Take a fresh look at your lifestyle.

نقش سازنده و غیرسازنده تقلید در کودکان چیست؟

یکی از بزرگترین مسئولیت های ما این است که الگوی خوبی برای فرزندان خود باشیم. اهمیت این موضوع به این دلیل است که کودکان، به ویژه در 5 سال اول زندگی، از هر آنچه در بزرگسالان می بینند تقلید می کنند.

خوب یا بد، کودکان از بزرگسالان تقلید می کنند. تقریباً بدون اینکه ما متوجه این موضوع شویم، چشمان کوچک کودکان در حال مشاهده و تکیه بر ما هستند، در رفتارها، کپی برداری از حرکات و درونی سازی کلمات، عبارات و حتی نقش ها کار می کنند. ما می دانیم که فرزندان هرگز نسخه دقیقی از والدین خود نخواهند شد اما اثری که ما روی آنها می گذاریم تعیین کننده آینده آنهاست. در ادامه این مطلب می توانید پاسخ پرسش نقش سازنده و غیرسازنده تقلید در کودکان چیست؟ را بیابید.

چگونه از سلامت روان دانش آموزان در دوران کرونا محافظت کنیم؟

نقش سازنده و غیرسازنده تقلید در کودکان چیست؟

تقلید موضوعی است که همیشه در زمینه روانشناسی رشد مورد بحث بوده است. به عنوان مثال، آلبرت بندورا، یک روانشناس شناخته شده در زمینه یادگیری اجتماعی، به طور گسترده در مورد یکی از مفاهیم اصلی خود، “مدل سازی” نوشته است. به گفته وی، مردم با تقلید از رفتارهایی که در اطراف خود می بینند، همچنین مدل های اجتماعی را که با آن بزرگ می شوند یا با آنها تعامل دارند، می آموزند.

کودکان تنها از والدین خود تقلید نمی کنند. امروزه، آنها بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر تحریک های اجتماعی هستند و حتی “مدل” هایی برای الگوبرداری و تقلید در خارج از خانه یا مدرسه خود دارند. ما همچنین نمی توانیم تلویزیون و فناوری های جدیدی را که از همان کودکی استفاده می کنند فراموش کنیم.

کودکان هر آنچه در اطراف خود می بینند، می شنوند و اتفاق می افتد بر آنها تأثیر می گذارد. ما بزرگسالان برای آنها تئاتر بزرگی از شخصیت ها را تشکیل می دهیم که از آنها الگو می گیرند و تقلید می کنند و در رفتارشان تأثیر می گذارد.

کودکان از بزرگسالان تقلید می کنند
کودکان از بزرگسالان تقلید می کنند

چرا کودکان از بزرگسالان تقلید می کنند؟

اگر کودکی در منزل داشته باشید قطعا دلیل تقلید آنها را می دانید. توانایی تقلید انسان ها یکی از عوامل موثر در رشد ذهنی و تکنولوژیکی انسان ها می باشد زیرا آنها تقلید کردن را راهی موثر برای یادگیری و رشد می دانند. برخی از روانشناسان کودک بر این باورند که تقلید یک پدیده ای در ذات نوع بشر می باشد در اصل تقلید مثل پرواز پرندگان و شنا کردن ماهی ها در مرحله اولیه رشد هر موجودی وجود دارد و جز توانایی های اولیه می باشد. دلیل تقلید کودکان نیز می تواند یادگیری و یا دیده شدن و اثبات بزرگ شدن باشد.

کودکان چه زمانی تقلید از بزرگسالان را شروع می کنند؟

تقلید کمی پس از تولد آغاز می شود. برخی از نوزادان با حرکاتی مانند بیرون آوردن زبان، حرکات صورت را تقلید می کنند. با این حال، این فرآیند تا زمانی که بیش از یک سال کودکان تمام نشود، کامل نمی شود.

نوزادان شش ماهه از قبل رفتارهای عمدی را درک می کنند. معنی آن چیست؟ خوب، این بدان معنی است که، به عنوان مثال، وقتی مادر یا پدرشان را می بینند که برای بغل کردن آنها نزدیک شده اند، احساس خوبی دارند. آنها می فهمند که در کارهای روزمره چه چیزهایی خوب هستند و چه چیزهایی خوب نیستند. همه این ها بنیادی برای شناخت الگوها و رفتارها و درک این نکته است که پس از برخی کارها ، اتفاق هایی بعد از آن رخ می دهد.

کودکان بین زمان 19 تا 24 ماهگی شروع به تقلید کردن بسیاری از چیزهایی می کنند که در دیگران می بینند. آنها از والدین، خواهر و برادر بزرگترشان و کسانی که می توانند در تلویزیون ببینند تقلید می کنند. آنها این کار را برای یادگیری انجام می دهند، تا همانند دیگران باشند و احساس عضویت در یک گروه اجتماعی را کسب کنند.

تمایل به تقلید از رفتار همسالان خود دارد.
کودکان تمایل به تقلید از رفتار همسالان خود دارد.

ترس از تاریکی در کودکان را چگونه درمان می شود؟

 کودکان از چه کسی و چه چیزی تقلید می کنند؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال که کودکان چرا تقلید می کنند یا چگونه کسی را که تمایل به تقلید از او دارند انتخاب می کنند برسیم، جالب است بدانید محرک های خاصی وجود دارد که بیش از دیگران برای آنها جذاب است. کشف شده که وقتی کودکی توسط کودکان هم سن و دیگر افراد بزرگسال احاطه می شود، تمایل به تقلید از رفتار همسالان خود دارد. نورون های آینه ای آنها وقتی با شخصی با خصوصیات مشابه خودشان هستند بسیار شدیدتر فعال می شوند.

وقتی کودک نیاز به یادگیری یک چیز دارد، به بزرگسالان نگاه می کند. به عبارت دیگر، آنها می دانند که با پشتیبانی کافی می توانند به مرحله دیگری، یعنی مرحله جدیدی از توانایی بیشتر، دست یابند. اما برای انجام این کار، آنها به “مدل های متخصص”همچون بزرگسالان که والدینشان هستند نیاز دارند.

طبق مطالعه ای که توسط دکتر ویکتوریا ساوت در دانشگاه لندن انجام شد، کودکانی که 18 ماه دارند، تمایل دارند آنچه را که آشنا است، چند بار تکرار کنند. علاوه بر رفتار، زبان آن را نیز همراهی می کند. در واقع، این روش دقیق بلوغ فرآیندهای ارتباطی است. از این رو نقش سازنده و غیرسازنده تقلید کودکان را والدین و کسانی که کودک از آنها تقلید می کند مشخص می کنند به عبارت ساده تر باید بزرگسالان در مقابل کودکان کمی محافطه کارانه رفتار کنند زیرا آنها قادر به تشخیص رفتار خوب و بد و یا الگو خوب و بد برای تقلید نیستند.

"تقلید بیش از حد" در طول پنج سال اول زندگی کودکان اتفاق می افتد
“تقلید بیش از حد” در طول پنج سال اول زندگی کودکان اتفاق می افتد

بیشتر بخوانید : 10 راهکار موثر برای درمان دروغگویی کودکان

کودکان نمی دانند الگو مناسب برای تقلید را تشخیص دهند!

نویسنده شیر درک، اعلام کرده که کودکان در یک دوره مشخص از زندگی خود، بیش از حد از بزرگسالان تقلید می کنند. این “تقلید بیش از حد” در طول پنج سال اول زندگی آن ها اتفاق می افتد. این بدان معناست که آنها معیارهای پیچیده یا فرایندهای فکری ندارند تا نتیجه گیری مناسب یا مفید بودن و اخلاقی بودن آن را درک کنند.

طی این مطالعه آزمایشی که انجام شد، گروهی از بزرگسالان به کودکان سه ساله نشان دادند که چگونه یک جعبه را باز کنند. روشی که آنها انجام دادند بسیار پیچیده بود و مراحل زیادی را اضافه کرد که کاملاً بی فایده و تقریباً مضحک بود و گشودن آن مدت زمان زیادی طول کشید. وقتی بچه ها خودشان آن را امتحان می کردند، هر یک از مراحل بزرگترها را انجام می دادند، از جمله مواردی که بی فایده بود.

این آزمایش مشابه در مورد گروه دیگری از کودکان در همان سن انجام شد که از آنها برای انجام همان کار دعوت شده بود اما بدون دیدن نمونه ای از قبل، بچه ها بدون هیچ مرحله اضافی مشکل را حل کردند.

کودکان با مشاهده همه چیز در محیط پیرامون خود یاد می گیرند، اما به ویژه به مادر و پدر خود توجه می کنند. الگوی خوب بودن مسئولیت بزرگی است و حتی ممکن است مهمترین باشد. آنها از ما،چیزهای خوب و بد را یاد می گیرند، بنابراین بیایید مطمئن شوید که رفتار گفتار و کردار ما به عنوان یک نقطه شروع برای کودکان ما به سمت خوشبختی و رفاه عمل می کند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.