Take a fresh look at your lifestyle.

برای درمان سرماخوردگی چه چیزهایی نخوریم؟

با سرد شدن هوا و شیوع سرما خوردگی در فصل زمستان، ممکن است از آبریزش بینی و سردردهای طولانی خسته شده باشید، ولی اگر از ترس کرونا تمایلی به رفتن به دکتر و مراکز درمانی ندارید و تصمیم دارید با درمان های خانگی سرما خوردگیتان را درمان کنید، باید به برخی موارد توجه کنید. همیشه از خوراکی هایی صحبت می شود که برای درمان سرماخوردگی خوب هستند، اما در این نوشته قصد داریم به شما بگوئیم چه چیزهایی سرما خوردگی را بدتر می کند و نباید آنها را در دوران سرما خوردگی مصرف کنیم. اگر نمیدانید برای درمان سرماخوردگی چه چیزهایی نخوریم تا انتهای این متن با ما باشید.

در مورد اینکه آیا مصرف قرص سرماخوردگی عوارض دارد یا نه، توصیه می کنم به مطلبی که در سایت مینویسم وجود دارد مراجعه کنید.

چیزهایی که نباید در دوران سرما خوردگی بخوریم

همانطور که برخی خوراکی ها مثل کاکائو  و یا برخی حبوبات مثل عدسی برای سرما خوردگی و درمان آن مناسب هستند برخی مواد نیز مانند شیر برای سرما خوردگی خوب نیستند، چون شیر حاوی نوعی پروتئین به نام بتاکائین A1 است که به تحریک ژن ‌های مسئول تولید موکوس در بینی منجر می شود. همچنین خوردن هندوانه برای سرما خوردگی توصیه نمی شود.

میوه های حاوی هیستامین مانند انگور و خربزه

در کنار میوه های مفید برای سرما خوردگی، مصرف برخی میوه ها، باعث تشدید سرماخوردگی می شوند و برای اینکه زودتر درمان شویم باید از خوردن آنها اجتناب کنیم.

خربزه و انگور از جمله چیزهایی هستند که برای درمان سرماخوردگی نباید آنها را مصرف کنیم. خربزه و انگور حاوی هیستامین هستند و مصرف هیستامین در دوران سرماخوردگی، باعث فعال شدن ویروس در بدن شما می شود و درمان سرماخوردگی شما را دشوارتر می کند.

آیا قهوه برای سرماخوردگی مفید است؟

نوشیدنی های حاوی کافئین

در زمان سرماخوردگی بدن آب زیادی از دست می دهد بخصوص اگر با تب و آبریزش بینی همراه باشد. نوشیدنی های کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، چای و…. در دوران سرماخوردگی با دفع مایعات بدن، باعث تشدید کم آب بدن و در نهایت ضعف بدنی بیشتر می شود.

بنابراین بهتر است آبمیوه های طبیعی و میوه های حاوی ویتامین ث را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار کنید تا زودتر سرماخوردگی شما خوب شود.

کربوهیدرات ها

همانطور که می دانید گلبول های سفید برای حفظ بدن در برابر ویروس ها نقش مهمی دارند. موادی مانند شکر، پاستا، برنج سفید و آرد حاوی کربوهیدارت هایی هستند که باعث التهاب در بدن می شوند و مصرف آنها در دوران سرماخوردگی موجب تضعیف گلبول های سفید می شود و دوره سرماخوردگی را طولانی تر می کنند.

توصیه پزشکان این است که در دوران سرماخوردگی، شکر قهوه ای، برنج قهوه ای و مواد سالم را جایگزین خوراکی های حاوی کربوهیدارت کنید.

غذاهای چرب و سرخ کردنی 

یکی از چیزهایی سرما خوردگی را بدتر می کند و توصیه می شود که در دوران سرماخوردگی از مصرف آنها اجتناب کنید، غذاهای چرب و سرخ کردنی ها هستند. با خوردن مواد سرخ کردنی و یا فست فودی علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود، موجب کند شدن فرآیند هضم کربوهیدات های شده و گوارش شما را نیز مختل می کند.

برای اینکه زودتر سرماخوردگی خوب شود بهتر است خوراکی های آبپز و غذاهای آبکی مثل سوپ مصرف کنید تا مایعات بدن شما هم تامین شود. به عنوان مثال کلم بروکلی با قارچ آبپز می تواند یک ناهار مناسب برایسرماخوردگی باشد.

۱۰ توصیه برای حفظ سلامتی در فصل سرما (جهت پیشگیری از ابتلا به امراض)

مواد لبنی

مصرف شیر و ماست و بطور کلی مواد لبنی در دوران سرماخوردگی توصیه نمی شود و جزء چیزهایی است که ممکن است سرماخوردگی را بدتر کند، بویژه اگر سرماخوردگی شما با خلط گلو همراه باشد.

خوردن شیر در دوران سرماخوردگی خلط گلوی شما را ضخیم تر می کند و دوره درمان سرما خوردگی شما طولانی تر می شود.

طرز تهیه و خواص دمنوش عناب برای سرماخوردگی

  • برای اینکه روند درمان سرماخوردگی شما سریعتر طی شود باید تا حد ممکن از مواد غذایی سالم و طبیعی، سبزیجات، آبمیوه های طبیعی، نوشیدنی های سالم و گرم استفاده کنید و از خوردن غذاهای فست فودی و نوشیدنی های گازدار دوری کنید.
  • همچنین از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید و تا جایی که ممکن است مصرف سیگار را کاهش دهید.
  • داروهایی که پزشک برای درمان سرماخوردگی شما تجویز نموده را بیش از دوز تعیین شده مصرف نکنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.