Take a fresh look at your lifestyle.

نظر مراجع درباره روزه ماه مبارک رمضان در دوران کرونا

ماه مبارک رمضان امسال یعنی سال 99 مصادف شده با ایامی که بیماری کرونا در کشور شیوع و گسترش پیدا کرده است. با توجه به اینکه گفته می شود بهترین راه مقابله با ابتلا به کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است این نگرانی وجود دارد که با روزه گرفتن بدن ضعیف شده و در برابر ویروس نتواند به خوبی مقاومت کند. با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان نظر برخی مراجع تقلید درباره حکم روزه گرفتن در ماه رمضان را تقدیمتان می کنیم.

نظر مراجع تقلید درباره حکم روزه در رمضان 99

در چنین مواقعی باید به مرجع تقلید خود رجوع کنید در ادامه نظر مراجع تقلیدی که در این زمینه فتوا صادر کرده اند مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله سبحانی و آیت الله صانعی را تقدیم شما می کنیم.

نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره روزه گرفتن در زمان کرونا

آیت‌الله مکارم شیرازیپاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سؤالی درباره روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا:

“در صورتی که واقعاً روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم به‌تصدیق اطبای حاذق و متدین)، در این صورت می‌توانند روزه نگیرند، البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانه‌ای برای روزه‌خواری قرار دهند.”

نظر آیت الله سیستانی درباره حکم روزه رمضان در زمان شیوع کرونا

آیت الله سیستانیمتن استفتا و پاسخ کامل حضرت آیت الله العظمی سیستانی در مورد روزه ماه مبارک رمضان در سایه شیوع ویروس کرونا به شرح زیر است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در مناطق مختلف جهان در حال انتشار است. برخی از پزشکان برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس خطرناک، نوشیدن آب را در فاصله‌های نزدیک توصیه می‌کنند؛ زیرا کمبود آب موجب کاهش سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود، و در صورت رسیدن ویروس به گلوی خشک، شرایط مساعدی برای انتقال آن به دستگاه تنفسی فراهم می‌شود، در حالی که نوشیدن مکرر مایعات به انتقال ویروس به معده و از بین بردن آن کمک می‌کند.”

با توجه به متن استفتا آیت الله سیستانی آیا امسال روزه ماه رمضان از مسلمانان ساقط شود؟ در ادامه پاسخ ایشان را خواهید دید:

“بسم الله الرحمن الرحیم

وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد.

بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط می‌گردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دست‌هایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوق‌العاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمی‌گردد.”

نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا

آیت الله العظمی شبیری زنجانیحضرت آیت الله شبیری زنجانی به استفتائاتی پیرامون «روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا» پاسخ گفتند . ایشان در پاسخ به سوال: آیا می توان ماه رمضان امسال به دلیل کرونا روزه نگیریم چنین پاسخ دادند:

“اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه‌خواری شده و به ماه مبارک بی‌احترامی کند.

همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.”

نظر آیت الله سبحانی درباره روزه گرفتن در ماه رمضان در ایام کرونا

آیت الله سبحانیبا تشکر از توجه آقایان به این مسئله، فعلاً نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشن‌تر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانه‌ای برای روزه خواری قرار دهند.

نظر آیت الله صانعی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

آیت الله صانعی“فارغ از مفروض سؤال به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می‌گردد روزه بر او واجب نمی‌باشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه خوف از آن در نگرفتن روزه کفایت می‌کند و لکن چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزه‌های نگرفته را قضا نماید.

همان گونه که در روایات آمده معیار خود انسان و احتمال خودش می‌باشد. لکن باید دانست نظر پزشکان محترم و وزارت بهداشت، پدید آورنده احتمال است و باید توجه داشت که اگر پزشک روزه گرفتن را مضر بداند اما خود شخص فکر کند مضر نمی‌باشد، اعتماد نمودن به نظر پزشک لازم است چون قطعاً پزشک همه جوانب بیماری را از حیث فعلی و آینده مورد توجه قرار می‌دهد و کار تخصصی او می‌باشد و علی‌القاعده ایجاد احتمال می‌نماید. و باید توجه داشت جواز شرعی افطار به هر جهتی نباید موجب تظاهر به روزه خواری گردد که تظاهر به آن خود معصیت و گناهی است که شرعاً دارای مجازات است.

حکومت نمی‌تواند روزه که امساک و نخوردن است حکم و دستور به نگرفتن آن نماید قطع نظر از اینکه دستور ترک روزه امری غیر قابل اجرا و بی‌فایده است.”

خلاصه:

نظر برخی مراجع تقلید درباره حکم روزه در زمان کرونا را دیدیم انچه از نظرات مراجع نتیجه گیری می شود این است که: اگر شخصی به دلیل بیماری یا ضعف بدنی ترس این را دارد که در صورتی که روزه بگیرد ممکنم است به بیماری کرونا مبتلا شود روزه گرفتن در رمضان بر او واجب نیست و می تواند بعدا قضای آن را به جا بیاورد اما نباید تظاهر به روزه خواری کند.

اما در صورتی که با رعایت نکات ایمنی و در خانه ماندن بتواند روزه بگیرد لازم است که این کار را انجام دهد و روزه بگیرد و کرونا را بهانه ای برای ترک روزه داری قرار ندهد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.