Take a fresh look at your lifestyle.

کدو پلو مازندرانی (طرز تهیه و روش پخت کی پلا)

در میان تنوع غذایی موجود در ایران و شهر های مختلف آن، غذاهای شمال ایران و مازندران همواره زبانزد است و نحوه طبخ متفاوتی دارد که معمولا با اکثر ذائقه ها سازگار است. کدو پلو مازندرانی یکی از غذاهای شمال ایران است بیشتر در شهر آمل استفاده می شود و به آن کی پلا می گویند. کدو پلو در فصل پاییز و وجود کدو حلوایی غذای رایجی است و برای سرماخوردگی نیز مناسب می باشد.

مواد لازم برای پخت کدو پلو مازندرانی 

برنج: 4 پیمانه

سینه مرغ: 1/4 عدد

کدو حلوایی: 1 عدد

دانه های انار ترش (خشک شده): 1/2 پیمانه

زعفران (ساییده و حل شده در آب ): 3 قاشق سوپ خوری

روغن مایع (مخصوص سرخ کردن): به مقدار لازم

تخم مرغ: 4 عدد

شکر: 1/4 پیمانه

پیاز داغ: 1/4 پیمانه

زردچوبه (پودر شده): 1 قاشق سوپ خوری

زیره (پودر شده): 1 قاشق سوپ خوری

کره یا روغن جامد: 1/2 پیمانه

نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه و پخت کدو پلو مازندرانی به چند روش

 

عکس کدو پلو مازندرانی
کدو پلو مازندرانی

روش 1

برنج را به مدت 8 تا 10 ساعت خیس کنید. قسمتی از کدو را نگینی و قسمت دیگر آنرا بصورت گرد برش دهید. تکه های نگینی را در روغت ریخته و تفت دهید و شکر، زردچوبه، زیره، نمک  فلفل، زعفران و پیاز داغ را به آن اضافه کنید و تفت دهید (به میزانی که کدوها له نشود).

کمی روغن مایع درون قالبمه بریزد و بعد از داغ شدن روغن کدوها را کف قابلمه بچینید و روی آ ن برنج بریزید روی برنج را با مواد آماده شده بپوشانید و همین روند را ادامه دهید و در آخر درجه حرارت گاز را یاد کرده و در ظرف را بگذارید تا برنج دم بکشد.

زمانی که بخار برنج بلند شد، کره و زعفران را به آن اضافه کنید و درجه حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد.

تخم مرغ ها را در ظرفی جدا گانه نیمرو کنید و دانه های انار را نیز درون روغن تفت دهید و پس از کشیدن برنج در دیس روی آن را با این مواد تزئین کنید.(این قسمت با توجه به سلیقه و ذائقه افراد متفاوت است).

گاهی از خورشت گوجه به جای تخم مرغ در سرو کدو پلو شیرازی استفاده می شود. اگر به طعم گوجه به همراه برنج علاقه دارید از این روش استفاده کنید و بعد از آماده کردن پیاز داغ، کمی نمک و فلفل و زردچوبه را به همراه گوجه های خورد شده به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم بپزد و آب آن غلیظ شود.

کدو پلو اصلی بدون گوشت قرمز و یا سفید تهیه میشه اما در صورت تمایل می تونید از مرغ و یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید: بعد از تفت دادن پیاز زردچوبه را اضافه کرده و در آخر گوشت چرخ کرده و یا مرغ را اضافه کنید و بخوبی تفت دهید و کدو و شکر به همراه دارچین را به آن اضافه کنید.

شمالی ها کلم پلو را در کنار ترشی نازخاتون میل می کنند.

کدوی مناسب برای این غذا، کدوی سنگین و زرد است که گردن بلندی داشته باشد و بهتر است که از قسمت گردن آن برای این غذا استفاده نمائید.

روش 2

شمالی ها کدو پلو را بدون گوشت طبخ می کنند، اما ما 1/4 سینه مرغ را خورد کرده و پس از تفت دادن با نمک و پیاز و زردچوبه یک لیوان آب به اضافه کرده و اجازه می دهیم تا بخوبی پخته شود.

پیاز را ریز خرد و سرخ می کنیم و سیر له شده را هم به پیاز اضافه کرده و تقت می دهیم، در این زمان کدوی خرد شده را اضافه می کنیم و پس از تفت دادن، زردچوبه و دارچین را اضافه می کنیم. بعد از این مرحله مرغ را به کدو اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به آرامی بپزد.

در صورتی که کدو شیرین نبود، 1 قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بخوبی مخلوط شود. در این قسمت یک لایه برنج  را داخل قابلمه بریزید و روی آن را از مواد کدو پر کنید و این کار را ادامه دهید تامواد کدو پلو مازندرانی تمام شود و در نهاتی نیز روی قابلمه را با برنج زعفرانی بپوشانید و تکه هایی از کدو حلوایی را نیز روی آن قرار دهید. در قابلمه را محکم گذاشته و به مدت نیم ساعت زمان لازم دارد تا کدو پلوی مازندرانی شما آماده شود.

عکس کدو پلو مازندرانی

پلو کدو حلوایی مازندرانی

روش 3 ( ساده ترین طرز تهیه و روش پخت کدو پلو مازندرانی)

بعد از خرد کردن پیاز و سرخ کردن آن ، سیر و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم و کدو حلوایی را با این مواد ترکیب کرده و تفت می دهیم. می توان این غذای شمال را به صورت دمی نیز آماده کرد. برای تهیه کدو پلو مازندرانی به صورت دمی در ازای هر دو پیمانه برنج، 3 پیمانه آب اضافه می کنیم و مواد را با آن مخلوط می کنیم و بعد از جوشیدن آب اضافی برنج آن را دم می گذاریم. بعد از نیم ساعت کدو پلو شما آماده است…

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] بادمجان را در این نوشته دنبال کنید. آشنایی با طرز تهیه  کدو پلو مازندرانی  را نیز از دست […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.