Take a fresh look at your lifestyle.

چرا مراسم چهلم را به تعداد فرزندان کم می کنند؟

آیا کم کردن تعداد فرزندان از عدد چهل برای تعیین روز چهلم درست است؟

با گذشت زمان آداب و رسوم نیز تغییر می کند. امروزه شاهد این هستیم که برخی افراد اعتقاد دارند که وقتی فردی از دنیا می رود برای تعیین روز چهلم فرد میت باید تعداد فرزندان مرحوم را از عدد 40 کم کرد. به عنوان مثال اگر فردی 4 فرزند دارد بعد از فوت او مراسم چهلم را باید 4 روز زودتر برگزار کرد. اما علت این کار چیست؟ چرا مراسم چهلم را به تعداد فرزندان کم می کنند؟ آیا این کار خرافه است یا مبنای علمی یا شرعی دارد؟

 

چرا چهلم میت را به تعداد فرزندان کم می کنند؟

بعض نقاط ایران برای تعیین روز مراسم چهلم فرد متوفی تعداد فرزندان یا تعداد فرزندان پسر را از عدد 40 کم می کنند و علت آن را طولانی شدن عمر فرزندان می دانند. آیا این کار درست است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کم کردن تعداد فرزندان از عدد 40 برای تعیین روز چهلم کاملا خرافی است و هیچ پایه و اساس مذهبی و دینی ندارد. آنچه از آموزه های دینی و روایات بر می آید این است که بعد از فوت میت برگزاری 3 روز عزاداری و اطعام افرادی که در مراسم شرکت می کنند مستحب است و برگزاری مراسماتی مانند سوم و هفتم و چهلم هیچ مبنایی ندارد. این به این معنی نیست که برگزاری چنین یادبودهایی خوب نیست برعکس خواندن دعا و نیایش به روح مرحوم می رسد اما بدعت گذاری در چنین مواردی جایز نیست.

فرض کنید فردی 4 همسر داشته باشد و از هر کدام ۱۰ فرزند، پس با این حساب باید 4۰ روز از ۴۰ کم کرد که میشود 0. بنابراین این کار که مراسم چهلم را به تعداد فرزندان کم می کنند منطبق بر عقل و شرع نیست و چهلم از همان روز مرگ آغاز نه روز دفن میت.

 

نحوه محاسبه چهلمین روز درگذشت

با رجوع به تاریخ می بینیم که مراسم چهلم امام حسین (ع) سرور و سالار شهیدان درست از روز به شهادت رسیدن آن حضرت محاسبه شده و نه از روز دفن و به خاک سپردن ایشان. بنابراین نحوه محاسبه چهلم مرده باید روز فوت را روز اول در نظر گرفت و
چهلم از روز فوت انسان محاسبه می شود. این روش محاسبه، سیره اهل بیت (ع) است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.