اکرم (ص) نیز در 27 ماه رجب روی داده است.

رجب به چه معناست؟ کلمه رجب به معنی بزرگ‌داشت چیزی از روی هیبت آن است. دلیل نامگذاری ماه رجب این است که در زمان جاهلیت رجب را ماه بزرگی می دانستند و جنگ و خونریزی در آن حرام بوده است.

نام های دیگر ماه رجب

رجب در لغت به معنی بزرگ داشتن می باشد و ماه رجب یکی از ماه های حرام می باشد که ماهی بسیار پرفضیلت می باشد و در این ماه جنگ و خونریزی حرام است. ماه رجب به نام رجب المرجب نیز معروف است. مُرَجَّب به معنی بزرگ داشته شده می باشد.

رجب المُضَر یکی دیگر از نام های ماه رجب می باشد و دلیل این نامگذاری این می باشد که قبیله مُضَر (از اجداد پیامبر) برای این ماه احترام ویژه‌ ای قائل بودند.

ماه رجب را به نام های دیگری نیز می شناسند:

  • شهرُ الاستغفار: ماه آمرزش خواهی
  • رَجَبُ الفَرد: ماه تک
  • رَجَبُ الاَصَبّ: ماه ریزش زیاد
  • شهرُ اميرِالمؤمنين: ماه اميرمؤمنان
  • رجب الحرام
  • مُنصَل الأَسِّنه
  • مُنصِل الألّ

اعمال ماه رجب برای گرفتن حاجت

  • روز اول ماه رجب روز مبارکی است که در روایات آمده است روزه اول رجب ثواب بسیاری دارد. از اعمال دیگر روز اول ماه رجب غسل کردن و  زیارت امام حسین (ع) است.
  • آمده است که در شب ماه رجب بعد از نماز مغرب 20 رکعت نماز گزارده شود تا از عذاب قبر ایمن بماند. بعد از نماز عشاء دو ركعت نماز گزارده شود بدین نحو: در ركعت اول حمد و ألم نشرح یك مرتبه و توحید سه مرتبه و در ركعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد.
  • از اعمال مشترک ماه رجب نیز روایت شده كه هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لاشَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهارصد مرتبه بگوید و بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید و همچنین كسى كه در ماه رجب هزار مرتبه “لا إِلَهَ إِلا اللهُ” بگوید خداوند عزوجل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.

لیلة الرغائب یا شب آرزوها

لیلة الرغائب به اولین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود. در روایات اسلامی آمده است که در شب آرزو ها (شب لیلة الرغائب) فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند. شب آرزوها (لیله الرغائب) در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می‌شود.

ایام البیض (اعتکاف) در ماه رجب

ایام البیض به روزهای سیزدهم،چهاردم و پانزدهم در ماه رجب المرجب گفته می شود که به روزه گرفتن در این ایام تاکید شده است.

در ایران اسلامی نیز سنت اعتکاف در ایام البیض رجب رواج دارد.

احادیث در مورد ماه رجب

پیامبر اکرم (ص):

  • ماه رجب را اصبّ  به معنی ریزش زیاد نامیده‌ اند، چون در این ماه رحمت الهی بر امت من فرو می‌ریزد و ماه اصب می‌گویند، چون در این ماه از جنگ با مشرکان نهی شده است.
  • ماه رجب برای امت من ماه استغفار است. رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد غضب الهی از او دور می‌‌گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌‌شود.
  • در بهشت قصرى است كه جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى شوند.

امام موسی کاظم (ع):

  •  هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.
  • رجب ماه بزرگى است كه خداوند (پاداش) نيكى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاك مى كند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.