Take a fresh look at your lifestyle.

پنیر چدار چه نوع پنیری است و چه استفاده ای دارد؟

پنیر چدار چیست؟

اگر نمی دانید پنیر چدار چه نوع پنیری است و چه خاصیتی دارد این نوشته را بخوانید. پنیر چدار از ریشه‌های خود در دهکده قرن دوازدهمی چدار در جنوب غربی انگلستان، به یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین پنیرها در سراسر جهان تبدیل شده است. عشق جمعی ما به پنیر به خصوص در ده سال گذشته رو به رشد بوده است، یک فرد آمریکایی به طور متوسط سالانه بیش از 40 پوند پنیر مصرف می‌کند.

اگرچه پنیر چدار یک پنیر محبوب خانوادگی است، اما اکثر دوستداران پنیر با آنچه این پنیر را منحصر به فرد می‌کند آشنا نیستند. به عنوان مثال، تفاوت بین چدار و چدار تند چیست؟ آیا چدار باید نارنجی باشد یا سفید؟ پنیر چدار چه مصارفی دارد، پنیر چدار چه خاصیتی دارد این‌ها تنها چند نمونه از سوالاتی هستند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت و با مطالعه‌ی آن‌ها دقیقا پنیر چدار را تشخیص خواهید داد.

ویژگی های پنیر چدار

پنیر چدار یکی از پرکاربردترین پنیرهای موجود در سراسر جهان است، حتما می دانید پنیر چدار چه کاربردی دارد. پنیر چدار به انواع همبرگر، ساندویچ و صدها دستور پخت خانگی و رستورانی دیگر، طعم و بافت منحصر به فردی می‌بخشد. طعم آشنای آن مزه‌ی راحتی خانه را دارد. چدار به پنیر سخت طبیعی است که همیشه از شیر گاو تهیه می‌شود. طعم، ظاهر و بافت این پنیر بسته به نحوه تهیه و مدت زمان آن تغییر می‌کند.

  • پنیر چدار چه شکلیه، بافت پنیر چدار

اگر غذا خوردن را دوست دارید، حتما از خوردن پنیرهای سینی مزه و نیز ماکارونی با پنیر لذت می‌برید. طعم این غذاهای خوشمزه به شدت به نوع پنیر مورد استفاده بستگی دارد. بافت و نرمی چدار به مدت زمانی که از تهیه آن گذشته است بستگی دارد. اگر پنیر به درستی تهیه شده باشد باید بافتی شکننده داشته باشد. از طرف دیگر، اگر به اندازه‌ی کافی از زمان تهیه‌ی آن نگذشته باشد و به عبارتی دیگر تازه باشد، بافت آن نرم است.

شکل ایده آل پنیر چدار در اواسط قرن نوزدهم توسط جوزف هاردینگ، معروف به پدر پنیر چدار، تعیین شد. او اولین کسی بود که روش‌های نوین پنیرسازی را معرفی کرد و برای ابداع فرمول قطعی تولید چدار با کیفیت به شهرت رسید.

به گفته هاردینگ، پنیر چدار ایده آل بافتی سفت دارد که در دهان آب می‌شود. او همچنین طعم غنی و کامل آن را با فندق مقایسه کرد.

همچنین بخوانید: ماست یونانی
  • طعم و مزه پنیر چدار

طعم پنیر چدار با گذشت زمان تندتر می‌‌شود. روند تولید بیشتر چدارهایی که به صورت تولید انبوه در بازار عرضه می‌شوند بین 9 تا 24 ماه است. با این وجود، پنیرهای قدیمی‌تر ارزش بیشتری دارند. به همین دلیل است که یک پنیر چدار 21 ساله از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این گفته درست است که هرچه پنیر بدبوتر باشد، کیفیت بهتری دارد!

  • رنگ پنیر چدار

به احتمال زیاد تا به امروز با رنگین کمانی از پنیرهای چدار روبرو شده‌اید، از سفید گرفته تا نارنجی پر رنگ. اما اگر چدار همیشه از شیر سفید گاو تهیه می‌شود، این رنگ‌های متفاوت چگونه حاصل می‌شوند؟ پنیر چدار در حالت طبیعی خود بسته به رژیم غذایی گاو به رنگ سفید یا زرد کم رنگ درمی‌آید. رنگ نارنجی پر رنگی که گاهی اوقات می‌بینید نتیجه رنگی به نام «آناتو» است. آناتو یک رنگ خوراکی است که از دانه‌های درخت آچیوت تهیه می‌شود.

سفید یا زرد، تازه یا قدیمی، پنیرهای چدار مختلفی وجود دارند که همه طعم و کیفیت منحصر به فردی را ارائه می‌دهند.

نحوه تهیه پنیر چدار

پنیر چدار چیست

کلمه پنیر (cheese) از کلمه لاتین casus گرفته شده است که به معنی تخمیر یا ترش شدن است. این کلمه به طور مستقیم به فرآیند تهیه‌ی پنیر اشاره دارد. تمام انواع پنیر به صورت مشابه تهیه می‌شوند و هر یک مجموعه‌ای از مراحل منحصر به فرد را دنبال می‌کند تا بافت، طعم و رنگ منحصر به فردی تولید شود.

برای پنیر چدار نیز این موضوع صدق می‌کند. فرآیند تهیه‌ی چدار طولانی‌تر است و نیاز به توجه به جزئیات بیشتری دارد تا طعم و بافت چداری که می‌شناسیم بدست آید. در ادامه مراحل تهیه چدار را توضیح می‌دهیم.

1. شیر گاو را گرم و اسیدی کنید

مانند بیشتر پنیرها، فرآیند تولید چدار نیز با حرارت دادن و گرم کردن شیر گاو آغاز می‌شود. در دماهای بالا، شیر به آرامی تا حدود 88 درجه حرارت داده می‌شود. در تمام مدت، پنیرساز شیر را هم می‌زند تا دما خیلی سریع بالا نرود.

برخلاف سایر پنیرها، چدار همیشه از شیر گاو تهیه می‌شود. با این وجود، پنیرسازان مختلف نظرات خاص خود را در مورد استفاده از شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه دارند. شیر غیر پاستوریزه باکتری‌های طبیعی در خود دارد که طعم پنیر را متفاوت می‌کند. صرف نظر از این که کدام گزینه را ترجیح می‌دهید، پنیر چدار تهیه شده باید طعمی قوی داشته باشد که بیشتر شیرین است تا تلخ.

وقتی شیر به دمای بالا می‌رسد، باکتری‌هایی به آن اضافه می‌شوند تا شیر را اسیدی کرده فرآیند تخمیر آغاز شود. پنیر چدار به طور معمول با استفاده از باکتری‌های مزوفیل تهیه می‌شود. این باکتری‌ها به منظور کمک به رشد باکتری‌های ضروری در شیر مورد استفاده قرار می‌گیرند که منجر به طعمی قوی‌تر و غنی‌تر می‌شوند. آن‌ها لاکتوز شیر را جذب کرده و آن را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند.

2. اجازه دهید شیر دلمه ببندد و دلمه یا همان لخته شیر را بپزید

دلمه بستن همان فرآیندی است که بافت پنیر را شکل می‌دهد. آنزیمی به نام مایه پنیر به مخلوط شیر اضافه می‌شود تا پروتئین طبیعی موجود در شیر دلمه ببندد و قسمت جامد از مایع جدا شود. وقتی لخته شیر شکل می‌گیرد، آب پنیر باقیمانده را می‌تواند تخلیه کرد تا فقط لخته شیر باقی بماند.

سپس، لخته‌های شیر تا دماهای بالاتر حرارت داده می‌شوند تا آب پنیر اضافی نیز تخلیه شده و ذوب شود و در نهایت اولین نشانه‌ها از شکل‌گیری پنیر ظاهر می‌شوند.

3. پنیر را به چدار تبدیل کنید

بعد از این که لخته‌های شیر حرارت داده شدند و آب پنیر از آن‌ها استخراج شد، آن‌ها را برش داده و روی همدیگر می‌چینند. این مرحله‌ای است که سایر پنیرها قبل از فرآوری روی هم به صورت بلوک‌هایی چیده می‌شوند. اما وقتی صحبت از پنیر چدار در میان باشد، یک مرحله دیگر باید انجام شود تا طعم و بافت چدار به وجود آید.

تبدیل کردن لخته‌های شیر باقیمانده به چدار یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین قسمت‌ها در تهیه پنیر چدار است. پنیرساز صفحات بزرگی از لخته شیر ایجاد می‌کند که روی هم چیده شده‌اند و آن‌ها را چندین بار تا می‌زند. همانطور که این چرخش ادامه دارد، چدار متراکم‌تر شده و آب پنیر اضافی باقیمانده در آن نیز خارج می‌شود.

4. پنیر را آسیاب کرده و نمک بزنید

در نهایت، پنیر را به مکعب‌های کوچک‌تر برش می‌دهند. برای تولید انبوه، از یک آسیاب برای برش پنیرها به مکعب‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. پنیرهای برش داده شده به صورت پیوسته هم زده می‌شوند تا به هم نچسبند و یک قطعه بزرگ‌تر ایجاد نشود.

سپس، به پنیر نمک شده می‌شود و آن را داخل قالب‌های فشرده می‌کنند تا رطوبت باقیمانده از آن خارج شده و آماده‌ی نگهداری شود.

5. پنیر را تا زمان ایده آل نگه دارید تا کهنه شود

پنیر چدار برای رسیدن به کیفیت ایده آل به حداقل 3 الی 6 ماه زمان نیاز دارد. با این وجود، هرچه این زمان طولانی‌تر شودطعم پنیر بدست آمده بهتر خواهد بود. بسیاری از انواع چدار موجود در قفسه‌های مغازه‌ها بیش از 2 سال عمر دارند.

انواع مختلف پنیر چدار

به احتمال زیاد در فروشگاه‌ها غذایی در میان انواع مختلف پنیر متوجه چند نوع پنیر چدار شده‌اید. در صورتی که یک متخصص پنیر نباشید، ممکن است تفاوت بین پنیر چدار ورمونت، نرم یا تند را متوجه نشوید. در حالی که همه آن‌ها انواع مختلف یک محصول هستند، اما هر یک ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • پنیر چدار ملایم

چدار ملایم بافتی نرم و کره‌ای دارد. طعم آن ملایم است و همین موضوع آن را به پنیر مورد علاقه‌ی کودکان و حتی افراد بزرگسال تبدیل کرده است. این پنیر قبل از این که از انبار برای فروش خارج شود، 2 یا 3 ماه نگهداری می‌شود.

  • پنیر چدار تیز یا تند

این نوع پنیر به طور قابل توجهی متراکم‌تر و تردتر از چدار ملایم است. آن را حدود 6 الی 9 ماه در انبار نگهداری می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا بافتی صاف، غنی و خامه‌ای داشته باشد و در عین حال طعم آن شیرین رو به تندی است.

  • پنیر چدار بسیار تند

این پنیر در مقایسه با انواع قبلی برای مدت زمان طولانی‌تری در انبار نگه داشته می‌شود، معمولا 18 ماه تا دو سال. به همین دلیل طعم قوی و تندی دارد و هنگام برش خرد می‌شود یا می‌شکند.

  • پنیر چدار نیویورکی

چدار نیویورکی طعم بسیار تند و تیزی دارد و کمی دودی است که ویژگی منحصر به فرد آن محسوب می‌شود. تند و تلخ است و بین 6 ماه تا 10 سال در انبار نگهداری می‌شود. علاوه بر طعم منحصر به فرد، بافت آن نیز به آسانی قابل تشخیص است. برخلاف سایر چدارهای قدیمی و کهنه، این پنیر کمی نرم‌تر از چدار ملایم است.

  • پنیر چدار ورمونت

ورمونت به خاطر شربت افرا، مناظر زیبای زمستانی و پنیر چدار معروف است. اگرچه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما پنیر چدار ورمونت همیشه در ورمونت تهیه نمی‌شود. به هر پنیری که سفید باشد و نه زرد یا نارنجی، برچسب «چدار ورمونت» را می‌زنند. با این وجود، پنیر چدار اصل ورمونت از شیر گاو محلی ورمونت تهیه می‌شود و دارای بافتی صاف، طعم خامه‌ای و ملایم و در عین حال غنی است.

  • پنیر چدار با روکش مومی

روکش مومی تکنیکی است که برای محافظت از پنیر در برابر باکتری‌های و کپک‌های ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از خشک شدن پنیر جلوگیری می‌کند. روکش مومی به مانند پوششی محفوظ عمل می‌کند که در آن پنیر بدون دخالت فاکتورهای محیطی می‌رسد و آماده می‌شود.

  • پنیر چدار وینتیج

برخی از چدارها بیشتر از سایر انواع در انبار نگهداری می‌شوند. اما برای این که بتوان یک چدار را از نوع وینتج در نظر گرفت، باید حداقل 15 ماه از عمر پنیر گذشته باشد. برخی از چدارها 10 سال یا بیشتر نگهداری می‌شوند.

  • پنیر چدار فرآوری شده

چیزی که پنیر چدار فرآوری شده را از سایر انواع چدار متمایز می‌کند، ترکیب بی نظیر چدار آن است. پنیر فرآوری شده تا دمای پاستوریزه حرارت داده می‌شود تا از رسیدن آن جلوگیری شود. به همین دلیل ماندگاری و طول عمر این پنیر نسبت به سایر انواع پنیر بیشتر است. نتیجه یک پنیر چدار نرم و ملایم است.

بهترین روش برای خوردن پنیر چدار

بهترین روش برای خوردن معروف‌ترین پنیر جهان چیست؟ پنیر چدار را در سوپ، بر روی تخته‌های شیرینی‌پزی برای تزئیین، بین تکه‌های نان تست شده و بر روی لوبیا و غیره مصرف می‌کنند. در این قیمت برخی از بهترین ترکیب‌های غذایی با چدار را به شما معرفی می‌کنیم.

1. میوه تازه

پنیر چدار طعمی تند دارد و طعم آن با میوه‌های تازه بسیار شگفت انگیز است. سیب، گلابی، زغال اخته خشک، انگور، انجیر، زردآلو و تمشک همگی با پنیر چدار ترکیبی فوق العاده را می‌سازند. اگر می‌خواهید یک سینی مزه را با پنیر تزیین کنید، سه تا پنج نوع پنیر را با دو الی سه نوع میوه ترکیب کنید. میوه های تازه روشی عالی برای متعادل کردن طعم تند و کهنه‌ی چدار هستند.

2. آجیل شور و شیرین

پنیر چدار تند طعمی شبیه به مرکبات دارد که با طعم بادام شیرین به خوبی ترکیب می‌شود. این یک ترکیب کلاسیک است که محبوبیت زیادی دارد. اگر چدار ورمونت دارید، می‌توانید آن را با بادام زمینی مصرف کنید. و بادام را فرموش نکنید! طعم شیرین و بافت نرم و کره‌ای بادام هندی نیز با طعم تند چدار به خوبی ترکیب می‌شود.

3. برش‌های گوشت

گوشت و پنیر برای یکدیگر ساخته شده‌اند. این دو در ترکیب با یکدیگر طعمی کلاسیک و فراموش نشدنی به وجود می‌آورند. وقتی صحبت از ترکیب چدار با گوشت در میان باشد نمی‌توان سالامی، گوشت گاو و ژامبون را نادیده گرفت. همچنین یک افزودنی فوق العاده برای همبرگر است.

4. صبحانه

سوسیس، بیکن، پنکیک، تخم مرغ همراه با پنیر یک صبحانه ایده آل برای شروع یک روز عالی هستند. بافت و طعم چدار آن را به گزینه‌ای ایده آل برای صبحانه تبدیل کرده است. اگر عاشق یک صبحانه نمکی با کمی طعم تند هستید، می‌توانید کمی پنیر چدار را بر روی تخم مرغ، سبزیجات یا بیکن رنده کنید.

5. سبزیجات

سوپ کلم بروکلی و پنیر چدار ترکیبی گرم و راحت از طعم‌ها برای روزهای سرد زمستان است. می توانید انواع سالاد با کلم بروکلی را درست کرده و پنیر چدار را به ان اضافه کنید. اگر کلم بروکلی را دوست ندارید، سبزیجات دیگری را انتخاب کنید. پنیر چدار با بسیاری از سبزیجات از جمله فلفل قرمز تفت داده شده، تربچه، بادمجان، گوجه فرنگی خشک شده، کدو سبز، سیب زمینی و گل کلم به خوبی ترکیب می‌شود.

6. گیاهان تازه

گیاهان تازه و معطر با چدار ترکیب ایده آل هستند. مریم گلی، آویشن، شوید و پیازچه طعم پنیرهایی با طعم تند مانند چدار نیویورکی، ورمونت و چدارهای کهنه را بهبود می‌بخشند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.