Take a fresh look at your lifestyle.

معنی اسم گیو، اسم پسرانه اصیل ایرانی

پدر ها و مادرها برای انتخاب اسم معیارهای بسیاری مانند معنی اسم، تلفظ اسم، ریشه اسم و موارد دیگر را در نظر می گیرند. در ادامه می خواهیم معنی اسم گیو را برای شما شرح دهیم و اطلاعاتی درمورد اسم گیو که یک اسم پسرانه و نامی خوش آوا است به شما بدهیم شامل معنی اسم گیو در لغت نامه دهخدا، معنی اسم گیو در زبان فارسی، معنی اسم گیوا که یک اسم هم وزن و شبیه گیو است. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که اسم گیو یعنی چه این مطلب را بخوانید.

معنی اسم گیو

اسم : گیو

نوع: پسرانه

ریشه اسم: فارسی

تلفظ : GIV

اسم گیو به چه معنا است: در شاهنامه یکی از پهلوانان داستانی ایرانی که پسر گودرز و داماد رستم و پدر بیژن است.یکی از شخصیت های شاهنامه که نام پسر گودرز و از پهلوانان بزرگ ایران در زمان کیکاووس پادشاه کیانی است.

گیو

معنی اسم گیو در لغت نامه دهخدا:

گیو یکی از پهلوانان داستان ایرانی در شاهنامه است که پسر گودرز و جهان پهلوان رستم است و همان کسی است که کیخسرو پسر سیاوش نوه ی  کیکاووس و افراسیاب را بعد از هفت سال با مادرش فرنگیس از ترکستان به ایران آورد.
در قسمت مهمی از داستان شاهنامه سرگذشت گیو آورده شده است.

در مآخذ تاریخی آورده شده است که گودرز پسر گیو است ولی در شاهنامه گیو پسر گودرز شناخته شده و دقیقا همین موضوع در متون پهلوی وجود دارد و مشخص نیست که چرا این داستان به دو صورت بیان شده است.
به هر حال بنا به روایت فردوسی در عهد کیان پس از خاندان سام نیرم، خاندان گودرز گشوادگان اهمیت بسیار داشته است.گشواد زرین کلاه موسس این خاندان پهلوانی، که از پهلوانان عهد فریدون بود و پسر او گودرز که پهلوانی بزرگ و مدبر در عهد کاووس و کیخسرو بود و هفتاد و هشت پسر و نبیره داشت.

پهلوان ترین فرد خاندان گیو بوده است و گیو که بعد از رستم هماورد دیگری نداشت، با دختر رستم بانو گشسب سوار ازدواج کرده بود.نام گیو در متون پهلوی ویو و گیو آورده شده است و او پسر گودرز و از جمله افراد جاویدان است.

در طبری این اسم ((یی)) نوشته شده است و این شکل از ویو به وجود آمده است.اما همین اسم یعنی گیو را در کتیبه ی اشکانی بیستون به صورت معمول در پهلوی و فارسی با یاء مجهول می بینیم و در اینجا گیو پدر گودرز است نه پسر او.

معنی گیو به فارسی:

نام دهی از دهستان حومه دستجرد ، شهرستان قم، واقع در یک کیلومتری خاور دستجرد کوهستانی و سردسیر دارای 1249 سکنه که محصول غله و خشکبار و پنبه دارد.

دهی است از دهستان عربخانه بخش شوسف شهرستان بیرجند که هوای آن گرمسیر است.آب آن از قنات تامین می شود و محصول آن غلات پنبه و بن شن است.شغل اهالی این دهستان زراعت است.

معنی اسم گیوا:

اسم گیوا اسمی مشابه به گیو است که نامی دخترانه و کردی است. به معنی جذاب و گیرا.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.