Take a fresh look at your lifestyle.

چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج می شود؟

خارج شدن نیکوتین از بدن به عنوان یک ماده اعتیادآور با توجه به جذب حداکثری آن، نیازمند زمان مشخصی است. پس از مصرف سیگار، به فاصله تقریبی دو ساعت، نیمی از نیکوتین جذب شده به واسطه استعمال دخانیات، از بدن خارج می شود، همین موضوع احساسِ نیاز دوباره به نیکوتین را افزایش می دهد. پس از ورود نیکوتین و تجزیه آن به 20 ترکیب مختلف، این ماده از طریق ادرار خارج می شود. در ادامه این مقاله از سایت می نویسم با زمان دفع کامل نیکوتین از بدن پس از ترک سیگار آشنا می شویم.

دفع نیکوتین از بدن چند روز طول می کشد؟

نیکوتین از خطرناک ترین موادی است که امروزه با توجه به آمار های موجود، میزان مرگ و میر ناشی از آن، بسیار بیشتر از انواع دخانیات از جمله هروئین، شیشه و حشیش است. میزان و مدت زمان مصرف سیگار، تعیین کننده زمانِ دقیق خارج شدن تمامی نیکوتین موجود در خون یا بدنِ افراد است. هم چنین دفع نیکوتین در مردان به مراتب کم تر از زنان است، مصرف قرص هایی نظیر بارداری، شرایط دفع نیکوتین از بدن زنان را ساده تر خواهد کرد.

ترک سیگار و یا هر نوع ماده نیکوتین دار به مدت 10 الی 15 روز، موجب ایجاد تغییراتی بسیار متفاوت در بدن می شود. اما باید همواره به این نکته توجه نمود که مصرف نیکوتین در افراد مسن، احتمال دفع آن را بسیار دشوار خواهد کرد. افرادی با سن بیشتر از 60 سال در مقایسه با گروه های سنی دیگر در معرض آسیب های جدی ناشی از مصرف نیکوتین قرار دارند.
خارج شدن نیکوتین از بدن پس از ترک سیگار و هر نوع فرآورده تنباکو، چیزی در حدود 15 روز به طول می انجامد. اما موضوع مهم در این رابطه، ماندگاری حداکثری نیکوتین در مو است، مو یکی از اجزا آسیب پذیر بدن در برابر مصرف نیکوتین می باشد برای تعیین میزان نیکوتین موجود در بدن، معمولا با بررسی و آزمایش نیکوتین موجود در ادرار، بزاق، ناخن و مو، می توان به یک نتیجه ایده آل دست یافت.

مطالب مرتبط : مدت زمان ترمیم ریه پس از ترک سیگار

ترک مصرف نیکوتین چه تاثیراتی روی بدن دارد؟

ترک مصرف نیکوتین با عوارض روحی و روانی نسبتا شدیدی از جمله افسردگی همراه است. اما علاوه بر تاثیرات روحی امکان بروز مشکلات متعدد جسمی پس از ترک عادت مصرف نیکوتین وجود دارد. طبق آمار های منتشر شده و نتایج تحقیقات مختلف، ترک سیگار تا پیش از سن 40 سالگی می تواند شرایط متعادل تری را برای بازگشت به زندگی عادی در افراد سیگاری ایجاد نماید.

کاهش استرس با کشیدن سیگار یکی از دلایل اصلی اعتیاد به سیگار است اما نیکوتین موجود در سیگار برخلاف تصور عموم، باعث ایجاد آرامش و کنترل تشویش ذهنی نمی شود، تاثیرات مثبت نیکوتین معمولا موقتی است. کارشناسان بر این باورند که به دلیل تاثیرات جدی و منفی نیکوتین، ترک مصرف آن باید زیر نظر پزشک انجام شود. نیکوتین یکی از ترکیباتِ شیمیایی اصلی در تنباکو است که می تواند هم چون قرص های روان گردان، تاثیر منفی بر عملکرد مغز داشته باشد.

همچنین بخوانید : سیگار فشار خون را بالا می برد یا پایین می آورد ؟

با گذشت مدت زمان حدودی 6 ساعت از ترک مصرف نیکوتین، تنها ۰/۰۳۱ درصد از میزان جذب شده این ماده از هر یک میلی گرم آن در بدن باقی خواهد ماند. با گذشت یک شبانه روز از مصرف نیکوتین و عدم مصرف مجدد آن با انجام آزمایش ادرار می توان شاهد عدم وجود نیکوتین در بدن بود. خارج شدن نیکوتین از بدن از سه مسیر اتفاق می افتد. این سه مسیر عبارت اند از:

  • دفع کوتینین به عنوان یکی از ترکیبات نیکوتین از طریق ادرار
  • دفع نیکوتینِ تبدیل شده به کوتینین از طریق شش ها
  • دفع و تجزیه نیکوتین توسط آنزیم های موجود در کبد

خارج شدن نیکوتین از بدن

آشنایی با 10 ماده خوراکی برای دفع نیکوتین از بدن

وابستگی رفتاری  به نیکوتین به دلایل متعددی رخ می دهد، قرار گرفتن در موقعیت های مختلفی از جمله رانندگی، موقعیت های حساس و تنش زا و … می تواند جزو مهم ترین دلایل مصرف نیکوتین به شمار آید. ترک این وابستگی و خارج شدن نیکوتین از بدن با مصرف 10 نوع ماده خوراکی می تواند نتیجه ای بسیار ایده آل را به همراه داشته باشد.

10 ماده خوراکی موثر برای دفع نیکوتین از بدن

  1. آب
  2. توت فرنگی
  3. آب هویج
  4. آب پرتقال
  5. انار و آب انار
  6. انواع سبزیجات
  7. کلم بروکلی
  8. کیوی
  9. زنجبیل
  10. جوانه گندم

خارج شدن نیکوتین از بدن در هفته های اول تا سوم با علائمی بسیار شدید همراه است. احساسِ دردِ شدید و وسوسه برای مصرف دخانیات حاوی نیکوتین، از بارز ترین موضوعاتی است که می توان شاهد آن بود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.