Take a fresh look at your lifestyle.

متن دعای یا عالی بحق علی

دعای یا عالی بحق علی

همه ما داستان حضرت آدم و رانده شدن او از بهشت را می دانیم. در قرآن کریم آمده که بعد از پشیمانی حضرت آدم از نافرمانی خود از دستور خدا، جبرئیل کلماتی را برای طلب بخشش و توبه به او آموخت. این دعا، دعای یا عالی بحق علی بود که در حقیقت یک قسم شریفه می باشد و بسیار پر فضیلت است. در این مطلب متن دعای یا عالی بحق علی را با شما به اشتراک می گذاریم.

دعا یا عالی بحق علی

دعای یا عالی بحق علی دعایی است که در تفسیر آیه 37 سوره بقره و پذیرفته شدن توبه حضرت آدم از سوی خداوند در مورد آن گفته می شود؛ جبرئیل کلماتی را به او آموخت كه در آن اسماء پیغمبر و آل پیغمبر بود و ان دعا این است:

يا حميد بحق محمد
يا عالی بحق علي
يا فاطر بحق فاطمه
يا محسن بحق الحسن و الحسين
و منك الاحسان

معنی دعای یا عالی بحق علی

اي خداي ستوده بحق محمد
اي خداي برتر بحق علي
اي خداي پديد كننده بحق فاطمه
اي خداي احسان كننده بحق حسن و حسين
و احسان و خوبي تنها از توست

در مورد دعای یا عالی بحق علی گفته شده که حضرت آدم پس از نافرمانی به شدت پشیمان شد و به فکر جبران خطای خود افتاد. به لطف خداوند جبرئیل کلماتی را به او آموخت تا توبه کند. حضرت آدم خداوند را به این کلمات سوگند داد و هنگامی که به نام امام حسین (ع) رسید، آتش از قلبش برانگیخت و اشک چشمانش جاری شد. سپس از جبرئیل شوال کرد ای جبرئیل، چرا در هنگام خواندن نام حسین اشک من جاری شد؟

جبرئیل پاسخ داد: (این فرزند تو به مصیبتی بزرگ مبتلا شود كه همه مصیبت‌ ها در نزد او كوچك باشد.)

حضرت آدم درباره این مصیبت سوال کرد و جبرئیل گفت: (یقتل عطشاناً غریباً وحیداً فریداً، لیس له ناصر ولا معین و لو تراه یا آدم و هو یقول وا عطشاه وا قله ناصراه حتی یحول العطش بینه و بین السماء كالدخان فلم یجبه احد الا بالسیوف و شرب الحتوف، فیذبح ذبح الشاه من قفاه و ینهب رحله اعدائه و تشهر رؤسهم، هو و انصاره فی البلدان و معهم النسوان، كذالك سبق فی علم الواحد المنان.9

(كشته می شود در حالتی كه تشنه باشد و بی كس باشد و تنها و فرید باشد و او را ناصری و معینی نباشد. ای آدم، اگر او را ببینی در حالتی كه می گوید: “وا عطشاه وا قله ناصراه” تا گاهی كه از تشنگی چشمش چنان تاریك می شود كه آسمان را نتواند دید و هیچ كس او را جواب نگوید الا با زبان شمشیر و شراب مر . پس، او را می‌ كشند چنانكه گوسفند را از قفا سر میبرند، و احمال و اثقال او را دشمنان او به نهب و غارت می برند و سر او و اصحاب او را بر سنان‌ – نیزه‌ها – می كنند و در شهرها می گردانند و اهل‌بیت او را اسیر می گیرند و این صورتی است كه از پیش به علم خداوند واحد برگذشته است.)

چون این سخن به پایان رفت آدم و جبرئیل چون زن بچه مرده گریستند.

(ناسخ التواریخ ، ج 1 ، ص2759)

 برای خواندن دعاهای قشنگ برای همدیگر از مینویسم کمک بگبرید.

دعا یا عالی بحق علی

دعا یا عالی بحق علی دعایی است که حضرت آدم با آن توبه کرد و خداوند توبه او را پذیرفت.

اما چند روایت در مورد توبه حضرت آدم و دعایی که برای توبه به کار برد وجود دارد. گفته می شود دعای توبه حضرت آدم همان آیه 23 سوره اعراف است:

(قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ)

گفتند: خداوندا ما بر خود ستم کردیم، اگر تو ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى از زیانکاران خواهیم بود.

در روایتی دیگر آمده که حضرت ادم با این دعا توبه کرد و توبه او پذیرفته شد:

(اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انى ظلمت نفسى فاغفر لى انک خیر الغافرین)

پروردگارا! معبودى جز تو نیست، پاک و منزهى، تو را ستایش می‌کنم، من به خود ستم کردم مرا ببخش که بهترین بخشندگانى.

همچنین در روایات متعدد که از اهل بیت وارد شده آمده که؛ حضرت آدم با توسل به اسماء بهترین مخلوقات خدا یعنى محمد و على و فاطمه و حسن و حسین ( علیه السلام ) از درگاه خداوند تقاضاى بخشش کرد و توبه او پذیرفته شد.

همچنین بخوانید: 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.