Take a fresh look at your lifestyle.

میزان اضافه بار در پروازهای خارجی

اگرچه تفاوت چندانی بین پروازهای داخلی و خارجی وجود ندارد، اما با این وجود اختلاف‌هایی نیز در برخی موارد باهم دارند. به‌طور مثال در هنگام تهیه بلیط هواپیما در پروازهای خارجی، امکان انتخاب امکانات بیشتری همراه با پرداخت هزینه بیشتر وجود دارد. علاوه بر آن، میزان بار مجاز در این پروازهای نیز با پرواز داخلی فرق دارد. اگر شما هم با قوانین اضافه بار در پروازهای خارجی آشنا نیستید و میزان آن را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این صفحه همراه من بمانید.

چرا آگاهی از قوانین بار مجاز در پروازهای خارجی مهم است؟

احتمالا شما هم برای سفرهای خارجی هیجان زیادی دارید و به همین دلیل دوست دارید چمدان خودتان را از لباس‌های مختلف پرکنید تا در موقعیت‌های متفاوت در سفر استفاده کنید. همچنین هنگامی‌که قصد بازگشت به کشور را دارید، حتماً به فکر خرید سوغات زیادی هستید. تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که بار چمدان‌های شما بیشتر از بار مجاز و قانونی شود و درنتیجه در فرودگاه با اخطار از طرف مسئولین آن روبرو خواهید شد. در عین حال اضافه بار در پروازهای خارجی اهمیت زیادی دارد و اگر اصول و میزان آن را رعایت نکنید، ممکن است نتوانید به موقع به پرواز برسید و بلیط خود را از دست بدهید. بنابراین این موضوع ازهرجهت اهمیت دارد تا سفری مطمئن، راحت و بدون دردسر داشته باشید.

اضافه بار به چه معناست؟

به‌صورت کلی تفاوتی ندارد کهپرواز داخلی یا خارجی را انتخاب کرده باشید. اما هر شرکت هواپیمایی قوانین مختص به خود را دارد و بر اساس آن، میزان مشخصی از بار چمدان را برای هر مسافر تعیین کرده و تمامی مسافران ملزم به رعایت آن هستند.

بار مجاز نیز به میزان باری گفته می‌شود که اجازه حمل آن را دارید و برای حمل آن هیچ هزینه‌ی اضافی  پرداخت نمی‌کنید. اما در صورتی که بار چمدان‌های شما بیشتر از حد تعیین‌شده و استاندارد شرکت هواپیمایی باشد، اضافه بار نامیده می‌شود. در این صورت باید بر اساس شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی مبلغی به‌طور مجزا برای بار اضافی پرداخت کنید تا بتوانید بار خود را تحویل دهید. نکته مهم دیگر این است که مقدار بار مجاز در سفر هوایی به چند عامل مختلف بستگی دارد. این عوامل مواردی مانند نوع شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی و مسیر و مدت زمان پرواز هستند.

بلیط هواپیما

چرا قوانین اضافه بار وجود دارد؟

شاید با خودتان تصور کنید که تعیین استاندارد برای میزان بار مجاز در شرکت‌های هواپیمایی، فقط نوعی سخت‌گیری است و دلیل دیگری ندارد. اما حقیقت این است که برای فشار کمتر به عوامل حمل چمدان در فرودگاه‌ها، این قوانین وضع شده است. در عین حال تعیین این استاندارد، نوعی نظم دهی به روال حمل چمدان‌ها است تا مسافران بر اساس آن چمدان‌ها را پر کنند و باعث بی‌نظمی و اختلال در نظم کاری هواپیما و کارکنان فرودگاه نشوند.

هزینه اضافه بار چطور محاسبه می‌شود؟

مهم‌ترین فاکتور برای تعیین میزان اضافه بار، وزن و حجم بار اضافی است. اما در عین حال هزینه اضافه بار به ازای هر یک کیلوگرم تعیین می‌شود. به عبارتی هزینه اضافه‌بار به ازای هر کیلو، معادل یک درصد از مبلغ بلیط هواپیما است.

با توجه به اهمیت این موضوع، توصیه می‌شود که تا جای ممکن به قوانین احترام بگذارید و در حد تعیین‌شده بار جمل کمید. اما در صورتی که بار اضافی همراه خود دارید، بهتر است حدود 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید تا روال کاری طی شود و بعد از پرداخت هزینه اضافه بار بتوانید به‌راحتی سوار هواپیما شده و به سفر خودتان برسید.

اضافه بار در پرواز خارجی چقدر است؟

مهم‌ترین موضوع در تعیین اضافه بار در سفرهای خارجی، نوع کلاس پروازی از نظر اکونومی، فرست کلاس یا بیزینس کلاس است. به‌طور مثال در پرواز اکونومی، حداکثر تا 30 کیلوگرم می‌توانید بار همراه داشته باشید و مقدار اضافه بر این، اضافه بار محسوب می‌شود. البته این نکته هم در نظر داشته باشید که ایرلاین و قوانین آن هم در تعیین مقدار بار مجاز موثر هستند.

میزان بار مجاز در پرواز خارجی نیز بر اساس بار دستی و چمدان متفاوت است. به‌طورکلی مقدار بار دستی مجاز داخل کابین هواپیما نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد. همچنین اندازه و ابعاد آن نباید طولی بالاتر از ۵۶ سانتی‌متر داشته باشد. البته در برخی از کلاس‌های پروازی امکان حمل بار دستی در کابین تا ۱۵ کیلوگرم هم می‌رسد.

در عین حال نوع شرکت هواپیمایی مقدار بار مجاز را تعیین می‌کند. به‌طور مثال بار مجاز در پرواز KLM در کلاس اکونومی 23 کیلوگرم است. اما برای کلاس پروازی فرست کلاس و بیزینس کلاس با همین پرواز می‌توانید تا 32 کیلوگرم بار همراه داشته باشید. ترکیش ایر نیز برای پروازهای اکونومی فقط اجازه حمل 20 کیلوگرم بار را می‌دهد، اما برای بیزینس کلاس و فرست کلاس می‌توانید تا 30 کیلوگرم بار همراه داشته باشید و بیشتر از این مقدار شامل اضافه بار می‌شود.

البته نکته مهم دیگر این است که ایرلاین‌های مختلف برای پروازهای خارجی امکان حمل بار بیشتری در نظر می‌گیرند. به عبارتی بار مجاز در پرواز اکونومی خارجی حدود 30 کیلوگرم است و برای پروازهای بیزینس کلاسی این عدد تا 40 کیلوگرم می‌رسد. همچنین اگر بخواهید از فرست کلاس استفاده کنید، تا 50 کیلوگرم امکان حمل بار دارید.

مبلغ جریمه اضافه بار در پروازهای خارجی چقدر است؟

مقدار جریمه برای بار اضافی نیز توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود و به همین دلیل متفاوت است. اما به‌صورت کلی می‌توان گفت که این عدد بین 4 تا 11 دلار متغیر است. اما در پروازهای خارجی جریمه‌های اضافه بار به‌شدت افزایش پیدا می‌کنند. به‌طور مثال اضافه بار از ایران تا جنوب شرق آسیا برای هر کیلوگرم اضافی 40 دلار تعیین‌شده است. این عدد بر اساس مقصد سفر متفاوت است و همگی ارقام زیادی هستند. با توجه به هزینه سنگین و گران جریمه اضافه بار، توصیه می‌شود که از همراه داشتن بار غیرضروری خودداری کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد نشوید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.