Take a fresh look at your lifestyle.

مهم ترین معیارهای زنان در انتخاب همسر برای داشتن یک ازدواج موفق کدامند؟

در این مقاله میخواهیم به بررسی معیارهای زنان در انتخاب همسر از نظر علم و منطق بپردازیم و پیامدهای انتخاب اشتباه را برشماریم. همواره ما در زندگی خود با انتخاب های کوچک و بزرگ بسیاری مواجه بوده ایم. انتخاب همسر جزو مهم ترین انتخاب هایی است که همه ی افراد در زندگی خود با آن مواجه هستند و یکی از تعیین کننده های اصلی برای آینده هر فردی می‌باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید از هر چیزی جفت آفریدیم و در جای دیگر نیز فرموده زن و مرد را مایه ی آرامش هم قرار دادیم، پس همه مخلوقات خداوند چه انسان، چه گیاه و چه حیوان احتیاج به جفت دارند و در این میان انسان که اشرف مخلوقات محسوب میشود بیشتر از همه احتیاج به همسر دارد و همانطور که گفتیم انتخاب همسر برای انسان، انتخاب بزرگیست و هر فردی برای این انتخاب باید نکات و معیارهای بسیاری را در نظر بگیرد تا بتواند انتخاب معقول و مناسبی داشته و از انتخاب خود در آینده پشیمان نشود. از طرفی بی‌توجهی به این معیارها و انتخاب عجولانه و از روی احساس ممکن است تبعات جبران ناپذیر جسمی و روحی را برای فرد به همراه داشته باشد.

مهم ترین معیارهای زنان برای انتخاب همسر

همانطور که عنوان کردیم انتخاب همسر از مهم ترین انتخاب های همه ی افراد محسوب میشود و در اینجا میخواهیم بالاخص به بررسی مهم ترین ملاک های انتخاب همسر برای خانم ها بپردازیم که ترتیب و اهمیت این معیارها برای افراد مختلف و برحسب شرایط مختلف متفاوت می‌باشد. ممکن است برخی از این معیارهای ثانویه برای فردی مهم بوده و همان معیار برای فرد دیگر هیچ اهمیتی نداشته باشد. هر زنی باید بر حسب شرایط و مشخصات فردی و خانوادگی خود اقدام به انتخاب همسر نماید که در این راه لازم است با یک روانشناس مشورت کند.

دو نکته مهم در تعیین معیارهای زنان در انتخاب همسر وجود دارد که اولین آنها خودشناسی می‌باشد. شما ابتدا باید خودتان را بشناسید و از نیازها، علایق، اولویت ها و خواسته های خودتان مطلع باشید تا بتوانید معیارهای خودتان در امر ازدواج را تعیین کنید. قدم دوم در تعیین معیارهای یک دختر برای ازدواج اینست که هر زنی ابتدا باید هدفش از ازدواج را تعیین کند تا بتواند بر اساس آن هدف معیارهایی را تعیین و انتخاب مناسبی داشته باشد.

مهم ترین معیارهای زنان در انتخاب همسر

در زیر برخی از اصلی ترین و مهم ترین ملاک ها و معیارهای زنان در انتخاب همسر دلخواه را بیان میکنیم:

1. اخلاق مرد

اولین و مهم ترین معیار یک زن و مرد برای انتخاب همسر اخلاق میباشد. اخلاق نیک همواره مهم ترین دارایی فرد بوده و هست و مهم ترین عاملی است که از شما نزد دیگران شخصیتی محترم و دوست داشتنی میسازد. در امر ازدواج نیز این یک واقعیت انکار ناشدنی است که اخلاق مهم ترین چیزیست که تعامل میان زن و مرد را تشکیل میدهد. چه بسیارند کسانی که با توجیه موقعیت اجتماعی بسیار خوب، ثروت، شهرت و خصوصیات ظاهری فرد مقابل از این فاکتور مهم و حیاتی در او صرف نظر میکنند اما شما باید بدانید که حتی اگر با معروف ترین و پولدارترین مرد روی زمین هم ازدواج کنید در صورتی که آن فرد از اصول اخلاقی و انسانی بویی نبرده یا از لحاظ اخلاقی تناسبی با شما نداشته باشد زندگی شما مبدل به یک جهنم خواهد شد که هر روزش عذاب و جنگ و دعواست.

2. اصالت خانوادگی مرد

از جمله دیگر ملاک های زنان برای انتخاب همسر اصالت خانوادگی می‌باشد. این موضوع یک مورد انکارناپذیر است که هر فردی آیینه تمام نمای خانواده خود است. البته که این حرف به معنای انکار تاثیر عوامل دیگر نیست اما هر فردی که متولد می‌شود، اولین و مهم ترین ارتباطات در حساس ترین سال های زندگی اش یعنی همان دوران کودکی اولیه را با خانواده دارد، رفتارهای پدر و مادر یا دیگر مراقبان و واکنش های آنهاست که خمیره و اصول شخصیت او را شکل داده و خوب و بد و درست و غلط را یادش میدهد، رفتارها و ویژگی های شخصیتی پدر و سبک تربیتی پدر و مادر است که تعیین میکند فرزندشان اعتمادبنفس داشته یا نداشته باشد، مسئولیت پذیر باشد یا نه و… پس یکی از مهم ترین معیارهای زنان در انتخاب همسر باید خانواده و اصالت خانوادگی باشد.

3. سلامت جسم و روان همسر

مورد دیگر و یکی از اصولی ترین معیارهای انتخاب همسر از نظر روانشناسان سلامت جسم و سلامت روان می‌باشد. شاید این موضوع خیلی مهم بنظر نرسد اما بالعکس بسیار مهم است و لازم است که حتما به این معیار توجه شود. چه بسا کسانی که صرفا از روی احساس، برای ازدواج تصمیم گرفته و اظهار می‌کنند چون مردی را دوست دارند پس بیماری جسمی او برای آن ها مسأله ای نیست و با آن کنار می آیند، اما باید بگویم که این افراد سخت در اشتباه هستند چرا که بیماری جسمی حتی از نوع خفیف آن بر بسیاری از زمینه های زندگی اثر منفی دارد. مرد دارای بیماری جسمی ممکن است زمان های بسیاری نیاز به پرستاری داشته، نتواند به علت محدودیت جسمی شغل مناسب و درآمد مکفی داشته باشد، حتی ممکن است بعد از مدتی نتواند کار کند، به دلیل محدودیت جسمی همسرتان ممکن است مسئولیت بسیاری کارهای سنگین مردانه روی دوش شما باشد، از همه مهمتر ممکن است برای بچه دار شدن به مشکل بخورید یا اینکه  فرزندتان از سلامت کافی و کامل برخوردار نباشد، البته مثل همه ی زمینه های دیگر در این مورد هم استثنا وجود دارد اما معدودند. از طرف دیگر عدم برخورداری از سلامت روان بسیار مسأله ساز است و حتما باید به این نکته توجه نمایید.

4. هم کفو بودن زن و مرد

مورد بعدی و یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب همسر برای زنان، تناسب یا به اصطلاح هم کفو بودن زوجین در زمینه های مختلف می‌باشد. زنان برای انتخاب همسر باید به این نکته توجه کنند که کسی را انتخاب کنند که از لحاظ عقاید دینی و مذهبی، فرهنگی، تحصیلی، شخصیتی با آن ها تناسب داشته باشد. در هر صورت بین دو نفر، حتی بین دو خواهر و برادر که در یک خانواده و فرهنگ و توسط پدر و مادر مشترک تربیت شده اند، تفاوت های زیادی وجود دارد اما از مهم ترین معیار های زنان در انتخاب همسر باید این باشد که این تفاوت ها را به حداقل برسانند. قطعا بین دو نفر که در فرهنگ های بسیار متفاوت و با عقاید دینی و مذهبی متفاوت تربیت شده اند، و سلایق متفاوتی دارند، اختلاف بسیار ایجاد میشود و این اختلاف و بحث و دعواها باعث زده شدن زن و مرد از هم و زندگی مشترکشان میشود.

5. داشتن تناسب جنسی

مسئله بعد که در معیارهای زنان در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود تناسب و هماهنگی در مورد مسائل مربوط به رابطه جنسی می‌باشد که یکی از مهم ترین فاکتورهای ازدواج از نظر روانشناسان نیز می باشد. جای تأسف است که صحبت در مورد این مسأله که یکی از نیازهای اساسی و حیاتی بشر می‌باشد هنوز در فرهنگ ما تابو محسوب میشود و بسیاری از زوج ها اطلاعات علمی بسیار کمی در زمینه مسائل جنسی داشته و در امر ازدواج به این مورد بی‌توجه هستند. شاید این مسأله بدلیل تابو بودن بصورت واضح در دادگاه های کشورمان اعلام نشود اما روانشناسان معتقدند بیشترین دلایل طلاق در ایران نارضایتی جنسی بین زوجین می‌باشد. پس قبل از ازدواج در مورد مسائل جنسی و بدن خودتان اطلاعات کافی کسب کرده و با مرد مورد نظرتان در مورد خواسته های خودتان و او در زمینه جنسی صحبت کنید تا ببینید در این مورد تناسب دارید یا نه.

6. وضعیت اقتصادی مرد

از موارد دیگر معیار های انتخاب همسر برای زنان وضعیت اقتصادی مرد مورد نظرشان می‌باشد. شاید خیلی ها بگویند پول برایمان مهم نیست اما بدون  پول نمیتوان حتی یک روز زندگی کرد. همسر ما باید حداقلی از وضعیت مالی برای تامین نیازهای روزمره و امکان پیشرفت را دارا باشد.

از موارد دیگر و ثانویه ملاک ها و معیارهای زنان در انتخاب همسر میتوان به موارد سلیقه ای که برای همه ی افراد از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند مانند موقعیت اجتماعی خوب، زیبایی ظاهری و … اشاره کرد.

معیارهای اشتباه در انتخاب همسر توسط زنان

برای یک انتخاب مناسب در مورد ازدواج، و تعیین درست معیار های زنان در انتخاب همسر باید به بررسی دلایل شکست در ازدواج و انتخاب غلط را بررسی کنیم.

یکی از نادرست ترین و زیانبار ترین معیارهای زنان در انتخاب همسر می‌باشد. دختران بسیاری در دوره ی آشنایی قبل از ازدواج و یا دوستی متوجه خصوصیات اخلاقی نامناسب شخص مقابل خود میشوند اما به امید تغییر آن ها در آینده این صفات را نادیده میگیرند. اما باید به این افراد بگویم که سخت در اشتباه هستند همانطور که گفتیم خمیره شخصیت هر فرد در چند سال اول زندگی در خانواده شکل گرفته و هیچکس را نمیتوان تغییر داد و اگر هم این امکان وجود داشته، اصلا کار درستی نبود زیرا اصل دوست داشتن زیر سوال می‌رفت.

  • انتخاب از روی احساس

دیگر مورد یکی دیگر از معیارهای اشتباه در انتخاب همسر توسط زنان می‌باشد. زیرا باعث میشود بسیاری از مشکلات و کاستی های طرف مقابل را ندیده و متوجه نتایج انتخاب غلط خود نباشیم.

  • ازدواج برای رهایی از فشارهای اطرافیان

یکی دیگر از دلایل ازدواج خانم ها می باشد که جزو معیارهای اشتباه زنان در انتخاب همسر است. عقیده عموم مردم اینست که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، اما باید بدانید که شما هر کاری کنید و هر طور باشید مردم حرفی برای گفتن خواهند داشت و شما را هر روز به یه رنگ میخواهند. پس با دلیل و منطق و معیارهای خودتان در مورد ازدواج پیش بروید و حرف اطرافیان برایتان مهم نباشد.

  • ازدواج برای فرار از تنهایی یا جو متشنج خانواده

 از موارد نادرست دیگر معیارهای انتخاب همسر توسط زنان می‌باشد که تبعات و نتایج بسیار زیانباری را در پی دارد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.