Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی در سال ۹۸-۹۹ چگونه است؟

ممنوع الخروج به کسی گفته می شود که طبق قانون و به دلایلی مانند دلایل کیفری، دلایل قضایی، دلایل مالیاتی، بدهکار بودن مهریه و … اجازه خارج شدن از کشور را ندارد که به چنین شخصی به ترتیب موارد ذکر شده ممنوع الخروج کیفری یا قضایی، ممنوع الخروج مالیاتی، ممنوع الخروجی مهریه گفته می شود. در ادامه روش استعلام ممنوع الخروج بودن یک فرد را توضیح خواهیم داد. و اطلاعات مفیدی درباره فرد ممنوع الخروج و روش استعلام ممنوع الخروجی ارائه خواهیم داد و همچنین خواهیم گفت چه کسانی ممنوع الخروج می شوند.

چگونه برای خودمان یا دیگران استعلام ممنوع الخروج بودن بگیریم؟

1. روش اول برای استعلام ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت
سایت exitban.ssaa.ir

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تیرماه ۹۷ اقدام به راه اندازی سایت مربوط به ممنوع الخروجی (سامانه استعلام ممنوع ‌الخروجی آنلاین) نموده است که با مراجعه به آن و پر کردن اطلاعات خواسته شده می توانید به راحتی وضعیت ممنوع الخروج بودن خود یا دیگران را استعلام نمایید. به این روش استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی هم می گویند. اطلاعات این سامانه صرفا راجع به ممنوع الخروجی ها و رفع ممنوع الخروجی های مربوط به پرونده های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

2. روش دوم برای استعلام ممنوع الخروج بودن

برای اطلاع و استعلام وضعیت ممنوع الخروجی خود به صورت حضوری می توانید با در دست داشتن پاسپورت به اداره گذرنامه بروید و وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام نمایید.

بیشتر بخوانید: روش های مهاجرت به آلمان کدامند؟

چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

1. بدهکار ها

براساس ماده ۱۷ قانون گذرنامه، دولت اجازه ممنوع الخروج کردن کسانی که بدهکار اجرایی باشند را دارد. حکم دادگاه در این مورد برای 6 ماه معتبر است و در صورتی که فرد بدهی خود را پرداخت نکند این حکم قابل تمدید می باشد.

از جمله افرادی که ممنوع الخروج هستند و در دسته بدهکاران قرار می گیرند بدهکاران بانکی و بدهکاران مهریه هستند. به بدهکاران مهریه ممنوع الخروج مهریه می گویند.د ر صورتی که زن برای دریافت مهریه خود به اموال شوهرش دسترسی نداشته باشد می‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن همسرش را از طریق قانونی ثبت نماید.

2. افرادی که برای مسافرت به اجازه نیاز دارند

‌‌افرادی که برای مسافرت به اجازه نیاز دارند نمی‌توانند به طور مستقل پاسپورت دریافت کنند و بدون دریافت اجازه ذاتاً ممنوع الخروج هستند.

3. افرادی که سفر آن ها مغایر با مصالح کشور است.

4. افراد سابقه دار که سابقه کلاهبرداری، سرقت، تکدی گری، ایجاد مزاحمت و … در خارج از کشور ‌‌‌دارند و اسم آن ها توسط پلیس آن کشور به پلیس بین اللمل و اینتر پل گزارش شده است.

5. مالیات پرداخت نکرده ها (ممنوع الخروجی به دلیل بدهی مالیاتی)

6. افرادی که سربازی نرفته اند ممنوع الخروجی سربازی هستند.

برای رفع ممنوع الخروجی باید چه کرد؟

طبق مواردی که در قانون مشخص شده است می توان اجازه خروج از کشور را از برخی افراد صلب کرد که اصطلاحا می گویند فرد ممنوع الخروج شده است. حکم ممنوع الخروجی برای مدت 6 ماه اعتبار دارد و در صورت صدور حکم ممنوع الخروجی فرد می تواند ظرف 10 روز نسبت به صدور این حکم معترض شود.
اگر حکم ممنوع الخروجی توسط بازپرس صادر شده باشد اعتراض به قرار ممنوع الخروجی و اقدام برای رفع ممنوع الخروجی باید از طریق دادگاه مربوطه انجام شود و در صورتی که قاضی حکم به ممنوع الخروجی شخصی داده باشد این قضیه باید از طریق دادگاه تجدید نظر استان پیگیری گردد.

رفع ممنونع الخروجی بدهکاران مالیاتی و ارزی

طبق ماده ماده 17 قانون گذرنامه ” دولت می ‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری نماید ” بنابراین ماده به دولت یا قوه مجریه اجازه داده شده تا خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار انجام دهد و دقت داشته باشید که تا زمانی که از طرف بدهکار بدهی خود را پرداخت نکند یا رضایت طلبکار خود را نگیرد ، نمی ‌تواند نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام نماید .

رفع ممنونع الخروجی بابت مهریه

طبق ماده ۲۳ قانون محکومیت های مالی در هر دعاوی حقوقی از جمله مطالبه مهریه ،پس از صدور رای محکومیت مهریه و نپرداختن مهریه و یا تقسیط نشدن مهریه توسط زوج ،محکوم له (زوجه) می تواند از دادگاه صادر کننده رای تقاضای صدور  قرار ممنوع الخروج کردن زوج (شوهر) را کند . دادگاه تکلیف به پذیرش آن دارد مگر اینکه مهریه پرداخت شود یا اعسار زوج برای پرداخت مهریه پذیرفته شود. همچنین اگر شوهر (محکوم علیه) تامینی مناسب به تشخیص دادگاه بسپارد،رفع ممنوع الخروجی صادر می شود.

در پایان شما می توانید برای استعلام ممنوع الخروجی خود یا دیگران به هر دلیلی به دو روش عمل نمود:

1. استعلام ممنوع الخروج بودن از طریق مراجعه به اداره گذرنامه

2. استعلام آنلاین ممنوع الخروجی از طریق مراجعه به سامانه استعلام ممنوع ‌الخروجی

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.